Muziekwinkel beginnen?

Een bank heeft minder garantie dat deze zijn geld terug krijgt bij een bv wanneer deze failliet gaat.
Ik denk dat ze liever een eenmanszaak financieren.

Ik denk dat dat weinig tot geen verschil uitmaakt en als het verschil uit maakt dan zal dat eerder in het voordeel van een BV werken. Banken kunnen ook ondernemerskrediet voor een BV onder hoofdelijke aansprakelijkheid van de bestuurder(s) verstrekken als ze dat willen. Dan doet de juridische constructie van de BV dus niets af aan de zekerstelling door de kredietnemer.

Je kunt je daarnaast ook afvragen hoe gezond de situatie is als een bank 100% risico moet nemen in een eenmanszaak als de oprichter niet eens in staat is om zelf 18K bij elkaar te sprokkelen voor iets als een BV. Daarbij komt dat een BV aan een aantal strikte regels moet voldoen om je als bestuurder te kunnen beroepen op vrijwaring. Het zogenaamde kasrondje (18K als lening direct na de oprichting uit de BV sluizen) wordt meestal niet zo gewaardeerd door de rechtbank. Bij onbehoorlijk bestuur wordt de bestuurder vaak alsnog persoonlijk aansprakelijk gesteld. Dat is dan dus niet alleen voor die 18K maar ook voor de overige schulden of schade. Een bank zal in zo'n geval de eerste zijn om de bestuurder aan te pakken.

In geval van een eenmanszaak is maar zeer de vraag of er uberhaupt enige financiele rek aan de kant van de bestuurder aanwezig is om de schulden af te betalen. Een bank zit echt niet te wachten op een traject met schuldsanering of iemand die geen enkele zekerheid te bieden heeft in de vorm van bijvoorbeeld een woning zonder aanzienlijke hypotheekschuld. In veel gevallen zal het echter fiscaal voor de ondernemer een stuk aantrekkelijker zijn om de eerste paar jaar als eenmanszaak of VOF aan de slag te gaan alvorens men de stap naar een BV maakt. Aan die laatste zijn immers flinke kosten verbonden in de vorm van oprichting/notariskosten, een eventuele persoonlijke lening voor het stortingskapitaal, de kosten voor het opstellen van een jaarrekening, kvk en vennootschapsbelasting. Pas bij een bepaalde minimale omzet/winst wordt een BV vanuit fiscaal oogpunt interessant. Er zijn echter diverse andere aspecten aan een BV, waaronder (whats in a name) de beperking van aansprakelijkheid die de constructie in sommige gevallen ook bij een lagere omzet interessant kunnen maken.

Dat neemt allemaal echter niet weg dat de bank momenteel helemaal niet happig is om geld te verstrekken aan kersverse ondernemers die zoch in een markt begeven met een extreem hoge (internet)concurrentie, met een snelle afwaardering van voorraden en een relatief hoge investering vs een lage marge per verhandelde eenheid. De kans dat iemand in die sector namelijk het hoofd boven water weet te houden is bijzonder gering, ongeacht of ie dat als BV of als eenmanszaak doet.

Mooi verwoord Lynxxx. Teveel (bedrijfseconomische) risico's inderdaad.

Laatst gewijzigd:
vergeet het maar, de klant haalt veel wijsheid van het net, komt bij jou vragen om advies en koopt vervolgens cheap bij Thomann of musicstore met alle bijkomende voordelen..

Wie zegt dat iedereen de moeite neemt om zich door allerlei sites heen te worstelen om door schande en schade wijs te worden? Wie op dit forum heeft nog niet iets veranderd aan zijn setup omdat een item na verloop van tijd toch niet datgene bleek te zijn wat van tevoren was gedacht? De marktplaats op dit forum floreert niet voor niets zo weelderig.

Het surplus aan kennis omzetten in klinkende munten, daar zal het om gaan draaien. Tegen de dozenshuivers als Thomann kan hij qua prijs toch niet op, qua kennis en advies op maat echter wel. Wat heet, hij kan naar de mensen toe gaan. Zo flexibel moet je wel zijn als starter denk ik.

Stel hij gaat naar de mensen toe, komt bij hen thuis zogezegd. Dan zou het toch wel handig zijn wanneer hij wat spullen bij zich heeft. Omdat het uit de cases halen en installeren echter nogal wat tijd (dus geld) kost kan hij er bijvoorbeeld in plaats van een statische winkel voor een verplaatsbare winkel kiezen in de vorm van bijvoorbeeld een gesloten schamelwagen die marktkooplui nogal eens gebruiken. Maar dan wel ingericht op zijn wensen natuurlijk.

