Echte muzikanten?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Als je huis uiteindelijk leeggehaald wordt zal je verzekering zelfs zeggen: had je je deur maar dicht moeten doen, wij keren niets uit.

Met de huidige stand van digitale zaken is het opeens allemaal anders. Bedrijven bieden digitaal iets aan wat niet voldoet aan hun eigen verwachtingen (je kan het dupliceren) en onze overheid zegt niet eigen schuld dikke bult, maar beperkt de rechten van hun burgers en straft ze zelfs. J

- het gross vind het gewoon leuk muziek te maken en steekt evenveel geld in een studio als anderen in een hifiset of 2e hobbyauto/motor

Dus dààr doe ik het fout. Dat concept "of" heb ik nog niet helemaal begrepen. :) Er zijn zoveel leuke hobby's, ik kan niet kiezen!

Verder draag ik met plezier een deel van mijn loon (niet met muziek bekomen natuurlijk, ik ben wel muzikant hé!) af om met z'n allen sociale zekerheid te voorzien voor degenen die het nodig hebben, maar niet voor parasieten. Een probleem is dat het sociaal systeem vaak meer gericht is op parasieten dan hulpbehoevenden. (waag het als hulpbehoevende bv vooral niet om te werken als je het even kan, want dan draait de balans meteen negatief uit. Vooral niet een beetje participeren of ze pluimen je.)

Als jij zo erg gelooft in het systeem, dan zal je toch echt wel moeten accepteren dat er ook mensen zijn die niet "functioneren" in dat systeem en dat het systeem hiermee om zal moeten gaan.
Los van wat ik voor de rest vind van Raphies opmerking, blijft dan de vraag hoe het systeem hiermee dan "moet" omgaan. Dat kan dan nog door een heel spectrum aan maatregelen, van algemeen aanvaardbaar tot compleet immoreel

Met de huidige stand van digitale zaken is het opeens allemaal anders. Bedrijven bieden digitaal iets aan wat niet voldoet aan hun eigen verwachtingen (je kan het dupliceren) en onze overheid zegt niet eigen schuld dikke bult, maar beperkt de rechten van hun burgers en straft ze zelfs. J

Even een gewetensvraag: Als jouw band lek is en je moet lopen, en je ziet een fiets staan die niet op slot is, neem je em dan mee?
Het kan ook, en het is ook strafbaar.

Downloaden is niet strafbaar...
En als mijn band lek is bel ik een vriend om me te halen.

Even een gewetensvraag: Als jouw band lek is en je moet lopen, en je ziet een fiets staan die niet op slot is, neem je em dan mee?

Als op die plek automagisch het origineel zou blijven staan terwijl ik met een kopie er vandoor ga, waarom niet! Dan mag je mijn fiets ook best hebben, zolang het origineel maar blijft staan! :okdan:

Persoonlijk vind ik de waardering van het publiek juist belangrijk. Als ik een plaat van mezelf draai en de hele zaal gaat los dan stimuleert me dat om door te gaan. Dan is er dus kennelijk een behoefte naar mijn product. Daarna komt pas de kwestie geld: Als ik vanuit die behoefte bereid ben om er meer tijd in te steken en dus minder tijd heb voor een kantoorbaan dan is het fijn als daar een vergoeding tegenover staat in de vorm van geld.
Kan ik me voorstellen, maar dat is niet het punt wat ik probeer te maken.

Probeer je het volgende in te denken: wat doe je als je draait voor een lege zaal? Maar je hebt wel de mogelijkheid om keer op keer weer te draaien? Blijf je stug vasthouden aan je eigen muziek? Onder het mom: "als ik het maar lang genoeg blijf proberen komt er een moment dat het publiek het wél snapt" ? Of pas je je aan? Of hou je de eer aan jezelf?

Er zijn namelijk behoorlijk wat mensen die gewoon stug door blijven gaan, die de schuld bij het publiek leggen en die zich miskend voelen. Dan is het erg heilzaam als er iemand is die zegt: "ja ho eens even, allemaal leuk en aardig, maar we kunnen geen geld in een bodemloze put blijven storten. Pas je maar wat aan."

Geld moet niet de motivatie zijn denk ik, maar wel een corrigerende factor.

Als op die plek automagisch het origineel zou blijven staan terwijl ik met een kopie er vandoor ga, waarom niet! Dan mag je mijn fiets ook best hebben, zolang het origineel maar blijft staan! :okdan:

:P
Ik denk dat daar ook de crux zit. Een mp3 kan veel waarde bevatten (in de vorm van geld, geluk, whatever), en je kunt het oneindig keer zo goed als gratis kopieren.

