Je Allereerste Sequencer Ervaring

musica op MSX

musica.png

In de tijd dat ik mij nog moest behelpen met Casio keyboards, begin jaren negentig, liep ik in een plaatselijke muziekwinkel toevallig tegen een nieuwe Alesis MMT8 aan.
Ik kon deze voor een paar tientjes meenemen en dat heb ik gedaan.
Er ging een wereld voor me open. M'n keyboard op dat moment was slechts 4 parts multitimbraal, maar ik heb er ontzettend veel lol mee gehad.

Ik zeg nu wel slechts 4 parts multitimbraal, maar volgens mijn ervoer ik het toen als ' wel 4 parts'.

Een paar jaar later kreeg ik Cakewalk Apprentice geleverd bij een Soundblaster Awe32 en sindsdien doe ik bijna al mijn sequencing met de computer.
De MMT8 stond stof te happen en deze heb ik ooit met een forumlid geruild tegen een Siel Orchestra.
Hoewel ik deze ruil nooit heb betreurd denk ik toch nog weleens aan de MMT8.
Met de MMT8 veranderde mijn insteek van deuntjes spelen op een keyboard naar echt zelf muziek maken en dat heeft uiteindelijk geresulteerd in een hok vol spullen.

groet

Tom

Ter eer en meerdere glorie van topicstarter 6 trak :P

Op de Six-Trak, de zes sporen sequencer in die lekkere kleine synth. 1985 schat ik...?

Ergens 1993 denk ik; Cubase 1.0 voor PC

Ja, foutje.......mijn eerste was natuurlijk de sequencer van mijn Roland R-70. En die dan via MIDI gesynchroniseerd aan de sequencer van de D-20 (slave) van mijn muziekmaat. Ergens rond 1990.

Dat waren nog eens tijden......:D

Attachments

• Roland_R70.jpg
    Roland_R70.jpg
    30 KB · Bekeken: 70
FastTracker 2 in 1997.
Vooral de Convert-functie in de sample-editor was meesterlijk! Die inverteerde alle volumes van de sample: zacht werd hard en vice versa. Ideaal voor obscure sounds voor mn industrial hardcore tracks in die tijd. :P

+1 Fasttracker was voor mij ook het begin van sequencing.

erm... deze?

roger_powell2.jpg

pro 24?

rond die tijd zat ik op de VIC-20 te proggen (met zijn zeer basic geluidschip) :D

yeps, erg aardige knakker.
en yeps, de pro24.

en de vic20 proggen heb ik ook nog gedaan, maar mijn meeste programmeeerwerk deeed ik toen op de acorn atom.
(alles in assembler nuturluk)

:koffie:

Deze RSS 100M-182 in 1980, mooi en leuk, maar wel een gedoe om elke noot juist af te regelen.
Later de CSQ600... al heel wat makkelijker in gebruik.
Nog later de Atari met belgische software (gemaakt in Gent dacht ik, maar de naam weet ik niet meer).
Nog wat later Notator (voorganger van Logic).

Attachments

• 273px-Roland-100M-182_hg.jpg
    273px-Roland-100M-182_hg.jpg
    56,6 KB · Bekeken: 75
Steinberg Pro 24,ergens in de 80's
pro24.jpg

hehe geweldig, dat was mijn eerste sequencer ook. De pro24 op de amiga inclusief dongle (toen al!)

daarna overgestapt op cubase 1 op de atari st.

1985 eigen programmaatje in basic dat een 2-stemmig "punctus contra punctum" genereerde; op MSX computer + zelfgebouwde MIDI interface waarmee ik mijn DX7 kon aansturen.

Logic notator

Steinberg 24

Voyetra Sequencer Plus

nog steeds in mijn bezit :)

Attachments

• seq1.jpg
    seq1.jpg
    54,9 KB · Bekeken: 73
  • seq2.jpg
    seq2.jpg
    48,2 KB · Bekeken: 69
  • seq33.jpg
    seq33.jpg
    58,9 KB · Bekeken: 74
Vroeger maakte ik wel eens dingetjes met Music voor de PlayStation. Ik had geen PC dus daar moest ik het dan maar mee doen. Met een beetje skills kon je zoiets als het onderstaande creëren:

Leftfield - Double Flash

CoLD SToRAGE - Freedom

Daarna overgestapt op Music 2000 voor de PC en nog wat geklooid met Magix Music Maker 2 en 3, en Fruity Loops (Radio 538 Music Machine heette dat toen nog). Tegenwoordig gebruik ik alleen nog de hardwarematige sequencer op mijn workstation en drum machine, en af en toe Seq24 (simpele gratis variant van Ableton Live).

octamed-4.00.png

Dat moet "Commodore Music Maker" geweest zijn, met zo'n keyboardje dat je over het toetsenbord moest leggen. Hoewel ik toen nog veel te klein was om er iets van te snappen dus echt sequencen mag het niet genoemd worden.

Attachments

• C64+Music+Maker.jpg
    C64+Music+Maker.jpg
    38,5 KB · Bekeken: 71
Cakewalk.. (1998) wat een drama. Maar goed, ik begreep toen de eerste week met mijn Yamaha CS1X ook niet waarom er geen geluid door die (midi) kabels ging ;) Vervolgens Cubase VST 2 en nu nog steeds Cubase
cakewalk1.gif

Back