Track bouwen

ptaurus

Ouwe rot
Ik ben de afgelopen tijd best veel tijd bezig geweest met het maken van nieuwe trackjes, maar elke keer loop ik weer vast. Ik begin met iets. Bijvoorbeeld het maken van een bassline, of het maken van een lead, of iets anders. Daar ben ik dan op een zeker moment best tevreden mee en zelfs enthousiast over. Dan ga ik de track maken, maar daar loopt het dan op zeker moment mis. Het lukt me dan niet voldoende om het spannend te houden.

Als ik luister naar andere tracks, dan lijken ze misschien monotoon te zijn, maar er zitten altijd subtiliteiten in die de zaak interessant houden. Zeker de grote namen weten een track heel goed boeiend te houden. Dat kan een geluidje zijn of een slimme akkoordwisseling of ik weet niet wat voor andere zaken.

Ik probeer dat ook te doen, maar faal daar elke keer weer in. Dat ik daar niet de enige mee ben nlijkt wel uit de tracks die ik hier hoor. Meestal vind ik die na enige tijd saai worden omdat ze dit soort zaken missen. Waar andere blijkbaar doorgaan met hun track stop ik dan vanwege de desillusie dat het weer niet gelukt is.

Kortom wat ik maar wil zeggen een goede dancetrack maken lijkt simpel te zijn maar dat niet is. Je hoort buitenstaanders maar wat vaak zeggen dat muziek maken tegenwoordig simpel is met de computer. Een sampel cd hier een preset daar en een loopje en klaar is de track. Zo kan je het doen, maar dan is de track volledig oninteressant. Het maken van een goede dance track is en en blijft een kunde waar talent, creativiteit en hard werken voor nodig is.

Deze gedachtengang wilde ik even kwijt zo op de zondagmorgen.

Paul

Hoi Paul, misschien moet je eens afstand nemen van het gene waar je mee bezig bent en iets anders proberen.
Misschien kan je eerst een nummer in grove lijnen neerzetten en daarna de details uitwerken enz enz.
Er zijn meerdere manieren van werken en soms moet je iets even los laten om later weer met volle frisse moed verder te kunnen gaan (voor dat er weer commentaar komt) dit werkt voor mij, hoe andere het doen is puur een psychologische kwestie natuurlijk :)
Probeer eens buiten de box te denken :) (wees creatief en ga lekker een dagje loops maken of nieuwe geluiden creëren)
Succes :)

Een goede dance productie is ontzettend veel werk in alle kleine details .. het basis idee klinkt soms simpel, en dat moet het ook zijn om toegangelijk te zijn voor het publiek.

Het is een vak op zich, wellicht helpt het als je met een producer kan gaan samenwerken die het leuk vind om alle details in te kleuren en die zelf wellicht wat minder creatief is in het bedenken van hooks en melodieen?

Ik heb is een keer letterlijk de structuur van een nummer gejat. De hele compositie, alleen de synths, synthshots en drums veranderd. Dit heeft mij wel wat inzicht gegeven in dingetjes die ik kon gebruiken om tracks spannend te houden, het is ook wat hierboven wordt gezegd, kleine details. Maar misschien helpt het dus om naar je favo artiest te luisteren en kijken hoe die het aanpakt.

Ik vind één lead of bassline eigenlijk ook niet zo heel veel om een track mee te gaan maken. Misschien moet je wat meer basismateriaal maken voordat je begint met het daadwerkelijk arrangeren van een track. Dus een paar verschillende drumritmes, misschien twee variaties op je lead, drie verschillende baslijnen, een paar pads, wat verschillende vocals.

Het is altijd handig om wat verschillende dingen klaar te hebben staan, zodat je af kan wisselen op het moment dat het moet. Je krijgt dan ook een beter beeld van waar je heen werkt, of je kunt wat experimenteren met de opbouw (de ene melodie alvast een beetje laten horen in de intro bijvoorbeeld, om 'm pas veel later in de track weer terug te laten komen). En sommige stukken die je gemaakt hebt zullen misschien uiteindelijk de track niet eens halen, omdat je ze niet eens nodig hebt. Is ook niet erg. Wie weet een mooie basis voor een nieuwe track :)

Andere tip: ik probeer er vaak voor te zorgen dat de loops die ik vast klaarzet in ieder geval 16 maten interessant blijven klinken. Loop je niet zo snel tegen het "na een paar keer loopen ben ik m'n deuntje beu"-syndroom aan.

misschien moet je eens van dance afstappen, daar zijn al 100.000en mensen mee bezig, jaren geleden probeerde ik ook drum n bass en bigbeat te maken en dat klonk nooit vet genoeg zoals de muziek de er al was..

