WaveWizard

Nou hoor ik 't ook! :smeris:

Dat komt omdat ik een zo extreem mogelijke decorrelatie probeerde te maken. Dat is op zich redelijk gelukt: de correlatie van het oorspronkelijke stereosignaal was 98%; de verruimtelijking van de klank komt door de zeer lage correlatie van nog geen 16%. Maar daar hangt een prijskaartje aan: een erg lange pulsrespons van 1200 samples (= 27 msec).

Ik vermoed dat een decorrelator veel efficienter kan als je niet uitgaat van een stochastisch maar een deterministisch systeem. Dan kan die lage correlatie misschien worden bereikt met een veel kortere respons.
Veel leeswerk de komende dagen....:walker:
Ik denk dat dit wel van nut kan zijn.
SPATIAL AUDIO ENCODING AND REPRODUCTION OF DIFFUSE SOUND

Goed.
Het bijgeluid deed mij een beetje hier aan denken.
Het VA(bovenste gedeelte in het scherm) kan je zien als de weerman.
In het FX gedeelte(onder) een simpele random gemoduleerde fase.

Attachments

• Pseudo StereoX.pch2
    1,4 KB · Bekeken: 118
In het voldende voorbeeld een met een Lfo zaagtand gemoduleerde Delay module. Een beetje random(stochasme) erbij gevoegd. Je merkt dat de Lfo nu dienst doet als een pitch shifter door de ruimtelijkheid manipulatie. Draai aan de rate knop.
@Patat, dank voor de link

Attachments

• Pseudo StereoXX.pch2
    1,7 KB · Bekeken: 127
Roland, Patat, dank voor interessant huiswerk. Ik ga aan de slag! :okdan:

uitbreiding FFT-functie: input kwadratuursignalen

uitbreiding FFT-functie: input kwadratuursignalen

Als je het spectrum van een signaal berekent, krijg niet één, maar twee uitkomsten: het amplitude- en het fasespectrum.
Meestal gebruiken we het spectrum alleen om te kijken hoe de sterkteverhoudingen van de boventonen zijn, of wat voor doorlatend gedrag een filter heeft. Daarvoor hebben we genoeg aan het amplitudespectrum. Toch is het soms van belang om ook het fasegedrag van een filter te kennen. Bijvoorbeeld als je filters plaatst in een feedback-lus, zoals bij Karplus-Strong. De huidige versie van WaveWizard geeft daarom beide spectra en wel in twee verschillende vormen.

Maar is het eigenlijk niet vreemd dat een signaalbewerking, de FFT, maar één inputsignaal heeft en twee outputsignalen?
Dat is niet alleen vreemd, het is zelfs onwaar! De FFT heeft altijd niet alleen twee outputs, maar ook twee inputs. Maar meestal is dat tweede inputsignaal gewoon nul. Als dat niet 't geval is, spreken we van kwadratuursignalen. Je hebt bijvoorbeeld een kwadratuursignaal nodig om Single Side Band Modulatie te kunnen realiseren. Ook van zo'n kwadratuursignaal kun je met de FFT het spectrum berekenen.
Sinds vandaag is de FFT daarom voorzien van een extra parameter, waarin je dat tweede inputsignaal kunt specificeren.

Verder is ook de maximale frequentieresolutie verdubbeld. Die was (bij samplingfrequentie 44,1 kHz) 0,66 Hz en is nu 0,33 Hz. Dat komt overeen met een tijdsduur van 2,97 sec. Ik heb dat speciaal gedaan om het frequentiegedrag van galmeffecten te kunnen bekijken (zoals al genoemde 16-kanaals FDN in post #176, https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1502299&postcount=176).

.

Terug lezend ben ik aan vakantie toe na alle hectiek.(en nog steeds). Dus hier de losse eindjes knopen en straks weer naar Zweden. Succes met het afschrijven van Wave Wizzard. Ik zie het graag tegemoet in september. Fijne vakantie!

Ik had nog wat huiswerk liggen: :)

Goed.
Het bijgeluid deed mij een beetje hier aan denken.
Het VA(bovenste gedeelte in het scherm) kan je zien als de weerman.