Die gedachtengang doortrekkend ontstaan daardoor wel mogelijkheden die bij tig individuen aansluiten. Er zijn immers tig mensen die thuis een kamer inrichten als studiootje. Hij sluit daar dan mooi op aan met zijn schamelwagenstudio annex verkoopruimte. Of nog verder doordenkend, hij kan er mee op (jaar)markten, beurzen en evenementen gaan staan, op partijen en feesten zelfs om de muziek te verzorgen, zo hij daartoe genegen is.

Het lijkt raar, een verkoopruimte annex studio in een schamelwagen, maar daarmee onderscheidt hij zich als startende ondernemer wel van zijn concurrenten. Daarmee levert hij iets wat al diegenen die statisch in een winkelpand gaan zitten niet kunnen.

Ik denk dat dat weinig tot geen verschil uitmaakt en als het verschil uit maakt dan zal dat eerder in het voordeel van een BV werken. Banken kunnen ook ondernemerskrediet voor een BV onder hoofdelijke aansprakelijkheid van de bestuurder(s) verstrekken als ze dat willen. Dan doet de juridische constructie van de BV dus niets af aan de zekerstelling door de kredietnemer.

Je kunt je daarnaast ook afvragen hoe gezond de situatie is als een bank 100% risico moet nemen in een eenmanszaak als de oprichter niet eens in staat is om zelf 18K bij elkaar te sprokkelen voor iets als een BV. Daarbij komt dat een BV aan een aantal strikte regels moet voldoen om je als bestuurder te kunnen beroepen op vrijwaring. Het zogenaamde kasrondje (18K als lening direct na de oprichting uit de BV sluizen) wordt meestal niet zo gewaardeerd door de rechtbank. Bij onbehoorlijk bestuur wordt de bestuurder vaak alsnog persoonlijk aansprakelijk gesteld. Dat is dan dus niet alleen voor die 18K maar ook voor de overige schulden of schade. Een bank zal in zo'n geval de eerste zijn om de bestuurder aan te pakken.

In geval van een eenmanszaak is maar zeer de vraag of er uberhaupt enige financiele rek aan de kant van de bestuurder aanwezig is om de schulden af te betalen. Een bank zit echt niet te wachten op een traject met schuldsanering of iemand die geen enkele zekerheid te bieden heeft in de vorm van bijvoorbeeld een woning zonder aanzienlijke hypotheekschuld. In veel gevallen zal het echter fiscaal voor de ondernemer een stuk aantrekkelijker zijn om de eerste paar jaar als eenmanszaak of VOF aan de slag te gaan alvorens men de stap naar een BV maakt. Aan die laatste zijn immers flinke kosten verbonden in de vorm van oprichting/notariskosten, een eventuele persoonlijke lening voor het stortingskapitaal, de kosten voor het opstellen van een jaarrekening, kvk en vennootschapsbelasting. Pas bij een bepaalde minimale omzet/winst wordt een BV vanuit fiscaal oogpunt interessant. Er zijn echter diverse andere aspecten aan een BV, waaronder (whats in a name) de beperking van aansprakelijkheid die de constructie in sommige gevallen ook bij een lagere omzet interessant kunnen maken.

Dat neemt allemaal echter niet weg dat de bank momenteel helemaal niet happig is om geld te verstrekken aan kersverse ondernemers die zoch in een markt begeven met een extreem hoge (internet)concurrentie, met een snelle afwaardering van voorraden en een relatief hoge investering vs een lage marge per verhandelde eenheid. De kans dat iemand in die sector namelijk het hoofd boven water weet te houden is bijzonder gering, ongeacht of ie dat als BV of als eenmanszaak doet.

Heldere info, vooral de laatste allinea verwoord mijn gevoel over de markt heel scherp.

De VOC-mentaliteit van J.P.B. ten voeten uit :D

philips.jpg

Zo nieuw is dat idee dus ook weer niet, ook niet voor aparatuur :verkoght:

De VOC-mentaliteit van J.P.B. ten voeten uit :D

philips.jpg

Zo nieuw is dat idee dus ook weer niet, ook niet voor aparatuur :verkoght:

haha.....die is leuk..Philips...voor een Eindhovenaar als mij een hele geschiedenis...

haha.....die is leuk..Philips...voor een Eindhovenaar als mij een hele geschiedenis...

Ja, gaaf hè. Wij meedenken met de topicstarter, deed Philips dat al jaren geleden :erm:

Zag op internet dat ook studio's op wielen al eerder gedaan is, en dat van betreffende studio grootheden als Eric Clapton, Peter Frampton, Led Zeppelin, Mott the Hoople(!) gebruik hebben gemaakt: Ronnie Lane's Mobile Studio. Het Rainbow Concert van Clapton is door die rijdende studio opgenomen. En die elpee mag er toch echt zeer wel zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ronnie_Lane's_Mobile_Studio
http://www.gearslutz.com/board/remote-possibilities-acoustic-music-location-recording/426062-lms-ronnie-lane-airstream-mobile-recording-rig.html

Kwam nog een gaaf stukje historie over die Ronnie Lame's Mobile Studio tegen op deze pagina: http://www.rodstewartchronicle.com/rsfc-faces-news.html waaruit blijkt dat ook Bob Marley & The Wailers in de eerste 7 jaar van hun plaatopnamen van deze studio gebruik hebben gemaakt.