ikzelf heb mn interesse jaren geleden verlegd naar soundscapes, ambient en het maken van out-there geluiden/tracks zonder enige 13 in een dozijn structuur en ik kan je zeggen dat is heel bevrijdend om niet steeds iets te maken waar al meer dan genoeg van is... :okdan:
bovendien het experimentele sounds maken op synths vind ik veel leuker dan de eeuwige bass/lead/arpjes en chord geluiden

misschien moet je eens van dance afstappen, daar zijn al 100.000en mensen mee bezig, jaren geleden probeerde ik ook drum n bass en bigbeat te maken en dat klonk nooit vet genoeg zoals de muziek de er al was..
Misschien dat je je dan af moet vragen wat je motivatie is. Ben je dan bezig met de muziek omdat die je aan het hart gaat, of wil je persé "uniek" zijn? In het laatste geval kun je dan volgens mij beter helemaal stoppen met muziek maken, want het is maar weinigen gegeven om zoiets bijzonders te maken dat het echt een toevoeging is op wat er al bestaat.

Als je persé een verschil wilt maken, kun je imho beter je tijd besteden aan iets dat écht nuttig is :)

OMG we hebben het over een hobby hier

Precies, en daarom lijkt 't me helemaal geen probleem om dance te maken ook al doen honderd miljoen miljard anderen dat ook

Gewoon doen wat je zelf lekker vind. Niet proberen na te maken wat je denkt dat anderen mooi gaan vinden.
Muziek maak ik voor mijzelf. wat betreft het leuk vinden door anderen, soms klikt het wel, regelmatig ook niet :D

Precies, en daarom lijkt 't me helemaal geen probleem om dance te maken ook al doen honderd miljoen miljard anderen dat ook

het is juist beter om dance te maken, dat maakt experimenteren juist leuker

Wat snelkook zegt is een hele goede methode.
Je pakt een bestaand nummer en gaat dat helemaal (maar dan ook helemaal) "reverse engineeren" met potlood en papier totdat er een koebeest arrangementje ontstaat (eerst bpm bepalen, tijdlijntje op papier zetten, opschrijven welke sound erin zitten en dan blokjes tekenen).
Dan krijg je een idee wat werkt en wat niet en wat het doel is van de geluiden die erin zitten.
Dan ga je een eigen track opbouwen aan de hand van het arrangement dat je getekend hebt.
Je zal zien dat je eigen track weer totaal anders wordt dus maak je niet druk dat je hetzelfde klinkt.

hmm als de TS zich alleen op dance richt kan ik hem niet helpen helaas

Ik weet niks van dans muziek, maar ik ga altijd uit van een "band" idee - (nu schrijf ik muziek voor mijn band, maar als ik iets puur electronics maak doe ik het ook zo).

Dus, schrijf de song met wat akkoorden (gewoon hele makkelijke, je word er vanzelf beter en creatiever in). 3 of 4 chords for the verse, en dan een variatie daarop als de chorus.

Probeer eens gewoon: Intro, verse, chorus, verse 2, chorus 2, middle 8, chorus 3, outtro. En dan wat strings voor de chords, een bass line, een synth melody, en drumloop. Dan bouw je de drums op van simple in het begin tot druk (dikke percussie en hihats om het snelheid te geven) van de 1e chorus en verder.

Dan klinkt het natuurlijk saai, maar dat is je uitgangspunt om er SFX, arps, breaks, synth leads etc bij te stoppen en het spannend te maken.

De tip om een nummer te copy-en is een hele goeie, en vergeet vooral niet dat sommige songs beter zijn dan andere. Maar werk ze vooral uit, je weet vaak pas weken later of iets werkt of niet.

Ik zit vaak met t zelfde probleem.. Vandaag nog deze track bestudeerd waarom ie zo lekker is maar toch zoo simpel. Helemaal mijn ding trouwens,

Het moeilijkst vond ik vroeger het muziek maken zonder rekening te houden met wat anderen ervan zouden vinden....
Vrienden van mij waren veel ervarener dan ik en bij alles wat ik deed dacht ik : 'wat zouden zij hier van vinden?'

Dat is dus funes tvoor je eigen flow.
Als je dat los kunt laten ( dus wat anderen er van zouden vinden ) dan ga je dus muziek maken die jij tof vind, ongeacht de mening van anderen, En dat is de deur naar origineel zijn.
Je hebt dat of niet, maar als je het hebt komt het er zo in ieder geval makkelijker uit dan wanneer je steeds gaat zitten afwegen of die ene sound wel kan bijvoorbeeld.
Als jij het een vette sound vindt, dan is het dat gewoon.
Of anderen het tof vinden is niet van belang als je muziek maakt om het muziek maken.

