Live optreden met Comp. Tips A.U.B.

iemand enig idee hoe het afgelopen is met die live set volledig met pc's?

grtz

cloudy

Gewoon gaan!!!!
Vlammen!!!!

Zorg ervoor dat je computer zo leeg mogelijk is.
Heb zelf al ervaring met pc live gebruik.
Het werkt mits je een snel bakbeest hebt die echt alleen samples en audioprogs heeft op z'n schijfy.
Ik zou het niet aandurven met b.v. een 2 ghzer.

Midicontrollertje erbij en gaan met die banaan!! lekker vlammen. succes.*D

.......tegenwoordig wordt het ook geaccepteerd als je jezelf (live)-act noemt en nummers kant en klaar aan elkaar mixt, beetje eroverheen pielen met een drumcomputer en hoppakee...kun je gewoon een biertje drinken met een hand in je zak...af en toe 't publiek opzwepen...handjes omhoog....filteren.....rondje draaien/spierballen laten zien....
zet er een drummertje bij die zich in het zweet speelt.....sla een goedkoop masterkeyboardje aan stukken('t hoeft natuurlijk niet zo radicaal....)

maar toch:

thats entertainment..ipv iemand die "live" gefocust naar z'n computer staat te kijken...(zit weinig life in..)

't kan mij niet boeien of iemand wel of niet echt live speelt. is natuurlijk wel knap..en je kunt inspelen op je publiek....maarja.....daar ben je niet mee bezig als je je apparaatjes in de gaten moet staan te houden....

;)

sorry offf-topic....verbeter mezelf....daar ben je niet mee bezig als je je apparaatjes in de gaten moet -gaan- staan houden....
;)

Origineel geplaatst door cirkelzaag
sorry offf-topic....verbeter mezelf....daar ben je niet mee bezig als je je apparaatjes in de gaten moet -gaan- staan houden....
;)

Niet mee eens.

Je kan duidelijk wel naar t publiek kijken als je écht live bezig bent. Als ik aan een cutoff draai, hoef ik daar echt niet naar te kijken ;) Alleen als ik een melo speel. hehe.

Ik vind verder live van een CDtje niet live. Ik stoor me ook gruwelijk als mensen extra gear meenemen en niet aansluiten, om t alleen maar interessanter te laten lijken. Zal verder geen voorbeelden noemen, zijn er té veel.

Muziek is belangrijker als de show. Anders kan je netzogoed geen muziek afspelen als je zo graag 10 ton vuurwerk wilt afvuren en je CDtje draait op de achtergrond. Ik kom voor de muziek. En als dat live is, wil ik t ook zo live mogelijk zien :)
Zoals Robin en ik doen :engel:

Maar suc7 dude. Zorg dat je je toko 1000% op orde hebt. Lijkt me echt dodelijk als je PC crasht ...

Origineel geplaatst door =XTRECIST=
Ik stoor me ook gruwelijk als mensen extra gear meenemen en niet aansluiten, om t alleen maar interessanter te laten lijken. Zal verder geen voorbeelden noemen, zijn er té veel.
[/B]

Junkie XL misschien? Laatste keer dat ik die zag stond meneer met een Yamaha AW4416 alleen maar met de handjes in de lucht. (Dancevalley 2002 als ik me niet vergis)

Maar heb op tv bij TMF the Djz ook wel eens ernstige dingen gezien. Mensen die met de handen in de lucht staan terwijl er ineens een break begint enzo.

Echt een typisch voorbeeld van "Neem gewoon je DAT/Cdtje mee en doe niet net alsof je een liveset aan het doen bent"

Of alles live doen of opzouten vindt ik. Ookal zal 99% van je publiek niet weten wat een synthesizer is of wat je in hemelsnaam aan het doen bent, kan ik het toch niet uitstaan dat mensen de boel lopen te neppen.

In een goeie liveset hoor je af en toe ook eens een foutje. (en in mijn geval misschien iets te veel :D)
Maar aan de ander kant, veel fouten horen het publiek geeneens. Ja alleen als het uit sync loopt ofzo.

Als ik thuis live bezig ben Fruity dan doe ik wel meer dan dat.

In fruity heb ik voor elk geluidje een aparte regel voor m`n 909 en lossen samples via de RME zo dat ik de hele tijd realtime loops kan maken, heb verschillende melodie lijnen staan op verschillende kanalen naar verschillenden (soft)synth`s die kan ik weer met met knoppen (idd de filter meestal :)) bedienen van m`n synth`s.
Met de filterbank kun je de heltijd rulext met je bassdrum klooien en met m`n effect prossors kan ik steeds weer van delay, p\haser en anderer fx veranderen.