En jawel, diezelfde studio is sinds een aantal jaren weer operationeel en te boeken: http://smokehousestudios.co.uk/

Die studio heeft in zijn eerste actieve leven reeds meer dan £500,- miljoen omgezet.

Denk ik terug aan onze topicstarter die een muziekwinkel wil starten met liefst zo min mogelijk onkosten en zo hoog mogelijke omzet c.q. winst, dan is dat oude 'karretje' van Tromp Visser misschien nog niet eens zo'n heel gek idee: http://verkopers.marktplaats.nl/4487074 :)

Laatst gewijzigd:
Had Deep Purple niet eens ooit in een Boeing 747 een plaat opgenomem?
McCartney dobberde rond op een bootje.

Maar waarom is die demo muziek altijd zo van: "Ik wil dit eigenlijk niet horen!"

Wout

wat ik alleen nog niet begrijp
TS wil van zijn passie(muziek) zn werk maken (een winkel?)
je moet een winkel beginnen als een winkel beginnen je passie is

wat ik alleen nog niet begrijp
TS wil van zijn passie(muziek) zn werk maken (een winkel?)
je moet een winkel beginnen als een winkel beginnen je passie is

Why not? kan je de hele dat met instrumenten slepen..en over praten en op spelen..

In de muziek industrie is niet alleen werk als muzikant.

Volgens mij zijn er legio mensen die van hun passie hun beroep hebben weten te maken (vrijwillig of noodgedwongen)

Ik weet iig zeker dat er veel meer mensen zijn die in hun werk geen enkele passie meer weten te vinden. En veel daarvan hebben niet het lef om daaruit te ontsnappen.

Volg je droom, ook al lukt het maar een beetje...

Mooie wijsheden :D
Fjoesz heeft natuurlijk wel gelijk: een goede muzikant is niet meteen een goede verkoper. Daar heb je een andere X-factor voor nodig dan op het podium. Je moet een bepaalde bloedgroep hebben en een goed gebit ;) Het persoonlijk contact is een belangrijke reden waarom het internet het niet allemaal kan overnemen. En daarbij moet nog een zakelijk instinct aanwezig zijn, wanneer het je eigen winkel betreft. Mensen met slechte gebitten beginnen internetshops :D

Het starten van een eigen winkel (niet zaak, want dat kan ook een autosloperij zijn) heb ik van heel dichtbij mogen meemaken. Daarbij verloopt het allemaal volgens het boekje, zoals na vijf jaar komt de winst pas binnen...
Mijn vrouw heeft altijd naast haar studie gewerkt in winkels. Eerst bij de grootste, de firma AH, later bij andere organisaties, en altijd in de kaas, hetgeen ze in het begin niet eens heeft gelust. Een totaal andere studie gedaan. Toch had ze die verkoop-factor en is enige jaren geleden binnen de branche tot beste verkoop(st)er van Nederland uitgeroepen. Dan heb je een papiertje in handen dat een financier graag ziet. Ze ziet er goed uit en ondanks haar leeftijd proberen middelbare scholieren haar te versieren :D Ze weet veel van kaas en ook de buitenlandse kazen kan ze goed aangeven (beste van Nederland voor 2011 - bijna voorbij) wat haar klanten lusten of niet. De winkel staat in een Haagse wijk waar de crises niet echt gevoeld wordt en ze heeft veel ambassades als klant (Graag een Hollandse kaastafel). Ze heeft buitenlandse kazen die in het land van productie erg moeilijk te koop zijn (producent levert niet aan iedereen), zodat de toeristen trots hun 'eigen' kaas mee maar huis nemen... Jezus, ik ben best trots op haar. :) En zelfs TV lekkerbekken komen er hun shots maken (zie foto - die linker is mijn vrouw). Er zijn nog vier winkels in de kleine winkelstraat waar je kaas kunt kopen, zoals AH, maar daar hoef je echt niet te vragen wat 38+ betekent. Haar winkel heeft een meerwaarde. Dat zijn allemaal zaken waarmee je rekening moet houden wanneer je goed wilt starten.
Heeft mijn vrouw een passie? Dat vraagt ze zich geen moment af :D

