Misschien interessant om het ook eens over de goede kanten van geld te hebben? Op dit forum zie ik vaak het geromantiseerde beeld van de miskende muzikant/kunstenaar, die dapper tegen de windmolens vecht om in alle vrijheid zijn kunst te kunnen beoefenen.
Wat daarbij vergeten wordt is hoe belangrijk de corrigerende factor van een platenmaatschappij/de markt kan zijn. De meeste mensen kunnen die totale vrijheid namelijk helemaal niet aan. Kunstenaars die zich niets aantrekken van de rest van de wereld en geheel autonoom hun kunst tot stand brengen, maken meestal dingen die niet echt de moeite waard zijn.
Wanneer je in alle vrijheid je werk kunt maken, zonder ook maar één moment na te hoeven denken over wat anderen er van vinden, is het gevaar gigantisch dat je in de illusie van je eigen relevantie gaat geloven. In de culturele wereld kom je ze overal tegen, van die mensen die precies weten wat nou écht mooi en belangrijk is, maar in een soort bubbel verkeren ("up their own arse" zouden de Engelsen zeggen) naast de rest van de wereld. Omdat ze in de gelukkige positie verkeren zich niet druk te hoeven maken om geld, is er geen noodzaak om zich aan te passen en wordt de fout gezocht bij het publiek. Het publiek heeft zich maar aan te passen, "begrijpt" het niet, etc. Wat ze doen wordt dan een soort egoproject, waarin zelfkritiek totaal niet meer aan de orde is. Deze mensen bereiken meestal helemaal niets, blijven voor altijd miskend, gefrustreerd en zijn vaak onmogelijk voor hun omgeving.
Wanneer er een afhankelijkheid in het spel komt, zoals geld, dan dwingt dat tot enige nederigheid. Die persoon wordt dan gedwongen na te denken over de kern, wat 'ie nou echt wil vertellen en hoe dit zo te verpakken dat het wel aantrekkelijk wordt voor anderen. Dat is in veel gevallen ontzettend welkom, want vaak wordt het resultaat er veel en veel beter van.
Zoals met alles moet hier natuurlijk een balans in zijn. Ik ben er geen voorstander van dat alles maar aan de markt moet worden overgelaten, want dat is de doodsteek voor alle kleine waardevolle initiatieven. Maar ik heb ook wel m'n buik vol van die zogenaamd dwarse kunstenaar, die denkt dat elke scheet die 'ie laat een waarlijk kunstwerk is. Dat dedain voor geld/het publiek mag dan ook wel een onsje minder vind ik.