Als je alleen maar muziek maakt om populair mee te worden of rijk en beroemd.. tja. dan moet je mazzel hebben dat anderen het met je eens zijn dat het vet klinkt, of echt zeer veel skills hebben om precies die sounds te maken ook al vind je dat zelf niet . Dan heb je ook doorzettingsvermogen nodig ook. Want muziek maken die je zelf niet tof vindt is een marteling .. voor mij in ieder geval.

Met muziek vertel je een verhaal.

Wat heb je te melden? Wat wil je aan de wereld kwijt? Heb je iets te vertellen? Zo nee, wat wil je dan met je muziek? Je moet natuurlijk doen waar je je gelukkig bij voelt, maar deze thread laat toch zien dat er wellicht iets wringt ;).

Bij verhalen heb je scenario's en tropes. De arme boerenknecht die toch een prinses weet te scoren. Een land dat onderdrukt wordt door een boze heerser die verslagen wordt door de jongste van de 3 prinsen. Wijze oude vrouwtjes, pratende dieren, de hele mikmak - zie http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hero_with_a_Thousand_Faces

Bij muziek heb je dit ook - het scenario hoeft dan niet perse op tekst te slaan, maar de structuur van de track heeft vaste elementen. Ook belangrijk: je hebt bijna kant-en-klare stukken die je kunt gebruiken voor de opbouw van de structuur.

Om voor dance maar eens iets te noemen: de 909 snare roll. Het principe er van blijft hetzelfde, al duurt 'ie soms langer/korter, en soms worden er dubbele noten gespeeld (flams) en je hebt over 't algemeen een toename in het volume (maar het kan ook het openen van een filter zijn). Ondanks dat herken je het als een typisch patroon wat een gewone drummer met een akoestische set vrijwel nooit op die manier zou gebruiken (die hebben een hele ris andere soorten trucjes voor transities).

De roll werkt; de luisteraar weet wat er komen gaat, het is een transitie van het ene niveau naar het andere (bijv. van couplet naar refrein) - of zelfs naar helemaal niks, waarbij het refrein pas na 4 maten stilte erin knalt.

Stel je track voor als een verhaal met zo'n scenario's, en dat er bepaalde cliché's in voorkomen, dat hoeft geen doodzonde te zijn; in literatuur en film wordt het ook gedaan. De originaliteit zit 'm er in om die concepten net zodanig om te buigen dat er iets gebeurt wat je niet verwacht (maar niet de hele tijd) of om er variatie in te brengen die je zelf nog niet hebt gehoord.

Maar, belangrijker nog: wat je nu hebt gevonden met een leuke lead of een leuke baslijn is een enkel karakter of een enkel stukje scenario. Natuurlijk kun je daar geen verhaal omheen bouwen als je niet de rest van de wereld invult, en om de hele wereld te laten draaien om dat ding alleen - tja, dat is in een verhaal ook niet interessant.

Ik kan me niet echt vinden in "ga maar ambient maken". Je moet jezelf uitdagen. Niet de makkelijke weg kiezen en het maar opgeven. Goede ambient heeft die structuren ook en moet net zozeer iets vertellen of schetsen, alleen, als het bij dance fout gaat steekt het er duidelijker uit.

Als het echt een punt is wat je plezier in het maken van muziek wegneemt: vind iemand anders die jou kan aanvullen.

Wat snelkook zegt is een hele goede methode.
Je pakt een bestaand nummer en gaat dat helemaal (maar dan ook helemaal) "reverse engineeren" met potlood en papier totdat er een koebeest arrangementje ontstaat (eerst bpm bepalen, tijdlijntje op papier zetten, opschrijven welke sound erin zitten en dan blokjes tekenen).
Dan krijg je een idee wat werkt en wat niet en wat het doel is van de geluiden die erin zitten.
Dan ga je een eigen track opbouwen aan de hand van het arrangement dat je getekend hebt.
Je zal zien dat je eigen track weer totaal anders wordt dus maak je niet druk dat je hetzelfde klinkt.

Het iss idd de manier die ik ook zie bij trancemusicmastery.com
Zodra ik straks iets meer tijd heb wil ik dat eens gaan doen, want het kost denk ik wel enorm veel tijd.

Nu doe ik het vaak wat globaler.

Paul

hmm als de TS zich alleen op dance richt kan ik hem niet helpen helaas

Ik heb niet gezgd dat ik me ALLEEN op dance richt. Die invulling heb jij gegven.
Ik heb wel gezegd dat ik me nu concentreer op bepaalde trance stijlen.

Paul

Back