Zo ben je wel de heletijd bezig.

Origineel geplaatst door mono-poly
Wat doe jij dan live?
Je sequences aan en uit tappen?
Je cut off bedienen?

Nummers opbouwen door sequences te mute/ummuten, beats programmeren op de drumcomputers,
toetsen indrukken op synths, arpeggiators triggeren. Spelen met de filters, octave knoppen, benders.
Er is zat te doen. Soms door de mic lullen ook nog. En dan natuurlijk nog het freestyle gedeelte waarin
de muziek terplekke wordt bedacht(willekeurige toetsen indrukken enzo en arp's triggeren). Het is een beetje afhankelijk van hoeveel gear ik bij me heb. Maar met een MPC, drumcomputers en een 303 kan je ook al flink live bezig zijn.

Een liveset moet gewoon niet simpel door 1 toets gestart worden, waarna de voorgeprogrammeerde set automatisch afgespeeld wordt. Zat mensen die dat doen. en dan staan ze alleen interessant te doen achter de mixer. Waar ze dan een beetje de EQ-s ofzo staan bij te stellen.

Je kan altijd wel wat verzinnen om toch iets live te doen lijkt mij.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door mono-poly
Dus doe je het zelfde als iemand met een laptop (muten unmuten)

lees m'n post eens opnieuw aub!!!!!!!!!!!!
Het mute/unmuten is maar een gedeelte van m'n set.
En toch is dat ook al live. Want elke keer klinkt het anders en je kan nieuwe combinaties ter plekke maken.

Het nadeel van hoe ik het doe is dat ik me van te voren weer elke keer zenuwachtig maak omdat er zoveel mis kan gaan.
Elke keer is weer een uitdaging.

Oh en mono-poly, ik heb niks over een laptop gezegt. Daarmee kan je ook live bezig zijn.
Ik zou dan ambledon gebuiken ofzo, met een masterkeyboard en een knoppenbak.

Je bent pas een echte bikkel als je klavier opsplitst in 16 zones en gewoon je complete 16 part compositie live speelt met je handen en voeten tegelijk.... en dan met je l#l de cutoff bedienen via zo'n infrarood beam.

Even serieus,

Ik denk dat een live set voorbereiden langer duurt dan 2 maanden, maar dat je best uit bestaand materiaal iets leuks kan maken wat je afspeelt met ableton live (dit is trouwens een commercieel programma, kopen die hap dus!)

Zelf heb ik de computer volledig uit m'n setup verbannen(zie gear list) ik ben nu zo'n maand of twee bezig met een live set en ik kan je vertellen, hij is nog niet klaar ;) maar ik heb dan ook geen uitkering o.i.d. waardoor ik overdag zeeen aan tijd heb dat kan natuurlijk een hoop uit maken.

Veel plezier met het maken van een live setup! (Monniken werk kan ook heel leuk zijn...)

Druid

Live set voorbereiden in 2 maanden? Hehe. Hoeft niet. Als je goed kan improviseren hoeft t niet.

en toch...........ik zie liever iemand met veel overtuiging een gruwelijk vette set/show met onmogelijke breaks"playbacken" dan iemand die hard roept dat 'ie super-live bezig is...(uiteindelijk toch alleen voor zijn eigen ego......?)
;)

Ik heb 3 keer een oprtreden gehad met een vriend van me, waarbij we de pc of een laptop gebruikten. Goede voorbereiding is het halve werk. Het mixen kan nog wel eens een probleem zijn. Ik had in deze 3 gevallen diverse nummers van te voren al in 1 file 'gemixt'. Het enige waar je veel mee bezig bent, is switchen van geluiden naar de juiste midikanalen. Nee...live mixen is het dan niet meer, idd. Maar live spelen zit er nog wel bij, en het beetje met de filters spelen. Nadeel is dat je constant hetzelfde tempo hebt, das wel jammer ja.
Wat dat laatste betreft, ben ik nog niet echt bekend met het 'live' mixen. Welke apparatuur ik daarbij, samen m'n m'n pc en synthesizers, nodig heb. Ik wil dit wel in de toekomst gaan doen. (misschien een idee voor een nieuwe thread...)

