Goeie tips allemaal, vooral die van
ernest@303.nu over de pulsar heeft me aan het denken gezet, beter.
Ik denk dat sommigen van jullie vergeten dat we het met computers willen doen
en een programma als ableton live is erop toegespitst om snel een live set optebouwen
en live geeft je veel vrijheid om realtime te spellen. Ik kan me voorstellen dat het werken
met Hardware als live setup veel meer problemen met zich meebrengt.
Ik begrijp jullie kommentaren t.o.v. computers en stabieliteit. Hier gaan we ook echt rekening
mee houden, ik zat zelf tedenken om de computers op trilling absorberend materiaal te zetten.
De tip om ze zover mogelijk van de speakers te houden gaan we meteen even doorspelen
naar de organizatie. En laptops zou mischien beter zijn en daar ben ik het ook mee eens, maar we
moeten roeien met de pc's die we hebben. de knaken zijn wat dat aan gaat niet in overvloed
aan wezig, maar een Laptop staat steeds hoger op mijn verlanglijstje.
Verder is ons plan om onze bestaande nummers op te delen in loopjes en hier een serie van te maken.
Hierdoor hebben we een basis structuur voor de perfomance en kunnen we door de mogelijkheden die
Ableton bied live inspelen op het publiek. Deze manier van opbouwen werkt trouwens erug snel hebben
we al gemerkt en daarom gaat het wat dat aan gaat zeker lukken, want we hebben genoeg materiaal.
En de vrijheid die Ableton je geeft is ook een verademing. Erg goed programma dus.
Voor de improvisatie synth/sample afdeling van de live set willen we een 2de computer syncen aan
De pc met Ableton. Hierop gaan we dan Logic draaien met daarin vsti,s met wat loops en de mogelijkheid
om live op de toetsen te ramen. En natuurlijk de knoppendraaierij. Dat syncen moeten we nog gaan uitproberen.
Dus daar kan ik nog niet vaal over vertellen. ( ik heb hier trouwens een ander draaitje lopen waar fuse op heeft geantwoord. (
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=15300 ). Hierover volgt nog meer
Na de tip van ernest is het zelfs denkbaar om 1 pc te gebruiken om ableton te draaien en de pulsar voor wat live
synth sounds en samples, maar dan zit ik nog met het probleem dat we geen midi loops kunnen gebruiken.
( Het zou toch wel echt ideaal zijn ableton midi loops zou kunnen gebruiken en uitsturen. of zelfs vsti's zou kunnen
laden.) Dan zouden we er 2 controller keyboards op kunnen aanstuiten, ( 1 direct en 1 via de thru van mijn an1x. ( werdt dit trouwens goed ?? ) en allebij een andere midi kanaal kunnen geven.
Dan kunnen we de 2de pc als backup systeem gebruiken en als uiterste noodgeval een cd laten meedraien als
echt alles fout gaat.
Het gaat dus voor ons nu nog om de laatste technische details. Want de opbouw en invulling van de live set zelf daar komen we wel uit. Het feit dat de nummer in de live set een nieuw leven krijgen vind ik ook een interesant gegeven.
Totzover de stand van zaken. Als iemand nog goeie tips heeft schroom je niet.
Laterz Djody