Als je eerste motivatie geld is, dan zal dit een probleem worden. Je kunt namelijk niet een prijskaartje plakken op 1 product als je dat product gratis kan dupliceren.

Als je eerste motivatie muziek maken is dan wordt je juist blij van dit gegeven.. je creaties worden gratis verspreid en het levert leuke optredens op in het buitenland.

Kan ik me voorstellen, maar dat is niet het punt wat ik probeer te maken.

Probeer je het volgende in te denken: wat doe je als je draait voor een lege zaal? Maar je hebt wel de mogelijkheid om keer op keer weer te draaien? Blijf je stug vasthouden aan je eigen muziek? Onder het mom: "als ik het maar lang genoeg blijf proberen komt er een moment dat het publiek het wél snapt" ? Of pas je je aan? Of hou je de eer aan jezelf?

Er zijn namelijk behoorlijk wat mensen die gewoon stug door blijven gaan, die de schuld bij het publiek leggen en die zich miskend voelen. Dan is het erg heilzaam als er iemand is die zegt: "ja ho eens even, allemaal leuk en aardig, maar we kunnen geen geld in een bodemloze put blijven storten. Pas je maar wat aan."

Geld moet niet de motivatie zijn denk ik, maar wel een corrigerende factor.

Yeah ik begrijp je. Hmm ik denk dat je als je een bepaalde reden hebt om die muziek te draaien, je altijd wel mensen vindt die je begrijpen. Maw, er is altijd wel een markt voor muziek die uit een innerlijke motivatie ontstaat. Mensen lijken meer op elkaar dan je denkt. Mits het natuurlijk puur uit jezelf komt.

Maar goed, geld geeft zeker wel een referentiekader in die zin. Een zaal moet idd draaiende gehouden worden dus in de eerste plaats moet je wel iets hebben waar mensen op af komen. Maar dat kan van alles zijn!! Je hoeft jezelf echt niet te verloochenen, je kan ook iets doen aan podium presentatie, microfoon erbij uitleggen wat je doet, video projectie die laat zien dat jij het bent die op een 909 staat te rammen etc.

Als je niet begrepen wordt dan kan je daar eerst iets aan proberen te doen zonder concessies aan wat jij 'kwaliteit' vindt.

Zolang je geboekt bijft worden is er toch geen probleem?
Jawel...dat is een beetje het probleem met gesubsidieerde instellingen bijvoorbeeld. Ik ben helemaal voor subsidies, begrijp me niet verkeerd, ik denk dat we een cultureel zeer schraal landschap zouden hebben zonder. Maar een keerzijde is dat mensen daardoor soms een podium krijgen terwijl er keer op keer bewezen wordt dat er niet genoeg interesse voor is.

Dat blijft altijd een beetje schipperen: je wilt aan de ene kant niet iemand meteen afrekenen op een lege zaal, omdat talenten zich ook moeten ontwikkelen. Maar aan de andere kant zou het soms ook wel fijn zijn als er wat eerder aan de bel getrokken wordt. Ook voor de artiesten zelf, sommigen verdienen het best dat het heilige geloof in eigen kunnen een beetje aan het wankelen wordt gebracht, dat ze zich iets meer aan moeten trekken van de 'markt'.

Los van wat ik voor de rest vind van Raphies opmerking, blijft dan de vraag hoe het systeem hiermee dan "moet" omgaan. Dat kan dan nog door een heel spectrum aan maatregelen, van algemeen aanvaardbaar tot compleet immoreel

Leuke vraag....moeilijk antwoord.
Ik denk dat je als gemeenschap moet accepteren dat we er in alle kleuren en geuren zijn.
We zijn zover dat we gehandicapten niet meer in de schuur verstoppen, maar verzorgen. Waarom verzorgen we dan ook niet de mensen die niet functioneren in het systeem zoals Raphie het omschrijft?
Dat doen we nu ook al, maar er zijn altijd nog personen die dat niet trekken, wel zelf genieten van huursubsidie/hypotheekrenteaftrek/dure operaties in het ziekenhuis/geen wegenbelasting betalen omdat ze een nieuwe auto bij elkaar geleend hebben etc etc, maar als iemand om welke reden dan ook in de bijstand zit dan ben je een parasiet die niets bijdraagt.
Dat is gewoon te simpel gesteld, pas nog een stuk gekeken over mensen in die niet werken en volgens die econoom heb je als maatschappij deze groep nodig om uberhaupt te kunnen functioneren. Werkloze mensen leveren geld op, niet iedereen kan een baan hebben, dan kost het de maatschappij meer geld dan nu.

