Alpha Juno, wow wat een klank!

Ik moet er ook nog ergens eens hebben, eens even kijken of hij het nog doet. En vooral welke presets er eigenlijk nog inzitten.. (namen zijn meestal : aat the, bat the, cat the, etc, lang leve de alpha dail idd)

Of zie ik dat verkeerd :(

Ja, want die drie golfvormen kunnen niet op verschillende toonhoogtes spelen. Ze worden gewoon uit elkaar afgeleid. Waarschijnlijk saw -> comparator (pulse) -> deler (sub), dat is wat de meeste synths doen omdat het erg goedkoop is in hardware.

Als je 3 DCO's had kon je ze verstemmen ten opzichte van elkaar.

Leuk gedaan! Heb je filter en envelop met automation gedaan of met de hand tijdens opname / samplen?

Dat moest live met het handje omdat ik het met Ableton Live heb gedaan (V4 nog).
Als ik het goed begrepen heb stuurt de PG 300 nl. allerlei moeilijke Roland sysexdata uit en mijn Ableton versie kan alleen de standaard controllerwaarden opnemen.

ls ik het goed begrepen heb stuurt de PG 300 nl. allerlei moeilijke Roland sysexdata uit
idd, maar volgens mij zit er geen Checksum Byte bij,,
en tja, je kan de MPRESS Controller Message gebruiken om de filter te automatiseren... :) :)

Ja, want die drie golfvormen kunnen niet op verschillende toonhoogtes spelen. Ze worden gewoon uit elkaar afgeleid. Waarschijnlijk saw -> comparator (pulse) -> deler (sub), dat is wat de meeste synths doen omdat het erg goedkoop is in hardware.

Die deler/sub zie je best vaak. Geldt dat ook voor die golfvormen ?
Ik geloof dat (naast de juno) een van die roland sh synths dat kan en die micromoog, maar zijn er nog andere voorbeelden.

Door de treshold van de comparator te wijzigen, wijzig je de pulse width.

Ben momenteel bezig om een Juno 2 te voorzien van een waveshaper per DCO, heb weinig tijd om hieraan te werken, maar ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

Op analoge synths (heel wat DCO's vallen daar ook onder, worden alleen digitaal in de pas gehouden), jawel. Door de tresholdspanning te variƫren (bv met een LFO) verander je de pulsbreedte dynamisch (PWM). Nu, een zaagtand is altijd interessant omdat die zowel even als oneven harmonischen bevat en dus zeer rijk is aan boventonen, de blokgolf heeft alleen de oneven harmonischen.

Laatst gewijzigd:
Back