Wout

Attachments

• IMG_0286.jpg
    IMG_0286.jpg
    44,7 KB · Bekeken: 90
Het starten van een eigen winkel (niet zaak, want dat kan ook een autosloperij zijn) heb ik van heel dichtbij mogen meemaken. Daarbij verloopt het allemaal volgens het boekje, zoals na vijf jaar komt de winst pas binnen...
Mijn vrouw heeft altijd naast haar studie gewerkt in winkels. Eerst bij de grootste, de firma AH, later bij andere organisaties, en altijd in de kaas, hetgeen ze in het begin niet eens heeft gelust. Een totaal andere studie gedaan. Toch had ze die verkoop-factor en is enige jaren geleden binnen de branche tot beste verkoop(st)er van Nederland uitgeroepen. Dan heb je een papiertje in handen dat een financier graag ziet. Ze ziet er goed uit en ondanks haar leeftijd proberen middelbare scholieren haar te versieren :D Ze weet veel van kaas en ook de buitenlandse kazen kan ze goed aangeven (beste van Nederland voor 2011 - bijna voorbij) wat haar klanten lusten of niet. De winkel staat in een Haagse wijk waar de crises niet echt gevoeld wordt en ze heeft veel ambassades als klant (Graag een Hollandse kaastafel). Ze heeft buitenlandse kazen die in het land van productie erg moeilijk te koop zijn (producent levert niet aan iedereen), zodat de toeristen trots hun 'eigen' kaas mee maar huis nemen... Jezus, ik ben best trots op haar. :) En zelfs TV lekkerbekken komen er hun shots maken (zie foto - die linker is mijn vrouw). Er zijn nog vier winkels in de kleine winkelstraat waar je kaas kunt kopen, zoals AH, maar daar hoef je echt niet te vragen wat 38+ betekent. Haar winkel heeft een meerwaarde. Dat zijn allemaal zaken waarmee je rekening moet houden wanneer je goed wilt starten.
Heeft mijn vrouw een passie? Dat vraagt ze zich geen moment af :D

Wout

Leuk verhaal, als je een hobby of liefhebberij kan combineren met een gezonde handelsgeest dan kom je een heel eind.

Ik meldde al, als je teveel voor tegen afweegt,
Gebeurt hèt nooit...ik denk dat jij de enige deskundige hebt omtrent haalbaarheid, mogelijkheden.

Anders misschien naast andere
bezigheden, vrijdag zaterdag pionieren.

Gewoon doen ...de rest is dan gewoon Op te lossen

Als je in amsterdam wat zou doen, deed ik zelfs met je mee
Als dat bespreekbaar qua welke mate zou zinj...
Om risico.s te dempen lijkt bij dat zowiezo
erg aan te bevelen.want..
Kkankborden in,de praktijk, gedeelde invest..kernkwaliteiten
persoonlijk,gezelligheid..en iof back up externe bezigheden.en extra netwerken etc..is onontbeerlijk voor een ontspannen aanzet..
echt geld verdienen lijkt mij een kwestie van lange adem...dus..
..maar san moet je wel voldoende ontwikkeling kunnen maken in die onzekere toekomst... Groet, en ga er voor.!!

Murc

Man begin er niet aan, als er nu nog geld mee te verdienen was was ik al veel eerder met mn studies gestopt en was ik een vinylshop begonnen. Kon ik tenminste leven van wat ik het liefste doe. Maarja dan maar bureaupietje..

als je denk dat je goedkoper kan dan musicstore thomann en bax dan zou ik het zeker ONLINE gaan proberen
je zal een hoop KIJKERS krijgen die graag een gezellig praatje willen maar toch voor dat tientje minder online gaan bestellen.

Kortom een winkel?!? GEEN goed idee ;D

Volgens mij zitten er redelijke verkoopmarges op nieuwe producten..(van soft zooi., weet k dat niet...!.)
Punt is natuurlijk, krijg he geleverd , onder goede condities..
Of kan mag je jezelf als ..dealer. van grotere merkrn niehe...

daar zit dus denk ik het potentiele wel of niet ...
Als Meebetalen, or ME
..kan,het misschien wel onmogelijk zijn.
Bepaalde merken, of hippere ..
must haves door te schuiven..

EN JE MOET,best wel breed zijn in assortiment..
dus daarom toch wel wat vet Oo de botten.
Overigens..een slimme bv krijgt nog moeilijker
makkelijke condities..juist daar omdat er minder
aansprakelijk te stellen is..
En aks u bewijst,dat u omzet kan genereren
Dan ben je veel ..kaoitaalkrachtiger dan
de Grote concurenten..
die zich minder oo merken kan focussrn.

verkopers aldaar zal get wordt zijn ..en kunnen die strategie niet spelen in de winkel van DEbaas..omdat ze daar denk ik ?gren info uber hebben.
murc...

Back