Hoe gebruik je een compressor/sidechain?

jimmy

doubleplusgood
Het is mij duidelijk wat een compressor doet, maar niet hoe deze in een hardware situatie aangesloten dient te worden. Komend vanaf software / plugins verlies ik soms uit het oog hoe het er 'in het echie' aan toe gaat. Hopelijk kunnen jullie mij wat duidelijkheid verschaffen;

Als voorbeeld neem ik als mixer even een Soundcraft Ghost M12 (hi res afbeelding op http://www.soundcraft.com/downloads/fetchfile.aspx?cat_id=images&id=294).
Dat in combinatie met de FMR RNC(ompressor): http://www.fmraudio.com/rnc.htm

Dit is hoe ik het zie;
- Ik wil mijn compressie niet over de master toepassen, maar per kanaal
- Kan een compressor dan op een van de 4 AUX aansluitingen (in dit voorbeeld AUX1) worden aangesloten? Zodat ik voor ieder gewenst kanaal AUX1 en dus compressie naar wens kan open draaien? Zegmaar zoals een send effect, of is dit zeer af te raden en moet de compressor echt tussen een audio bron en de mixer in hangen?

En hoe zou in deze situatie sidechaining moeten worden bereikt? Stel ik wil kanaal 1 waar een snare op zit de 'trigger' laten zijn om twee synths op kanaal 2 & 3 te laten dempen. Kan dit dan met 1 compressor of heb ik dan 2 compressors nodig?

Het is duidelijk; door het gemak binnen software om van alles en nogwat te koppelen ben ik compleet te weg kwijt hoe dit met hardware gaat.

Vaak hangt een compressor aan een insert, maar via aux sends kan ook best handig zijn omdat je dan het ingangsvolume kunt regelen, meerdere bronnen gemakkelijk naar de compressor kan sturen en het droge signaal samen met het gecompreste samen kunt gebruiken.

Voor sidechaining heb je aan een enkele RNC genoeg. De aangesloten trigger laat het normale ingangssignaal ducken. Ik heb een 266XL aan een patchbay hangen in een configuratie waarbij het triggersignaal weliswaar altijd is aangesloten, maar als er niks aan de voorkant van de patchbay is aangesloten wordt automatisch het normale ingangssignaal naar de trigger gestuurd. Dit is erg handig omdat het resultaat standaard hetzelfde is als compressie zonder sidechaining, maar als ik dit toch wil toepassen hoef ik alleen maar een kabeltje in m'n patchbay te pluggen die naar de trigger gaat.

Ik ga een TE kort door de bocht verhaal schrijven.
Maar ik schrijf het toch omdat ik denk dat je ermee geholpen bent:

COMPRESSOR:
Een compressor is een dynamiek processor, die je niet parallel maar serieel moet aansluiten.
Dit betekent: inprikken in een insert.
Als je meerdere kanalen tegelijk door de compressor wil halen, dan moet je die kanelen naar een subgroep sturen en de compressor in de insert van die subgroep steken.

SIDECHAIN:
Een compressor is in feite een versterker met een automatische volumeknop.
Die volumeknop wordt automatisch bediend door de luidheid van het ingangssignaal (hoe luider, hoe meer de volumeknop naar links gedraaid wordt;))
Je kan via de sidechain dit volume met een extern signaal bedienen.
Het is hartstikke leuk om juist hier wél een aux send op aan te sluiten.

Kort samengevat:
Compressor in- en uitgangen op een insert aansluiten.
Key of sidechain input van de compressor op een aux send aansluiten.

succes!

Ik ga een TE kort door de bocht verhaal schrijven.
Maar ik schrijf het toch omdat ik denk dat je ermee geholpen bent:

COMPRESSOR:
Een compressor is een dynamiek processor, die je niet parallel maar serieel moet aansluiten.
Dit betekent: inprikken in een insert.
Als je meerdere kanalen tegelijk door de compressor wil halen, dan moet je die kanelen naar een subgroep sturen en de compressor in de insert van die subgroep steken.

SIDECHAIN:
Een compressor is in feite een versterker met een automatische volumeknop.
Die volumeknop wordt automatisch bediend door de luidheid van het ingangssignaal (hoe luider, hoe meer de volumeknop naar links gedraaid wordt;))
Je kan via de sidechain dit volume met een extern signaal bedienen.
Het is hartstikke leuk om juist hier wél een aux send op aan te sluiten.

Kort samengevat:
Compressor in- en uitgangen op een insert aansluiten.
Key of sidechain input van de compressor op een aux send aansluiten.

succes!