Uiteindelijk komt dan de stelling, als we allemaal geld krijgen ga ik ook lekker thuis zitten, ik zeg gewoon doen, kan je ervaren hoe het is en of je het werkelijk zo leuk vind.
De onderzoeken hierover wijzen anders uit, maar het bekt zo lekker om semi populistisch wat te roepen.

ga werken dan, schoffelen vakken vullen, mcdonalds.... doe wat.....

Jawel...dat is een beetje het probleem met gesubsidieerde instellingen bijvoorbeeld. Ik ben helemaal voor subsidies, begrijp me niet verkeerd, ik denk dat we een cultureel zeer schraal landschap zouden hebben zonder. Maar een keerzijde is dat mensen daardoor soms een podium krijgen terwijl er keer op keer bewezen wordt dat er niet genoeg interesse voor is.

Dat blijft altijd een beetje schipperen: je wilt aan de ene kant niet iemand meteen afrekenen op een lege zaal, omdat talenten zich ook moeten ontwikkelen. Maar aan de andere kant zou het soms ook wel fijn zijn als er wat eerder aan de bel getrokken wordt. Ook voor de artiesten zelf, sommigen verdienen het best dat het heilige geloof in eigen kunnen een beetje aan het wankelen wordt gebracht, dat ze zich iets meer aan moeten trekken van de 'markt'.

Het lijkt mij dat dit een taak van de programmeur is, als hij/zei denkt dat dit op de planken bestaansrecht heeft dan is dat zo. Er staan meer mensen naast het podium dan erop.
En wat is genoeg interesse, zoveel interesse was er toendertijd ook niet voor een 303.
Je moet oppassen dat je niet teveel resultaat verwacht in een te korte tijd, sowieso hou je altijd slechte acts over. Niet iedereen is even goed..

het wordt nu wel erg maatschappelijk allemaal

Je hoeft jezelf echt niet te verloochenen, je kan ook iets doen aan podium presentatie, microfoon erbij uitleggen wat je doet, video projectie die laat zien dat jij het bent die op een 909 staat te rammen etc.

Als je niet begrepen wordt dan kan je daar eerst iets aan proberen te doen zonder concessies aan wat jij 'kwaliteit' vindt.
Klopt, heb ook nergens gezegd dat je jezelf moet verloochenen.

Ik vergelijk het bijvoorbeeld wel eens met journalistiek. Stel een journalist heeft een artikel geschreven van 1000 woorden. Als puntje bij paaltje komt, blijkt er in de krant echter maar ruimte voor 650 woorden. Frustrerend, want dat betekent schrappen..Dat stuk waar hij zo zijn best op heeft gedaan en daar moet dan opeens meer dan een kwart van weggehaald worden!

Wat echter bijna iedere journalist je kan vertellen: na het schrappen is het stuk er meestal beter op geworden. Opeens blijken er heel veel woordjes weg te kunnen, opeens blijken zinnen veel kernachtiger geschreven te kunnen worden, opeens is de strekking van het artikel veel duidelijker.

En dat vind ik een wat ondergewaardeerde kwaliteit van wat geld kan doen met kunst. Het dwingt je soms om te schrappen, bij te vijlen, aan te passen. En dat is soms helemaal niet verkeerd :)

:P
Ik denk dat daar ook de crux zit. Een mp3 kan veel waarde bevatten (in de vorm van geld, geluk, whatever), en je kunt het oneindig keer zo goed als gratis kopieren.

Als je eerste motivatie geld is, dan zal dit een probleem worden. Je kunt namelijk niet een prijskaartje plakken op 1 product als je dat product gratis kan dupliceren.

Als je eerste motivatie muziek maken is dan wordt je juist blij van dit gegeven.. je creaties worden gratis verspreid en het levert leuke optredens op in het buitenland.

Om het eerste exemplaar van die MP3 te maken was veel tijd en werk en waarschijnlijk een investering nodig, dat hoef ik een muzikant niet uit te leggen. Duplicaten van die MP3 dragen dus een deel van die investering in zich. Vergelijk het met de ontwikkelkosten om software te maken, die worden ook verdeeld over de duplicaten. En op die "gratis te maken" duplicaten kan je een kostprijs plakken: investering + marge gedeeld door het aantal te verwachten verkochte exemplaren. Als die exemplaren omwille van een kromme redenering echter gewoon uit het rek gehaald worden zonder te betalen, verdienen de duplicaten dus nooit de investering terug. Dus ook met "gratis" duplicaten gewoon mee te nemen in plaats van ervoor te betalen ("anders had ik hem toch niet gekocht" is weer zo'n kromme vergoeilijking, blijkbaar wil je het spul toch hebben) neem je iemand zijn inkomsten af. Dit even los van het feit of die inkomsten al dan niet het doel waren van de maker.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back