WaveGuide7
Gedeactiveerd account
Dit is pressies het soort galm waar ik al jaren naar opzoek ben. Tot nu tot was alleen convolutie een oplossing die voor mij goed was (afhankelijk van de impuls natuurlijk), maar dit heeft ook dat natuurlijke wat ik mis bij zelfs belachelijk dure hardware reverbs.
Ik wil hier een kastje van hebben zodat ik het in een life situatie kan toepassen![]()
Het zal ook bij "belachelijk dure hardware reverbs" anno 2012 nog veel voorkomen dat ze een Schroeder-Moorer architectuur hebben. Toch kocht ik al zeker 10 jaar terug een heel simpel Soundblaster geluidskaartje voor nog geen 100 piek waar een ongelooflijk mooie, rijke, warme galm op zat. Veel later las ik dat daar bij Creative een Fransman genaamd Jean-Marc Jot werkte. Die staat in de vakliteratuur bekend als degene door wie het FDN pas echt bruikbaar werd voor toepassing in galm. Dus het zit er dan dik in dat zelfs zo'n goedkoop Soundblasterkaartje een state-of-the-art FDN galm heeft.
Dat het zo moeilijk kan zijn om zo'n pulsrespons als hierboven met een commerciële galm te maken, kan misschien liggen aan de manier waarop de instellingen aan de gebruiker worden gepresenteerd. Meestal krijg je geen directe toegang tot de eigenlijke parameters van het netwerk. Die worden "gebruiksvriendelijk" bijeengeharkt tot enkele hapklare instellingen zoals 'galmtijd', 'warmte', en 'diffusie' etc. Het instelbereik wordt daarbij meestal onnodig beperkt tot "realistische" settingen.
Een FDN kun je, net zoals de Schroeder-Moorer galm, een galmtijd geven die oneindig lang duurt. Eigenlijk MOET elke galm oneindig lang kunnen voortklinken, precies zoals een toongenerator dat ook kan. Een oneindige galm heb je nodig om de klankkleur ervan goed te beluisteren en na te gaan of er van 'ringing' en AM sprake is. Daarom geeft WaveWizard directe toegang tot alle instellingen van het FDN. Dat blijkt ook de beste manier om je gehoor te scherpen voor "galm-solfège".
Galm door middel van convolutie is natuurlijk het meest realistisch. Maar er kleven twee onoverkomelijke bezwaren aan:
(1) rekentijd is afhankelijk van lengte van pulsrepsponsie. Een galmtijd van 1,8 sec (normaal voor concertzaal) vraagt om 1,8*Fs vermenigvuldigingen en optellingen per sample per spoor. Dus elke seconde stereogeluid van CD-kwaliteit kost 2*3,6*Fs*Fs = ruim 14 miljard berekeningen. Voor de galm van de pulsreponsie hierboven zou dat 280 miljard berekeningen per seconde zijn (afgezien nog van het feit natuurlijk dat er geen enkele akoestische ruimte bestaat met een "t60-tijd" van 20 seconden). Dat is zelfs voor dedicated hardware toch wel wat veel gevraagd... Met een FDN is de rekentijd onafhankelijk van de galmtijd en zelfs op een gewone laptop al gauw zo'n factor 5 tot 10 keer sneller dan realtime.
(2) galm d.m.v. convolutie is niet parametriseerbaar. Er valt niks meer in te stellen. De ruimte klinkt zoals vastgelegd in de pulsresponsie: warm of kil, hoge of lage diffusiteit. Je kunt niet ff snel ergens een gordijn hangen of zo.
Grrr, nee leuk juist!