Goed verhaal, echter kan parallelle compressie best leuke resultaten bieden, door bijvoorbeeld het signaal compleet te laten pompen en die zacht aan het droge signaal toe te voegen, zodat het nog steeds pompt, maar er nog dynamiek behouden blijft. Maar goed, dit is natuurlijk wel meer een soort van creatief compressen en geen standaardtoepassing, het ligt er maar aan waar je hem voor gebruikt :)

Goed verhaal, echter kan parallelle compressie best leuke resultaten bieden, door bijvoorbeeld het signaal compleet te laten pompen en die zacht aan het droge signaal toe te voegen, zodat het nog steeds pompt, maar er nog dynamiek behouden blijft. Maar goed, dit is natuurlijk wel meer een soort van creatief compressen en geen standaardtoepassing, het ligt er maar aan waar je hem voor gebruikt :)

Daar heb jij helemaal gelijk in.
Ik gebruik dit ook regelmatig.
Maar ik denk dat TS er eerder door in verwarring raakt.

Jouw compressie methode wordt ook wel de motown compression genoemd.
Eigenlijk hoort er dan nog een EQ voor de compressor ;)
Erg leuk :D

Hehe, je hebt gelijk, simpel beginnen, stapje voor stapje opbouwen. Hoewel de ts zo te zien al wel ervaring heeft, maar naar de analogie zoekt tussen analoog en digitaal :D

Je kunt een compressor ook gebruiken om te oversturen, kan ook best leuke resultaten geven... Maar da's natuurlijk ook niet echt conventioneel :)

Hoe sluit je dat eigenlijk aan als je met groups wil werken? Drum kanaken gaan dan naar de group, en dan wat? Compressor input op de group inserts? En je compressor return, waar gaat die dan heen?
Laatste stap is dan dat output van de subgroup naar master gaat of naar een andere subgroep(als je nog een keer wilt comprimeren, bijv.). Dit is de gebruikelijke methode, tenminste.

Je bent vrij om natuurlijk een deel van het signaal van de subgroep naar het oorspronkelijke signaal te leiden, maar ik weet niet wat voor effect dat heeft. Is het experimenteren waard.

Dank voor de reacties, het is me allemaal al een stuk duidelijker. AUX is een mogelijkheid dus maar in principe niet de meest logische oplossing, inserts (eventueel van een groep ipv enkel kanaal) it is!

Chinetti; ik hoop dat ik je goed begrijp, maar met een dergelijke kabel ingeplugd puur in de insert van de groep zou je heel de groep compressie moeten geven toch? http://www.bax-shop.nl/jack-kabels/...-2x-jack-male-1.50-meter/product-details.html

Dus compressor input en return worden verbonden met de dubbele jacks van de kabel, en de losse overgebleven jack gaat in de insert van de mixer (groep).

ik haak ook even in
nu gebruik ik een output van min interface om bijv een kick te zenden met een TS kabel naar bijv m'n API-2500 of SSL BUS. als ik dit nu patch dan staat the SC circuit aan of ik dit nu wil of niet en alles is dan aan de achterkant van m'n rack
bestaat er een simpele oplossing dat ik wel de patch kan laten zitten, maar d.m.v. van bijv een panel dit aan de voorkant kan aan/uit zetten?

Raphie:

Soms hebben compressors niet alleen een input voor de sidechain, maar ook een output.
Dit is meestal bedoeld om een EQ erin te patchen zodat je frequentie afhankelijk kan compressen (bijvoorbeeld een de-esser maken oid).

Als dit ook mogelijk is met jouw apparatuur, dan zou ik zowel de in- als de output naar een patchbay aan de voorkant leiden. (had jij geen SSL x-patch?).
De patchbay moet je dan half normalled schakelen.
Als je dan niks in de patchbay prikt, dan worden de in- en output met elkaar verbonden en dan heb je weer gewone normale compressie alsof er niets in de sidechain is gestoken.

Soms hebben compressors niet alleen een input voor de sidechain, maar ook een output.
Dit is meestal bedoeld om een EQ erin te patchen zodat je frequentie afhankelijk kan compressen (bijvoorbeeld een de-esser maken oid).

Exact. Dan heb je (zoals bij mijn Alesis 3630 compressor) dus weer een insert op de compressor. Die heeft dan per kanaal een input (ván je insert van de mixer), een output (terug naar je insert op de mixer), en een sidechain (dus een eigen insert, waar je dan idd o.a. een EQ op kunt aansluiten).
Zo heb ik in mijn vocal chain op de input de insert naar de compressor en via sidechain per kanaal naar een param.EQ voor de de-essing. Freqs die je wilt de-essen versterk je dan op de EQ, dan worden ze extra hard gecompressed en ben je je 'sssssing' kwijt. Echt geniaal. Sluit je ook net zo aan als een compressor, dus met een Y-kabel.
In de manuals van compressors staat toch vaak goed omschreven hoe je e.e.a. kunt bereiken en hoe je het dan aan moet stluiten/moet sturen om hetgeen te bereiken wat je wilt. In de Alesis manual kon ik alles vinden, van normaal compressen, pompen, side-chainen, echt alles.

Ik gebruik in mijn livejam setup ook een compressor/limiter (drawmer dl44) Wil natuurlijk zo'n hard mogelijke opname. De limiter staat nu op +9 db ipv +6 db voorheen maar nog steeds is het te zacht als ik het vergelijk met andere youtube video's.. Kan dat dan naar de +15 db? Mijn mixer gaat pas bij +16 db in het rood namelijk

Back