Je Allereerste Sequencer Ervaring

Nibbles was echt erg koel. want als je dan je track ging luisteren kon je een spelletje spelen. gewoon geniaal,
maar als ik jou reactie zo lees 6 dan zitten er geen mini-games meer in computer-sequencers ?!?! das ook stom.

Bejeweld integreren in Cubase

Een Korg SQ8.

images

RSB schreef:
nibbles...
mja, het is nutuulk wel leuk enzo maaaaaarrr... de corebizz is nutuulk de tracker zelf hey :D

de pakketten die ik gebruik hebben dit soort features niet idd maar ik ben eigenlijk ook meer geintreseerd in het muziek maken
en als ik het per se zou willen kan ik ook gewoon een mini game-pie er bij naast kunnen in windhoos toch?

maar goed ende idd; in tha DOS old days kan ik mij het voorstellen dat je dat niet 1 2 3 ff deed dus was het wel leuk meegenomen :mega:

Leuke thread :-)

Band in a box > c64
Daarna scream tracker voor de pc.
Heb ook ooit nog eens pro24 voor de atari STe gekocht in een oud atari zaakje, zat in een grote blauwe map met dongle haha..voor 50 gulden gekocht dacht ik.

Het was 1989 en ik kocht mijn Alesis MMT 8. Ik las net iets over een haat-liefde verhouding. Nou, die heb ik gehad met mijn MMT 8. Voor de tijd een prima apparaatje maar met de nodige vervelende eigenschappen. Het schermpje van 5-6 cm breed en een duimnagel hoog moest om de haverklap vervangen worden. De helft van de pixels werkte vaak niet en dan zit je tegen zo'n zwart balkje aan te kijken. De toetsen gingen na verloop van tijd plakken waardoor je het apparaat weer los moest schroeven, matje eruit, contactjes schoonmaken en weer terug erop. Helemaal in combinatie met een half werkend scherm, gaf dit nogal eens onbedoelde resultaten :duivels:.

Geinig detail, er zat een verkorte handleiding achter een klepje op de machine zelf. Heb even een fotootje geleend...

MMT8.jpg

Ik las net even een paar nog niet zo oude topics over de MMT 8. Het verbaast me dat ik blijkbaar de enige ben/was die er na verloop van tijd toch een ietsiepietsie minder lirisch over ben geworden :).

Laatst gewijzigd:
...daarom hadden wij twee MMT8's :D

Mar ik ben ook tracker slachtoffer. Tot de dag van vandaag eigenlijk. Heb ook Logic met alles er op en er aan.. maar blijf toch alles in Renoise doen. Soms met Logic als instrumenten bak.

'k Ga me even schamen:

640px-MC505a.jpg

Zal rond '97 of '98 zijn geweest :D

Op de c64 weet ik niet meer, was een interface, wat sotware en een Yamaha SHS-10 in één koop packetje.

Moet nog maar denken aan de jaren 80 en ik krijg al een kater, jongens wat hebben we toen gefeest 8D:o:

daarna was het cakewalk

Eerste sequencer was Roland System 104 http://www.bigbluewave.co.uk/roland_104.htm , rond 1979
Gekoppeld aan een sh-5 en een MS-20 via een ms-01 signal converter.

Eerste software sequencer was een ZX-spectrum met midi interface, geenidee meer hoe de software heet, maar heb daar heel wat tracks mee gemaakt. 8 sporen monofoon, een spoor per keer opnemen, op 1 midikanaal. De ZX heb ik nog, maar in geen eeuwen uit zijn doos gehaald:)

mijn allereerste sequencer ergens in 1990 ofzo en dat was een slecht begin om te sequencen pfoei :

Korg-SQD-1.jpg

Mijn eerste was impulse tracker ik denk in 1997 maar vond het erg onoverzichtelijk weet ik nog.

impulse.png

Begon pas echt veel te klooien toen ik fruityloops 1 of 2 ontdekte, daarvoor allemaal dingen uitgeprobeerd als rubberduck en meer van dat soort gein waarvan ik niet op de namen kan komen.

D-lusionRubberduckSmall.jpg

equipments_Glaxo_Fruity_Loops.jpg

Eerste sequencer : een of andere muziek-applicatie op de Commodore 64, Music Construction Set of zo. Wat een ellende om noten op de juiste plaats te krijgen met zo'n joystick.

1990-1991: Boss DR-110 (voorzover je van sequencing kon spreken). Als dat niet telt: Roland JX3P step sequencer rond '92, maar het begon wat serieuzer te worden in '94 met een Yamaha PSR-500. Daarna volgde een Roland JW-50; daar kon je pas echt fatsoenlijk op programmeren, want de PSR verloor z'n geheugen om de haverklap en had maar een hele basic loop-sequencer voor eigen begeleiding mee te bouwen.

Ontmaagding qua sequencen op een Roland TR-707 en Yamaha DX27S in 1987. Was melodisch wel een beetje beperkt omdat de 707 alleen de note number van de drumsounds uitstuurt:

G-2 : Bass Drum 1
C-3 : Bass Drum 2
Db3 : Rimshot
D-3 : Snare Drum 1
Eb3 : Handclap
E-3 : Snare Drum 2
F-3 : Low Tom
F#3 : Hi Hat Closed 1
F#3 : Hi Hat Closed 2
A-3 : Mid Tom
Bb3 : Hi Hat Open
C-4 : Hi Tom
Db4 : Crash Cymbal
Eb4 : Ride Cymbal
F#4 : Tambourine
G#4 : Cowbell

Wel lachen natuurlijk. Wat ook erg leuk was is dat je met de 707 het sync signaal op een cassettebandje kan opnemen (tape sync). Als je op een ander spoor de audio out opneemt en vervolgens het bandje omdraait (op een tascam 244 portastudio in mijn geval) en je pattern nu laat afspelen geklokt met het sync signaalje instant reverse reverb perfect gesynct krijgt.

Kort daarna toch maar overgestapt op Steinberg Pro 24 op een Atari 1040 STfm. Gekocht met geld dat ik geleend had van m'n moeder met de smoes dat het toch veel handiger was om m'n afstudeerscriptie en verslagen op een computer te maken. Wat ik netjes heb gedaan overigens.

Met mijn muziek is het er sindsdien niet echt op vooruitgegaan, haalt toch een hoop creativiteit weg, dat computersequencen.

Je bent zelf een ouwe zak, Vic. Volgende maand word je 42 man. Zit je vet boven het gemiddelde.

Back