Er is in de patch "Pseudo StereoX.pch2" die je bijvoegde geen sprake van alleen maar een "simpele random gemoduleerde fase"; ook de amplitudespectra verschillen (maak sonogrammen); in de bewerking worden spectraalcomponenten (tonen) toegevoegd, dus de klankkleuren links er rechts verschillen.
De bewerking is daarmee niet All Pass, en voldoet dus niet aan de basisvoorwaarde voor verruimtelijking en pseudo-stereo.

Daar moet ik nog iets aan toevoegen.
Dat er in deze patch spectraalcomponenten worden "bijgemaakt", betekent dat de bewerking niet-lineair is. Een decorrelator is, als (All Pass) filter, een lineaire bewerking. Een filter kan de aanwezige spectraalcomponenten alleen maar versterken of verzwakken. Een filter kan geen spectraalcomponenten "produceren".

Er is in de patch "Pseudo StereoX.pch2" die je bijvoegde geen sprake van alleen maar een "simpele random gemoduleerde fase"; ook de amplitudespectra verschillen (maak sonogrammen); in de bewerking worden spectraalcomponenten (tonen) toegevoegd, dus de klankkleuren links er rechts verschillen.
De bewerking is daarmee niet All Pass, en voldoet dus niet aan de basisvoorwaarde voor verruimtelijking en pseudo-stereo.

Ik schreef dat het fliebeltjes geluid(jouw bijgeluiden door de RND veroorzaakt) mij deed denken aan de bijgeluiden van de Pseudo StereoX patch. Er was geen sprake van het simuleren van jouw klank omgeving.

Naast verruimtelijking d.m.v. All Pass, bestaat er ook spectrale verruimtelijking.
zie: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1510130#post1510130

Ik schreef dat het fliebeltjes geluid(jouw bijgeluiden door de RND veroorzaakt) mij deed denken aan de bijgeluiden van de Pseudo StereoX patch. Er was geen sprake van het simuleren van jouw klank omgeving.

Dat laatste heb ik ook niet beweerd. Jijzelf kwam met een effect met de titel "pseudo stereo" dat je omschreef met:

Ik heb uitgelegd waarom er geen sprake is van louter "een simpele random gemoduleerde fase", maar van een niet-lineaire bewerking die frequentiecomponenten toevoegt i.p.v. een all pass bewerking en dat daarom dit effect geen pseudo stereo mag heten.

Naast verruimtelijking d.m.v. All Pass, bestaat er ook spectrale verruimtelijking.
zie: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1510130#post1510130

Wat er in deze patch in essentie gebeurt is dat er twee harmonische tonen met dezelfde grondtoonfrequentie maar zeer verschillende klankkleuren (amp. spectra) op twee verschillende kanalen worden geplaatst. De correlatie tussen beiden is 9%, zeg dus maar "gedecorreleerd".

Onder "verruimtelijking van het geluid" wordt verstaan dat je de indruk krijgt dat een geluid "overal vandaan" komt, diffuus is. Proefpersonen wijzen dan een breed, vaag gebied aan als wordt gevraagd waar het geluid vandaan komt.
Wat ik hier hoor is niet 1 ruimtelijk klinkend geluid, maar 2 verschillende monogeluiden uit twee kleine, duidelijk te localiseren gebiedjes, nl de twee boxen.

Gedecorreleerdheid van signalen is dus niet de enige eis voor verruimtelijking van de klank. Heel veel filterwerkingen zijn decorrelerend. De tweede eis is dat die decorrelatiebewerking tevens All Pass is, zodat geen spectrale verkleuring ontstaat. Want dat spectrale kleurverschil vergroot het contrast en het onderscheid tussen de twee geluidsbronnen en maakt de richtingshoek, de diffusie, kleiner in plaats van groter.

Je kunt zinvol spreken van "spectrale verkleuring" en van "verruimtelijking" als twee tegengestelde, elkaar uitsluitende effecten.
Daarom vind ik de term "spectrale verruimtelijking" een innerlijke tegenspraak.

Back