Je krijgt pas zweet onder je oksels, als de muziek eruit valt. Sterker nog, de pleures breekt pas echt uit als er 2 camera's van de The BOX staan te draaien. De laatste keer dat ik dat meemaakte was tijdens een optreden in Club Mazzo in Amsterdam. Muziek draaide lekker, en prompt na 1 minuut kapte cubase er mee, en idd, typisch een gevalletje van "dit doet 'ie anders noooooit"

Vlekkeloos en 'echt' met een pc zal het nooit zijn. Zodra er een pc wordt gebruikt komen mankementen altijd plotseling om de hoek kijken. Zorg wel voor een laptop, pc, MAC, die voor niets anders is gebruikt dan muziek, en voor een goeie voorbereiding.
Een pc houdt niet zoveel van verplaatsen, klinkt gek, maar neem voor de zekerheid alle benodigde software en bestanden die je gebruikt voor je muziek mee op een aparte cd.

De vraag: En hoe ging het verder met...topic starter.

Nu hier: Ok de eerste keer was ook de eerste keer live voor ons (www.pradox.com).

Tja net gewent aan ableton en de boer op, alles liep gesmeert alleen de nrs en opbouw was een ratjetoe.
Oef dus veel van geleerd. We kregen 4 maanden later weer een kans. Top.
Want van fouten kan men leren, en ging vele malen beter.
Meer nrs gemaakt die ook een stijl naar voren brengen. Alleen hadden we nu zoveel voorwerk in Ableton gemaakt dat het bijna niet meer live was. Het ding wat we deden was mixen van loop naar loop, werken met filters en een klein aantal samples onder de totsen van het midi keyboard.

Daarna kregen we 4 aanbiedingen om ergens anders te draien, en een platen contract.
Dus dat ging goed, alleen waren we zelf niet helemaal overtuigt van ons "live"gevoel.

Nu de laatste 2x hebben we veel meer samples onder de toetsen, mixen we de bassen en kicks veel beter in, delays over synths of hhats etc, en filters te over om effe lekker te freaken. Dus het live gevoel komt weer wat terug.
Agja aldoende leert men, de mensen dansen flink door, we krijgen goede responsen van de mensen, een platen contract
meer optredend, nu ook vooral duitsland. Dus werken live met een pc gaat perfect.

Er was eens flinke stress, want pc trok het niet, was een dag voor de gig. Moest 512 mb bij en liep weer als een trein.
De set is opgebouwt uit 4.7 gig aan loops/samples en de bak spuugt dat in 1.5 uur er uit, dus netjes.
P4, 2.4 etc [zelf gebouwd voor muziek].

Dus Ableton werkt super! Aanrader.

groet scan

maa maken jullie dan 1 nummer in 1 set?
of alle nummers die je live gaat brengen in 1 set?
hoe kan je dan bijvoorbeeld 2 aparte sets in elkaar laten overvloeien
zonder dat er een stilte is? ik heb wel gelezen dat je een set in een bestaande
set kan importeren maar hoe zit dat dan als de 2 nummers een verschild tempo enzo
hebben?

Wat we doen is alle nummers die we willen gebruiken, loops van maken in bv Logic.
Dus alle bassen, kicks, hhats synths enz appart opnemen.
Die stop je dan in ableton en daar maak je vante voren al een mix mee.

Dus opbouwen, hoogtepuntje intro entro, wat je wil.

Daarnaast kun je zeker een extra set erin stoppen, maar met wat voorwerk mix je die dus ook weer aanmekaar.

Bpm kun je al spelend veranderen, maar hoort kut als je van 138 naar 145 bpm wilt,
dus doe je dat bv in een break met VEEEL delay en vloep verder op 145 bpm.
Niemand die het hoort en je kunt je gang weer gaan.

Met een leuke controller erbij die je helemaal met midi toewijst heb je de beste pret op het podium!

gr

Nog even over stabiliteit etc, laatst mijn 100e live-optreden gehad met de volgende resultaten:

Problemen met RM1X: 1 / 100 --> CONDENS
Problemen met PC: 2 / 100 --> 1x CONDENS, 1x verkeerde monitor die 1280x1024 niet aankon (dom dom dom)
Problemen met S2000: 10 / 100 --> 1x CONDENS, verder SCSI shit, startup disk die het niet doet, multigroups die door elkaar heen gegooid worden, etc etc....

Tja, dan is mijn S2000 waarschijnlijk de uitzondering, OF mijn PC :)

Oh ja, condens gaat meestal wel over... gelukkig maar...

Back