Live optreden met Comp. Tips A.U.B.

scan

Ouwe rot
Dag geeerde synthforum leden,

Eind augustus heb ik een live optreden, geweldige kans...
maar mijn oksels beginnen nu al te klotsen.

want ik maak muziek op een pc met een creamware kaart erin + midikeybord.
Nu is mijn vraag hoe kan ik live met zo'n setje spelen, en tegelijk mixen?
Evt. heb ik er ook nog een 2e pc bij.

bv: ableton, met het LIVE programmatje?
Een mixer huren met adat?

Alvast bedankt voor de antwoorden!!

groet scan

Ha Scan,

Jij hebt lef zeg. Moet je niet volledig ingespeeld en geoefend zijn als je live iets neer wilt zetten? Moet de apparatuur niet een verlengstuk van je vingers worden voordat je een publiek vermaakt met jouw kunsten?

Wat ga je live doen? Is het ook live de muziek bespelen of ga kant en klare nummers ten gehore brengen?

Mijn ervaring is dat PC's het altijd doen behalve wanneer het zweet onder je oksels staat. Ik had gister nog een presentatie met laptop, en ja hoor, bij het opstarten een hels blauw scherm. Gebeurt nooit. Maar op zo'n moment wel.

Mijn advies. Oefen elk vrij moment dat jij de komende tijd hebt met de setup die je live gaat gebruiken, en nu komt de tip, VERANDER HELEMAAL NIETS AAN DE SETUP TOT DIE TIJD!!!! Ga niet meer internetten met die PC, geen spelletjes, helemaal niets behalve dat wat je de bewuste avond ook gaat doen. Neem dezelfde kabels mee, start hetzelfde op, geen geintjes. Als de PC het vlak voor je optreden, of tijdens, nog leuker, het begeeft, klotst het zweet niet alleen onder je oksels.

Vertel eens iets over wat je precies gaat doen.

JJ

Het geheim met een computer on stage zit hem in de voorbereiding. Net zo als dit voor een live optreden zonder computer het geval was. En als je pech hebt is het nog meer werk ook omdat je zoveel dingen moet instellen,afmixen configureren etc.
En dan alleen de dingen die je live kan doen als softsynths etc gebruiken en als backup een audiospoor opnemen. En van al die andere zaken ook audiosporen maken of een hele submix zodat je daar geen zorgen over hoeft te maken.
Ook belangrijk is een soundcheck (als dat kan, want heel vaak zit dat er niet in)

Zorg ervoor dat je alles snel en goed kan inpakken zodat je niet makkelijk zooi kwijtraakt zoals kabels etc. Desnoods labels eraan zodat je weet wat van jouw is.

En inderdaad zoals gesuggereerd, oefenen en nog eens oefenen. En een generale repetitie in de huiskamer of op de keukentafel ipv in je muziekhok. (bij iemand anders thuis kan ook)

Niet doen!

Niet doen!

Ik heb al heel veel acts die een computer gebruiken op het podium, de mist zien ingaan, wegens opstartproblemen, vastlopers en dergelijke. Als je perse wil optreden, kan je het beste de computer strippen tot het hoogstnoodzakelijke, en hopen dat hij functioneert. Maar in principe begeef je je op glad ijs. Mijn advies: Als je het niet met hardware kan doen, kan je het beter niet doen. Beter afzeggen dus, dat optreden.

Niet doen!

Wat een onzin. Als je je goed voorbereid dan hoeft er niets fout te gaan.

ik zou inderdaad gewoon de gok wagen. Ik heb ook een aantal keer met een pc opgetreden (wel met andere apparatuur er bij) en dat ging prima. Gewoon er voor zorgen dat de pc zelf goed stabiel is (dus zo min mogelijk sjit er op enz...)

Zo,

Ben erweer,

Nee natuurlijk ga ik ervoor!!!

En wel met Ableton LIVE!

Gisteren met djody de hele avond mee wezen proberen en echt
SCHITTEREND!

Alles wat je wil om live te spelen, nu nog ruim 2 maanden om het goed te testen en een goede opzet
te maken van mijn nrs, omzetten naar loops en gaan maar.

Een serieuze act kan het worden, dus aanrader.

Zijn er ook anderen die hier mee werken?

gr scan

Is het is toch wel leuk om dat midi keyboard ook mee te nemen en af en toe op wat toetsen te drukken.
Desnoods maar voor wat geluidseffecten. Een midicontroller is ook een aanrader. Effe wat knoppen toewijzen
aan zo'n kastje en tweaken/drukken maar.

Jazeker, ook wat draai en speelbaars mee,

dus zoek nog een goed ding zoiets als de Remote?
iemand al die hem wil doorverkopen?

Of iets anders?

sc

klinkt misschien een beetje stom hoor, maar ik heb samen met waveglider een liveset gemaakt, die nu pas bijna af is, daar heeft zeker een jaar lang werk in gezeten, om echt een goede set neer te zetten (waar jullie overigens snel meer over horen op het forum, als alles definitief af is) en nu ga jij me vertellen dat je over 2 maanden een liveset gepland hebt, terwijl je eigenlijk nog niets hebt? hoe ga je dat doen in die korte tijd? :confused: Er komt echt veel bij kijken hoor, ook veel meer dan dat ik in eerste instantie dacht, het is ook vooral testen, testen en nog eens testen, net zolang tot je tevreden bent. Wij nemen zelf alleen hardware mee op het podium, maar met een goed geconfigureerde pc of laptop moet het ook lukken, dat merk je na verloop van tijd wel als je alles aan het testen bent, maar alvast veel succes en veel plezier, want plezier is nog altijd het belangrijkste :eureka:

Wat negatief allemaal, zeg. Het zal de eerste keer heus niet zo goed gaan als je hoopt (een live set opbouwen is nog moelijker dan een 12 track album maken, je leert door ervaring), maar je kunt je zeker goed voorbereiden, ook binnen anderhalve maand. Ik zou zeggen, begin simpel en maak het jezelf makkelijk. Bewerk nummers die je al in je studio hebt gemaakt op zo'n manier dat ze in je nieuwe set up passen (samplers, of het nu software of hardware is, zijn de ultieme uitkomst voor een minimale maar stabiele set up, zonder teveel consessies te moeten doen aan je originele geluiden). Kijk dan wat je nog aan je live set kunt toevoegen (filters, controllers, whatever) zonder dat je jezelf teveel werk geeft; uiteindelijk zul je ook op je mix moeten letten en je sequencer bedienen, en je hebt maar 2 handen (... toch?). Naast computers die inderdaad kunnen crashen kan er natuurlijk nog veel meer mis gaan. Als dat toch gebeurt, onthoud dan één ding: jij bent echt de énige die weet dat er wat mis is. Het publiek weet van niets, zij kennen je nummers niet zoals jij ze kent, zij denken dat dat het 'live element' is, en ze hebben nog gelijk ook. Dus ga niet stressen, gewoon doen alsof je neus bloed en probeer het probleem rustig op te lossen. Om jezelf in tijden van stress die rust te gunnen, zorg voor een back-up plan, desnoods een CD-tje met daarop een in de studio opgenomen oefening va je live set of een ander alternatief. Als er dan echt iets mis gaat, kun je daar nog op terugvallen en kun je misschien snel een oplossing vinden zonder dat het tien minuten stil is, of je zelfs helemaal niet meer kan spelen. En nogmaals, je leert er echt enorm veel van, iedereen die de kans krijgt om live te spelen moet die kans grijpen, al is het alleen maar om erachter te komen hoe jouw muziek werkt op een publiek.

Precies. Gewoon ervoor gaan. Altijd Ducttape meenemen en een stapeltje 'bammetjes' mee en geld voor terug met de bus.

Als er iets fout kan gaan dan gaat het ook fout. Dus als het niet fout is gegaan is er iets niet goeds gegaan. :confused:

die ene negatieve afraad reactie doet me een beetje denken aan een rock film van een paar jaar terug waar tijdens een opelucht concert de bliksem in de gitarist sloeg..

but anyway..

Backups, Backups en nog eens backups :)

neem voor de gein een discman mee van je thuis opgenomen liveset en hand die gemute ook aan je mengpaneel..
kan je dat gelijk aanraggen zodat d'r geen stilte valt (lijkt me gruwelijk)

en maak op je laptop zelf een aparte boot partitie aan met een zo leeg mogenlijke gestripte setup.. geen internet,netwerk,services, grafische hoogstandjes of iets.. geen extra programma's.. alleen de basis benodigheden.

Je kan je computer nooit compleet vertrouwen , maar je kan wel de risico's beperken..

succes!

Origineel geplaatst door mindtwist
die ene negatieve afraad reactie doet me een beetje denken aan een rock film van een paar jaar terug waar tijdens een opelucht concert de bliksem in de gitarist sloeg..

offtopic,die zou ik HEEL graag willen zien:engel:

succes op je live gig!!

neem je rebirth ook mee? :)

greetz

Origineel geplaatst door mindtwist
offtopic: De rock'n'roll detective! Ford Fairlane! Echt vet! Die moet ik nog eens een keertje scoren op ebay!

Maar ik wens je veel succes. Ik heb redelijk wat optredens met computers gezien die boeiend waren en niet crashten, dus het kan wel. Succes!

Ik zou zelf geen backup op cd of zo meenemen die ik snel op kan zetten als het mis gaat.
Dan neemt de DJ het maar effe over of kap je er gewoon mee.
Die paar keer dat ik heb opgetreden, had ik zoveel apperatuur bij me, dat als 2 synths en een drumcomputer het zouden begeven, ik altijd nog kon gaan jammen op m'n 2de drumcomputer en 303. Das altijd wel een fijne gedachte.

Een backup op CD of DAT is een "must" als je met computers on stage gaat werken.

Iets wat ik wel eens vaker meemaakte toen ik nog als produktie manager werkte is dit :

Winter. Zaal vol volk, buiten koud, binnen vochtig warm. Bandje mot optreden om 21.00 uur. Bandje komt uit amsterdam
toe om 20.00 uur met in de koffer van hun wagen half bevroren materiaal.

Wat dan gebeurt is dat zodra het half bevroren materiaal op een warm podium terecht komt >> CONDENS !
En niks werkt nog. Dit is geen grap en een reëel gevaar. Het hoeft zelfs geen winter te zijn, maar een koele zomer avond geeft hetzelfde effect. Zorg dus dat je genoeg tijd hebt om materiaal te laten klimatiseren.

U bent verwittigd.

Persoonlijk raad ik ik live gaan met een PC zeer sterk af en als je het dan toch doet, gebruik dan wel best een laptop. Een laptop kan toch al tegen een stootje meer.
Het probleem met een PC is dat deze afhankelijk is van een harde schijf. Draaiende harde schijven zijn erg gevoelig aan schokken en trillingen. Ik heb nog PC's gereparreerd, neem dat maar van mij aan...
Als je ergens in een bonkend kot gaat optreden met serieus wat decibels, hou er dan rekening mee dat de bassen ettelijke decibels geven en je fragiele hard-schijfje wel eens deftig door elkaar kunnen schudden. Als je hard-disk dan crashed, sta je daar goed voor Piet Snot!
Zet ook je PC zeker niet te dicht in de buurt van grote luidsprekers of bonkende bass-kasten!

Nog een tip : een 2de PC die hetzelfde kan als backup

Back