WaveWizard

Hoi Roland,

Interessant effect! Ik ga er een wav van maken om beter te kunnen kijken wat er allemaal gebeurt. Er zit een module "Phase L-R" in, maar ik kan geen beschrijving daarvan vinden in de manual :? :?:?

Heu weus eut in Zweuden? Kurt Wallander nog gezien?:)

Over mn patch. Je kunt altijd op een module gaan staan en de Help-file inschakelen. In dit geval is de 'phase L-R module'' een Constant module, bipolair. (Door het dubbel klikken op een module kan je de naam daarvan veranderen.) Deze module veranderd de 'Time' van de Delay module via de modulatie input van deze. Met een constante waarde. Dit creëert dus dan het fase verschil waardoor audio van links-rechts lijkt te gaan. Vervang deze module maar eens door een LFO. Dan krijg je een chorus.
En Zweden was weer geweldig, dank je. Veel kunnen doen en ontmoet(voor expo en concert). SoundLab II is op 3 regels na af. En samen met vriendin, dus altijd leuk!
Kurt niet gezien maar wel mn 1ste älg in het wild. Met kind. Bijzonder. Foto's van.

Laatst gewijzigd:
Nieuwe functie: Correlatie

Nieuwe functie: Correlatie

Inmiddels is een nieuwe WaveWizard-functie klaar: "Correlatie". Die geeft (onder vele andere) een maat voor de diffusie - en dus de ruimtelijkheid - van een stereosignaal. Zie #189 en #196. Ik heb deze functie gemaakt omdat ik die voortdurend nodig heb bij de verdere ontwikkeling van de FDN galm en de "spatializer". Ook bij back-engineering van ruimtelijk effecten van bestaande geluidskaarten en effectapparatuur heb je de correlatiefunctie voortdurend nodig.

Deze nieuwe functie is een veel snellere versie van de nogal lange en omslachtige preset in #189. De functiewaarden worden opgeslagen in een buffer die jezelf kunt opgeven; ook de extreme waarde daarvan (het eigenlijke correlatie-getal) kun je opslaan en gebruiken, bijv. om de gecorreleerdheid van verschillende galm-effecten te vergelijken.

Hieronder een code-voorbeeld van de nieuwe functie. Hier wordt de maat van gecorreleerdheid berekend over 1 seconde van de signalen op sporen S1 en S2. (Wat er precies wordt uitgerekend kun je zien in de preset van #189.) In dit voorbeeld worden de eerste 201 waarden van de correlatiefunctie berekend (Lag1; Lag2). Die functiewaarden worden opgeslagen in buffer F1, zodat je de grafiek ervan kunt weergeven en de soms interessante eigenschappen ervan kunt bestuderen. (Op die interessante eigenschappen kom ik nog terug.)

De extreme waarde daarvan wordt opgeslagen in buffer F2[0]: dat is het "correlatiegetal" dat altijd minimaal -1 is en maximaal +1. Correlatie 0 betekent maximale ruimtelijkheid, zoals in ruisvoorbeeld van post #196.

Code:
Correlatie
  Input 1                       S1[0]
  Input 2                       S2[0]
  Lag1; Lag 2                   0; 200
  venster (smp)                 Fs
  Outputbuffer Corr. functie    F1[0]
  Max-waarde opslaan in F?[?]   F2[0]

Onder "back-engineering" vallen natuurlijk ook de NM-patches van Roland hierboven. Ook daar kom ik nog op terug. :yamaha:

Geweldig die bufferfunctie:okdan:
Zelf veel gebruikt in SoundLab II(hij is uit nu!).
Vooral de Multiplex modules van de G2 zijn hier geschikt voor in combi met allerlei Delay modules(voor FND).

NB: audio lag met de gewone Lag modules in de G2 werkt meer als een inverted HPF. Wat ook leuke effecten oplevert.
Maar dan spreek je van spectraal stereo processing.

