Track bouwen

.

Als je alleen maar muziek maakt om populair mee te worden of rijk en beroemd.. tja. dan moet je mazzel hebben dat anderen het met je eens zijn dat het vet klinkt, of echt zeer veel skills hebben om precies die sounds te maken ook al vind je dat zelf niet . Dan heb je ook doorzettingsvermogen nodig ook. Want muziek maken die je zelf niet tof vindt is een marteling .. voor mij in ieder geval.

Populair ben ik sowieso niet
Rijk worden van muziek is verleden tijd

Dus daar doe ik het allemaal niet voor.

Ik doe het puur voor mezelf. Dingen uitzoeken vind ik leuk.
En wat anderen er van vinden is niet mijn eerste insteek.

Ik weet toch dat iets wat ik doe 100000x beter door anderen is gedaan. Dat geld overigens niet alleen voor de muziek. Ik ga ervan uit dat ik in het algemeen slechts dingen nadoe die anderen ook al gedaan hebben. Het toevoegen van iets aan deze werleld acht ik mezlef lang niet goed genoeg voor.

Paul

Het belangrijkste met dansmuziek is altijd de groove.
Kick, bass en percussie zijn de drie belangrijkste elementen, die moet je spannend houden. Een uitdagende melodie is leuk, maar op de dansvloer gelden toch echt de ritmische gedeelten van een track.

Ik bouw een track altijd vanuit het hoogtepunt.
Je maakt eerst een 8bar loop waarin je alles stopt wat je in je track wilt hebben.
Vervolgens begin je bij het begin, en laat je alle tracks weg behalve bijvoorbeeld de kick en bass.

dan maak je daarna een logische opbouw naar de "climax" die je eerder gecreëerd hebt, en van daaruit bouw je dan naar een einde toe.

Je zult zien dat je op die manier eigenlijk niet vaak meer vast komt te zitten. Vaak is het uiteraard zo, dat je tijdens het op en af bouwen allerlei zaken veranderd, maar doordat de basis staat, is de weg kwijt raken gelukkig wat verder weg :)

heb er even een klein voorbeeldje bij gedaan.
Dit is een track waar ik op dit moment aan werk, heb alleen ff de lead eruit gekipt, omdat die nog om te janken is.

ik begin altijd met ene complete groove, en van daaruit bouw ik dan verder

Attachments

• voorbeeld.mp3
    2,3 MB · Bekeken: 101
Ik heb zelf ook moeite om van een idee naar een arrangement te gaan. Door een track bouwen op te splitsen in 3 afzonderlijke taken krijg ik persoonlijk meer structuur in het werken.

De taken zijn:

1. Idee. kan een simpele midi file met een goeie lick zijn of een groove uit een jam sessie. (Lekker avondje muziek maken)
2. Arrangement maken (Mits je idee de moeite waard blijkt, dus intro, fx toepassen, bridge, flow etc.. )
3. Mastering

Soms hoor je de volgende dag pas of iets echt leuk is en de moeite waard is nog meer tijd in te steken. :)

Ik maak zo nu en dan ook dance / house/ minimal/club muziek, ik vind het heerlijk werken, de vrijheid die je hebt in deze muziek is bijna net zo groot als bij jazz, misschien dat het daarom soms een beetje lastig is een hele track op te bouwen, maar als je gewoon je ideeen die je ter plekke in je gedachte hoort kan omzetten in geluid, dan zit je ( ik iig) wel goed meestal!
voorbeeldje;

http://soundcloud.com/smiegtshizzle/epic-2015-music-beetje-lager

btw verder niet op die vage tekst inhoud letten haha! dit was het enigste wat nu online staat aan club muziek van mij.

misschien moet je eens van dance afstappen, daar zijn al 100.000en mensen mee bezig, jaren geleden probeerde ik ook drum n bass en bigbeat te maken en dat klonk nooit vet genoeg zoals de muziek de er al was..

ikzelf heb mn interesse jaren geleden verlegd naar soundscapes, ambient en het maken van out-there geluiden/tracks zonder enige 13 in een dozijn structuur en ik kan je zeggen dat is heel bevrijdend om niet steeds iets te maken waar al meer dan genoeg van is... :okdan:
bovendien het experimentele sounds maken op synths vind ik veel leuker dan de eeuwige bass/lead/arpjes en chord geluiden

je hebt je interesse verlegd omdat je gewoon geen interessante dancetracks KAN maken
en dan maar roepen dat anderen dat ook moeten doen want anders voel je je zo alleen in je onkunde hehe. voor t gemak noem je t maar even 13 in dozijn.. als dat zo zou zijn zou ZELFS jij t kunnen maken. t maakt echt geen REET uit wat voor muziek je maakt, zolang je er maar wat interessants van kan maken en je ervan geniet. Dat jij dat denkt niet te kunnen is jouw gemis, niet dat van een ander. Als je over zoiets wezenlijks van muziek maken niks kan zeggen omdat het over dance gaat vraag ik me af of je überhaupt wel muziek maakt..

Het is natuurlijk een voor iedereen bekend dingetje
je begint met een groove, wat voor muziek je ook maakt bass.. en dan is t een lekker groefje en dan moet er een track van gemaakt worden...

wat kan helpen als je op een loop werkt is om die loop s wat langer te maken
dat dwingt je al meer variatie over die hele lengte te maken
daarnaast wil je ook vaak een b-stukje hebben
maak die eens.. iets andere beat.. misschien eens gebroken ipv 4/4.. whatever
wat andere akkoordjes etc..
dan heb je 2 stukjes
en meestal genoeg ingredienten om de structuur van je track te kunnen maken
dan gewoon beginnen met bouwen
dan merk je snel genoeg of er ergens te weinig gebeurt in een overgangetje etc
dan kan je effecten gebruiken.. edits maken in de beat.. of je komt er achter dat je ergens toch nog iets extra's nodig hebt.. waar en hoe ga je een break bouwen.. etc etc
gewoon van voor af aan in elkaar bouwen en pas doorgaan met t volgende stuk als je tevreden bent over wat je hebt staan en vooral ook niet bang zijn om dingen weg te flikkeren die je eigenlijk toch niet cool genoeg vindt

heb je al geprobeerd om dubstep te maken TS?

Back