percussie in hedendaagse softsynths

Snelkookbami

Sidechain everything!
Ik ben uit verveling maar is begonnen met kicks te maken in sylenth1, krijg al leuke psytrance kickjes door de pitch tweemaal door envelopes te halen.

Mijn vraag is, claps en snares, is het mogelijk met een standaard synthesizer, hoe doe ik het? Ik heb geprobeerd om wat te zoeken, maar kom telkens op Nord patches uit.

een clap is een ruis door een bandpass filter met een snufje resonance (beide ff wat finetunen)...

een snare is een sinus tik (korte decay/release met sustain op 0) plus een ruis staart met een wat langere decay/release e de systain op 0 en eventueel door een bpf filter...
dus zowel de osc als de ruis moeten een eigen VCA envelope hebben...

of bedoel je dat je met een hardware bak aan de slag zou willen?
Later misschien, zeker!
Maar ik vind het gewoon leuk om nieuwe dingen te leren. (Ook handig voor later, als ik hardware kan kopen)

een clap is een ruis door een bandpass filter met een snufje resonance (beide ff wat finetunen)...

een snare is een sinus tik (korte decay/release met sustain op 0) plus een ruis staart met een wat langere decay/release e de systain op 0 en eventueel door een bpf filter...
dus zowel de osc als de ruis moeten een eigen VCA envelope hebben...
Ga meteen even klooien.

Volgens mij word noise gebruikt om dergelijke dingen te maken. Maar je hebt natuurlijk meerdere soorten noise bij sommige softsynths.

EDIT:

Een beetje laat, hehe.

maar eigenlijk heeft de clap ook nog een 'ratelend' begin nodig... dit verkrijg je door een een VCA (waar de rest van het clap geluid doorheen loopt) te moduleren met een zaagtand of triangle en na zo'n 3 cycli over te schakelen op een stabiel VCA level...
bekijk maar eens een clap in een wave editor en je zult aan het begin een aantal amplitude heuveltjes zijn...

maar eigenlijk heeft de clap ook nog een 'ratelend' begin nodig... dit verkrijg je door een een VCA (waar de rest van het clap geluid doorheen loopt) te moduleren met een zaagtand of triangle en na zo'n 3 cycli over te schakelen op een stabiel VCA level...
bekijk maar eens een clap in een wave editor en je zult aan het begin een aantal amplitude heuveltjes zijn...

Met noise gemoduleerde LFO snelheid is nog beter, voor die random attack.

Ik ben uit verveling maar is begonnen met kicks te maken in sylenth1, krijg al leuke psytrance kickjes door de pitch tweemaal door envelopes te halen.

Mijn vraag is, claps en snares, is het mogelijk met een standaard synthesizer, hoe doe ik het? Ik heb geprobeerd om wat te zoeken, maar kom telkens op Nord patches uit.

Cool ik maak ook vaak kicks met sylenth1, maar kwam nog niet in me op om 2 x envelope op pitch te gebruiken. Doe je dit dan 2 x met aparte envelopes?
Heb m'n beste psytrance kicks gemaakt met soundforge, naar een tutorial van infected mushroom die ergens op het net staat. Nog nooit zoveel punch gehad!!

LFO nou op noise gezet, rate&gain max, probleem is nu alleen dat ik een envelope voor de LFO gain wil zetten (om die 3 cycli te krijgen) met alleen beetje decay, maar dat doet niks ;{.

Nee nee, je moduleert de saw LFO snelheid met een noise LFO, zodat de cycli niet voorspelbaar zijn. Overigens zou een dunne pulse ipv saw LFO ook goed kunnen werken.

Of je moduleert 'm met een snel neergaande envelope, wat eigenlijk logischer is - in Waldorf Attack heet 't de "crack generator".

Hoe doe jij het dan? Ik dacht dat het zo moest omdat de wavevorm er ook zo uitzag (van weinig golflengte naar veel)

Oh ik gebruik gewoon een enkele envelope op de pitch, niet een dubbele, dat bedoelde ik. Met een enkele envelope gaat het op zich prima, maar ik krijg niet de punch die ik had in soundforge. Kan me herinneren dat ik daarin ook 2 x een pitch envelope toepaste. Zal em es opzoeken. Kan je een voorbeeld posten van je kick?

Google eens op Synth Secrets en SOS. Dan ben je de komende maanden wel onder de pannen als het op synthese aankomt

Back