Geweldig die bufferfunctie:okdan:
Zelf veel gebruikt in SoundLab II(hij is uit nu!).

Kun je daar een voorbeeld van geven?

NB: audio lag met de gewone Lag modules in de G2 werkt meer als een inverted HPF. Wat ook leuke effecten oplevert.
Maar dan spreek je van spectraal stereo processing.

Ik weet niet precies wat je verstaat onder een "gewone Lag module in de G2" en een "inverted" high pass filter.
(in de signaalverwerking wordt onder een invers filter meestal een filter verstaan dat de werking van z'n inverse ongedaan maakt. Bijv. filter je een signaal S eerst met filter H en vervolgens met de inverse daarvan, 1/H, dan ben je weer terug bij af, want je krijgt S x H / H = S.)

Attachments

• Lag Stereo.pch2
    979 bytes · Bekeken: 128
Het meeslepende verhaal van de golfvorm die een driehoeksrelatie had met zichzelf

Het meeslepende verhaal van de golfvorm die een driehoeksrelatie had met zichzelf

De Correlatie-functie is dus een maat voor de "gelijkenis" van twee signalen. Bij Input 1 en Input 2 geef je op welke signalen je wilt onderzoeken.

Stel nu dat je bij beide hetzelfde signaal opgeeft, krijg je dan een foutmelding? Nee. We spreken dan niet langer van "kruiscorrelatie", maar van "autocorrelatie" en kijken naar de maat van "zelfgelijkenis" van een signaal. Deze autocorrelatie heeft zeer interessante, praktische toepassingen in sound design en telecommunicatie en vormt ondermeer de spil in de berekening van filters bij LPC (een zg. parametrische vocoder, zie ook #121, #123, #130, #133, #135).

In de preset hieronder wordt een blokgolf opgewekt. Daarvan wordt vervolgens de autocorrelatie berekend. Die wordt opgeslagen in de buffer die je opgeeft achter "Outputbuffer Corr. functie". Als je daarvan de grafiek bekijkt doe je een sensationele ontdekking: de autocorrelatie van de blokgolf is de triangelgolf (driehoekgolf)!

blokgolf
In elk introductieboekje over synth's kun je lezen dat de blokgolf alleen maar oneven boventonen heeft: als de grondtoon bijv. 100 Hz is, dan vormen de freq's van de boventonen de reeks 100, 300, 500, 700, 900,...
Ook de sterkteverhoudingen van de boventonen van een blokgolf zijn eenvoudig te bepalen; de amplitudes zijn omgekeerd evenredig met het nummer van de boventoon, bijv. boventoon nummer 3 heeft een amplitude die 1/3 is van die van de grondtoon en de 17de boventoon heeft amplitude 1/17.

driehoekgolf
Ook de driehoekgolf heeft alleen maar oneven boventonen en ook hier zijn de sterkten eenvoudig te bepalen; die zijn omgekeerd evenredig met het kwadraat van het boventoonnummer, bijv. boventoon 3 heet amplitude 1/9 en boventoon 7 heeft amplitude 1/49.

De klank van de driehoekgolf is even nasaal als de blokgolf, vanwege die oneven boventonen, alleen klinkt de driehoek minder scherp, want de boventonen worden veel sneller zacht.

Kortom: als je het spectrum van een blokgolf kwadrateert, krijg je het spectrum van een driehoekgolf.

En dat is precies wat de autocorrelatiefunctie doet: een golfvorm produceren waarvan het spectrum niets anders is dan het kwadraat van het spectrum van de onderzochte functie.

De autocorrelatiefunctie is dus een analyzer, een oscillator en een filter tegelijk!

Attachments

• autocor blok.jpg
    autocor blok.jpg
    49,8 KB · Bekeken: 127
  • Preset autocorrelatie blokgolf.txt
    1,7 KB · Bekeken: 137
Jazeker gaan we vanderpollen! Maar eerst nog wat decorreleren, spatialiseren en elpeeceejen... 8)

Beschrijf dit effect!

