Studio van mede-leden bekijken

Je mag bij mij een keer een uurtje komen neuzen maar ik heb niet eens een kompjoeter in mijn setup,
dus ik denk niet dat jij er echt mee gebaat bent dan. Zit je straks aan de tape-recorders. :P

Oude kompjuters zijn toch ook taperecorders? ;)
Niks mis met tape trouwens

dus ik denk niet dat jij er echt mee gebaat bent dan. Zit je straks aan de tape-recorders. :P

Het kan inderdaad vrij erg zijn als je bij iemand op bezoek gaat die een stapel vintage of modulars of zo heeft staan en dat je dan denkt "shit, dit is eigenlijk wel heel erg cool". Maar ik denk dat je van elk bezoek eigenlijk wel wat kunt leren.

De vraag is wat goedkoper is: heel veel geld steken in een dure bak die na 2 jaar ingehaald wordt door een middenklasser, of elke 2 jaar een verse middenklasser kopen. Goed, je bent de eerste 2 jaar wellicht langzamer als de topbak, maar daarna weer een stuk sneller.

Computers 5 jaar lang zonder upgrade in gebruik houden en dan hopen dat 'ie nog snel genoeg is is een beetje een verloren zaak. Die Q6600 die ik in de zomer van 2007 heb gekocht loopt hopeloos achter op een i5 van vandaag de dag.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Als je nu een nieuwe PC koopt, komt er toch volgende maand weer een snellere uit. Daar gaat het niet om.
Belangrijk is dat je er een flinke tijd mee kunt werken. Als je nu een snelle PC koopt, kun je over 3 jaar en een OS en 2 DAW updates verder nog steeds goed draaien. Daar gaat het om. Koop je nu een computer die het 'nog wel' aan kan, dan kun je op je vingers natellen dat hij het met Cubase 8 wel niet meer zal trekken, of het erg moeilijk wordt. Koop je nu een 'hele snelle', die dus C6 met gemak draait, dan weet je dat hij het met Windows 8 en Cubase 8 ook nog wel goed zal doen over 3 jaar.
En dan daarna een upgrade mobo, CPU en RAM en je kunt weer een paar jaar verder.
Maar als je natuurlijk minder uit wilt geven, maar elke paar jaar wilt upgraden (wat is goedkoper/), kan dat natuurlijk ook.

het enige verschil tussen de i7 en de i5 is dat de i7 wel hyperthreading ondersteunt (waarmee je dus virtueel het aantal cores van je processor, in dit geval van 4 naar 8, verdubbelt)

Dus zorg wel dat je DAW dit fatsoenlijk ondersteunt, anders heeft het (in ieder geval voor muziekproductie) geen enkele meerwaarde om een i7 te kopen.

Ik heb zelf uiteraard wel een dikke i7 :D

En ik wacht ook nog even op de nieuwe ivy bridge om mijn nieuwe hackintosh te bouwen waar de snelste macpro van smelt momenteel... krijg nu al jeuk aan de vingers... ANMAAK'N INTEL!!!!! :D

hou toch op met je 64gb ram 6ghz 10 core pc, gewoon een atari met cubase 3.1.. that's the shit!

Ja, dat zeg je als je U-He DIVA nog nooit op 24/96 met accuracy: great hebt proberen te draaien :D

Kijk, maar daar maak je een verkeerde assumptie, namelijk dat dit wat toevoegt.
Een goeie moderne softsynth (als Diva) doet gewoon aan interne resampling, kortom dan maakt het weinig uit op welke samplefrequentie je draait.
En je hebt niet zo veul aan veel dikke hexacores als je software dat niet ondersteunt... Vandaar dat ik met smart wacht op Diva 1.1.. :D
En als je met consumenten / prosumer spulletjes denkt te moeten draaien op 24/96 omdat dat dan betere resultaten oplevert, houd je alleen jezelf voor de gek...

Kortom, ja, het punt van een zwaardere processor met genoeg ruimte om vooruit te komen deel ik wel, maar bovenal moet je slim omgaan met de beperkte middelen waar je uiteindelijk toch altijd mee eindigt.
Meer is beter gaat hier duidelijk niet altijd op.
Dus: waarom 24/96 als 24/48 of 24/44.1 ook prima is. Zorg dat je de materie beheerst, zodat je betere keuzes kunt maken.
Waarom dikke effect plugs op elke track als een send bus efficienter werkt en bovendien beter klinkt. Etcetera...

Michiel,

De computer is een middel, muziek maken jouw doel. Stort je daar op! Pas als jouw creativiteit geremd wordt door de techniek heb je een probleem, maar mijn 500 euro pc met Ableton Live en een leuke geluidskaart volstaat nog steeds. Dus mijn advies: geen keuzestress, maar begin gewoon en ga lekker muziek maken. Kwaliteit komt altijd bovendrijven.

Tevredenheid en niet met nieuwe(re) pc's vergelijken: dan heb je helemaal niet zo'n dikke/dure bak nodig die na enkele maanden alweer achterhaald is,,..

mijn tips:

studio verschuift steeds meer naar ITB, een PC kan niet snel genoeg zijn
investeer in 1 na snelste processor (meestal beste prijs/prestatie) 16GB snel geheugen (DDR-2200 o.i.d.)
SSD's

fatsoenlijke audio (RME bijv)
Cubase 6

en koop verder nog ff helemaal niets, met de nieuwe Cubase plugins heb je al een hele set goede VSTi's waarop je los kan en vanuit daar kan je kijken wat je mist

Keurig advies waar je iets mee kunt.
Ik zeg alleen maar +1

hou toch op met je 64gb ram 6ghz 10 core pc, gewoon een atari met cubase 3.1.. that's the shit!

gast....als eerste in je rijtje staat een iMac :) :) :)

@Yoozer klopt, van elk bezoek kan je wat leren .. vandaar mijn verzoek om bij mensen langs te gaan. Niet alleen v.w.b. hun PC, ook inrichting / plugins / etc.

@Digimod Chique keuken. :)

@HansMs en @Bombario: ik ben creatief genoeg, ik loop gewoon tegen technische grenzen aan. Een haperende PC werkt niet bevorderlijk voor m'n creativiteit en werkt dus niet als 'middel'. Ik maak al jaren 'lekker muziek' maar als de hele workflow steeds vaker begint te haperen (en ik achter ga lopen..) frustreert dat wel.

@Raphie kan me zeker vinden in je advies, heb voorheen ook altijd het 1- of 2 na snelste gekocht om er even wat jaren tegenaan te kunnen. Bedankt voor de specs!

Deze thread laat wel zien dat een DAW PC kopen, of samenstellen, anno nu een vrij risicoloze aangelegenheid is geworden in vergelijking met een jaar of 5+ geleden. En dat is alleen maar goed nieuws natuurlijk!

Deze thread laat wel zien dat een DAW PC kopen, of samenstellen, anno nu een vrij risicoloze aangelegenheid is geworden in vergelijking met een jaar of 5+ geleden. En dat is alleen maar goed nieuws natuurlijk!

Klopt, je hoeft alleen maar de Apple store binnen te lopen!

duikt snel weg...

Back