Atari 520 / 1040STe

Status
Please reply by conversation.

Bernhard

Sidtastic!
Ik ben op zoek naar een Atari computer van de STe serie.
De computer moet in goede staat zijn en dus niet vergeeld o.i.d.
TOS 2.06 is een vereiste vanwege de 1.44MB floppy's.

Andere accessoires zoals een monitor of muis zijn een pre.

Of tja mss??
1.4 MB floppy's is al een hele klus voor de interen drive...

Bij die advertentie gaat het om een ST-model.
De STe heeft een extra DMA-chip waardoor samples op hogere kwaliteit kunnen worden afgespeeld.

Ik dacht dat hier met enige regelmaat zulke machines aangeboden worden, omdat ze decennia geleden vaker in studio's gebruikt werden.

Ik ben op zoek naar een Atari computer van de STe serie.
De computer moet in goede staat zijn en dus niet vergeeld o.i.d.
TOS 2.06 is een vereiste vanwege de 1.44MB floppy's.

Andere accessoires zoals een monitor of muis zijn een pre.

De STe kwam standaard niet met TOS 2.06 en al helemaal niet met een 1.44MB floppy drive. Je zoekt dus een gemodificeerde STe. Die zijn vrij zeldzaam.

De tweede lichting MegaSTe's kwamen wel met TOS 2.06 (de eerste met 2.05). Maar ook daar geen 1.44 MB floppy drive. Die zat bijvoorbeeld wel in de Atari Falcon.

Maar je kunt gewoon 1.44 floppy's in een standaard STe gebruiken als je het gaatje onderin aftaped. (Of via internet 0,7 Mb DD floppys bestellen.)

Belangrijker lijkt mij om op meer geheugen te letten. Minimaal 2 MB en bij voorkeur 4. Hoewel Cubase 2 bijvoorbeeld ook werkt met 1 Mb.

Bedankt voor de uitleg, Jos.

Dan heb ik liever een ongemodificeerde STe. Als ik de nieuwe versie later toch nog wil, koop ik de ROMs (en FDD) wel los.

De 4MB geheugen (en de 4160 badge 8)) heb ik inmiddels al besteld.

Dus bij deze: Iedere STe is welkom, zolang er geen gebruikerssporen op zitten.

Grootste verschil van STe met STf en STfm is dat je tulp audio outputs hebt achterop.

Ik heb hier 2 STe's staan, niet in nieuwe staat en staan al 10 jaar stil.
Ze zijn gebruikt waar ze voor bedoeld zijn meer dan 10 jaar lang.
Ik heb geen scherm meer om ze te testen. Beide 1mb ram geloof ik.
Tos versie geen idee.

Ook nog een STf die echt dood is, wel voor onderdelen te gebruiken.

Je hebt er niks aan dus, maar ik meld het toch even voor het geval dat.

Ik heb begrepen dat de tulp-stekkers geplaatst zijn om de ongemixte stereo uitvoer van de DMA audio chip te kunnen exporteren. Bij vorige modellen was er alleen mono-signaal op monitor/tv-aansluiting.

Niel, zou je misschien een foto kunnen maken van de Atari's en een richtprijs kunnen geven (los en samen) via een PM?

Ik heb begrepen dat de tulp-stekkers geplaatst zijn om de ongemixte stereo uitvoer van de DMA audio chip te kunnen exporteren. Bij vorige modellen was er alleen mono-signaal op monitor/tv-aansluiting.
QUOTE]

Klopt, je kunt het (chip)geluid van de STe zo opnemen. Wees voorbereid op wat meekomende ruis. maar ook dat is weer lekker retro. :)

Heren, ik heb een megaSTe staan met 4 Mb memory en een harde schijf en deze atari kon wel degelijk een 1,44Mb HD floppy drive aan.
Zelf had ik deze in een externe behuizing zitten welke in de loop der tijden spoorloos is verdwenen.
Daar zit inderdaad Tos 2.06 in.

Bij de weg....deze is NIET, ik herhaal NIET te koop!
Heeeel af en toe gaat ie namelijk nog aan om stuff te doen die op een moderne computer niet mogelijk is.

Voor het editen van synths/samplers die tegenwoordig niet meer ondersteund worden, en om ouderwets met Avalon als sample editor te klooien.
"strake midi timings" ...yeah right..

Leuk verhaal van die midi timing:
Welke pc hardware is er gebruikt, welke midi interface, welke bagger draaide er nog meer op die computer...etc...etc...

Bij een atari is het heel duidelijk wat de hardware is, maar bij een pc kan het van alles zijn en is er heel veel van invloed.

Dat vraag ik me ook af. Daarnaast denk ik dat iedere computer met een single-tasking OS in het voordeel is, maar daar zullen er niet veel van getest zijn.

Toch is het een zorg minder; er kan immers minder fout gaan bij als er geen andere programma's draaien.

Goed...ik lees nu op wat voor pc/hardware de timing test gedaan is:
My midi timing test with cubase 2.0 yielded 2ms max and 1ms average with my high hat test at 16th notes. So this is as tight as the ASQ-10, and a Little Tighter than Cubase 2.8 with a serial interface on the high hat 16th note test. Cubase 2.8 seems to have quite a few more options than 2.0. 2.0 is really stripped down compared to 2.8.

Cubase 2.8 with serial on win 98 is tight(you have to put the comptuer in 256 colors, and tweak the os a little), but not this tight. Atari is slightly tighter than the ASQ10, but by a hair.

Scherp, Stephen.

Ik heb de adverteerder gecontacteerd.
Nu maar hopen dat het een Qwerty-toetsenbord heeft.

"Een van de eerste computers ooit. Met scherm
Oeroude spelletjes ook." :kroon:

Status
Please reply by conversation.
Back