Beschrijf dit effect!

Hier 'n stereo-weerbericht (opgenomen van de radio). Eén van beide helften - je hoort de overgang heel duidelijk - heb ik bewerkt. Ik vertel niet welke helft, ook niet wat voor bewerking.
Ik hoor graag van jullie welke helft de originele stereo-opname is en welke de bewerkte en hoe je het effect zou beschrijven en beoordelen.
Later vertel ik wat ik gedaan heb en post ik de bijbehorende preset.

Bedankt!

Attachments

• Weerbericht effect.mp3
    503,1 KB · Bekeken: 132
Wat mij opvalt, het is altijd het zelfde weer bij jou :)
Via mn crappy lappie zou ik zeggen dat links het geluid dunner(minder laag) was.
Het weer kwam wat meer van rechts. Na de overgang ging het weer naar het midden waarbij het mij leek of de stem links een lager standpunt had. Azimut factor, maar geen depressie. En een kleine tijdfase verschil. En ik hoor ook hoge fliebeltjes rechts in het 2de gedeelte?

Hier 'n stereo-weerbericht (opgenomen van de radio). Eén van beide helften - je hoort de overgang heel duidelijk - heb ik bewerkt. Ik vertel niet welke helft, ook niet wat voor bewerking.
Ik hoor graag van jullie welke helft de originele stereo-opname is en welke de bewerkte en hoe je het effect zou beschrijven en beoordelen.
Later vertel ik wat ik gedaan heb en post ik de bijbehorende preset.

Bedankt!
Iets over de tweedehelft klinkt het geluid een stuk ruimtelijker. De fase van het stereo-signaal wordt van danaf ook flink gemanipuleerd (random).

Wat mij opvalt, het is altijd het zelfde weer bij jou :)

Ja, 't is hier altijd Groundhog Day! :D

Via mn crappy lappie zou ik zeggen dat links het geluid dunner(minder laag) was.
Het weer kwam wat meer van rechts. Na de overgang ging het weer naar het midden waarbij het mij leek of de stem links een lager standpunt had. Azimut factor, maar geen depressie. En een kleine tijdfase verschil. En ik hoor ook hoge fliebeltjes rechts in het 2de gedeelte?

Zou 't kunnen zijn dat op de geluidskaart van jouw laptop SRS-functies zijn geactiveerd?

Dank, de SRS functie stond aan en hoef ik niet echt te gebruiken.
Dus die fliebeltjes rechts in het hoog zijn dus een resonantie distortion?
Tenminste, wanneer dit random gefeedbackte fase manipulatie is.
Kon je nog wat mijn Multiplexer truc?

Wat je precies bedoelt met die fliebeltjes is me niet helemaal duidelijk, maar in elk geval kan er geen sprake zijn van resonanties, want deze decorrelator produceert wel random fase-gedrag, maar is perfect all pass.

Ik hoop van de week tijd te hebben voor de Multiplexer. 't is nogal druk hier...

Bij de woorden: morgen regen en veel wind, hoor ik op rechts in de hoge frequenties een raar bijgeluid.

Nou hoor ik 't ook! :smeris:

Dat komt omdat ik een zo extreem mogelijke decorrelatie probeerde te maken. Dat is op zich redelijk gelukt: de correlatie van het oorspronkelijke stereosignaal was 98%; de verruimtelijking van de klank komt door de zeer lage correlatie van nog geen 16%. Maar daar hangt een prijskaartje aan: een erg lange pulsrespons van 1200 samples (= 27 msec).

Ik vermoed dat een decorrelator veel efficienter kan als je niet uitgaat van een stochastisch maar een deterministisch systeem. Dan kan die lage correlatie misschien worden bereikt met een veel kortere respons.
Veel leeswerk de komende dagen....:walker:

Back