Samplen TR909

Ik heb geen interesse in overstuurde shit, dat doek zelf wel :D
:D Uitspraak van het jaar Niel :okdan: Tijd om je handtekening aan te passen!!

On-topic: idd graag droge samples, maar mocht je het toch graag ook overstuurd doen maak dan 2 packs

ik zou hem 100x samplen op 12 bit/30 khz voor dat extra lekkere vintage randje nutuulk...

Roland 12 bit liefhebber? :-)

Hij bedoelt denk ik meer A/D dus geluidskaart

Hoeveel dynamiek denken jullie dat een 909 heeft?

oneindig ? Gezien het analoge karakter. Echter heb je ook met een behoorlijk ruisniveau te maken. Vooral de snare kan er wat van.
Dus handig om de individuele out te gebruiken of alle andere instrument volumes dicht te draaien naar de main.

24 bit vind ik zat.
32 bit floating point is wat overdreven.

44.1 khz graag :okdan:

oja, en MONO .... klinkt suf maar ik zie nog vaak genoeg mensen met stereosamples smijten terwijl het om mono signaal gaat.

just checking :D .....

OW ÉÉN GROOOOOOOT VERZOEK, DAAROM IN HOOOOFDLETTERS: GRAAG EEN MINUUT (of 15 seconden) LANG DE DROGE OVERSTUURDE RUIS VAN DE BASSDRUM KANAAL !!!!
Zoals je vaak vroeger hoorde aan het begin van nummers, dat je wist dat er straks een vette 909 kick aankwam :D Daar zitten 2 hoge mid tonen in.
Dus zonder EQ, gewoon alleen de gain dusdanig omhoog geschroef dat je die bassdrum noise hoort. Moet je er wel een mixertje tussen hangen.

Zorg er trouwens voor dat je de 909 via midi aanstuurt en niet via zijn interne sequencer want die geeft hele zachte pulsjes mee aan het signaal.
Hoor je vooral goed bij oversturde bassdrums. Dus voor de opnames niet op interne sequencer zetten aub.

Die ruisje hoor je zachtjes tijdens het intro gescheld:

Laatst gewijzigd:
vergeet m niet te samplen in je 12 bits sampler.... Hoe dik dat klinkt!!!

Die ruisje hoor je zachtjes tijdens het intro gescheld:
Fuaaak das niet zacht hoor :bekdicht:

early rave blijft lekker, whuuhaaa onovertrefbaar :dj:

Lekker hoogst mogelijke resolutie kan makkelijk tegenwoordig dusss

Niel;Die ruisje hoor je zachtjes tijdens het intro gescheld: [url="http://www.youtube.com/watch?v=vdVCEsSH_TE" schreef:
Thunderdome V CD 1 "Riot in N.Y. - Charly Lownoise; Mental Theo; Repete; Rob Gee" - YouTube[/url]

hahaha, die track stond op het bandje dat ik altijd op had staan tijdens mn krantenwijk :) :) :)

Wat het meeste ruist en/of bromt zijn de lampjes van de interne sequencer. Alles aan is een pracht van een drone :)

[OFF TOPIC]
oneindig ? Gezien het analoge karakter. Echter heb je ook met een behoorlijk ruisniveau te maken. Vooral de snare kan er wat van.
Dus handig om de individuele out te gebruiken of alle andere instrument volumes dicht te draaien naar de main.

24 bit vind ik zat.
32 bit floating point is wat overdreven.

44.1 khz graag :okdan:

Een analoog signaal heeft zeker geen oneindige dynamiek of resolutie of wat voor termen je maar wilt gebruiken. Er zijn 2 beperkende factoren: 1 de frequentie bandbreedte van het signaal en de hoeveelheid ruis in het signaal. Als een theoretisch perfect digitaal systeem minder beperkingen heeft als het analoge signaal dan word het analoge signaal zonder enige vervorming gereproduceerd. En in het geval van de 909 (en alle andere analoge synths en drumbakken) is 16 bit 44,1kHz meer dan voldoende.
Maar dit geld alleen maar voor het opnemen en weergeven van een signaal, niet voor de digitale bewerking daarvan!
In de perfecte wereld zou de software die je gebruikt ervoor moeten zorgen dat alles goed gaat, maar dat gebeurt in de praktijk helaas niet. Dus moet je de software helpen om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen. Dat doe je door een zo hoog mogelijke sampling frequentie te kiezen en een bit diepte te kiezen die voldoende is. Iaw 192kHz (zodat je aliasing producten verminderd, maar het zou eigenlijk veeeeel meer moeten zijn afhankelijk van de hoeveelheid non lineaire vervorming) en 32 bit floating point (zodat je geen quantisatie ruis problemen krijgt). Dit hoef je niet te doen in de geluidskaart zelf, dit kan gewoon met software zoals R8Brain. Als je dan klaar bent kan je het gewoon weer terug naar 16 bit 44,1kHz converteren. Maar al deze stappen zou de software zelf moeten doen natuurlijk.
[/OFF TOPIC]

Goed initiatief.
Heb verder geen 'tips' aangezien alles (relevant) al genoemd is.
Vooral de kickdrums, al mijn sample packs hebben of geen kickdrum (wel erg goeie samples hoor niel)
of allemaal plop kicks.. of ze zijn door weet ik wat heen gehaald.

36 dB voor de hihats en cymbalen (het zijn dan ook maar 6 bit samples).
Het analoge deel zal zeker niet hoger zijn dan 60 dB (-20 dB voor de ledjes...). :o:
(Da's in elk geval dus minder dan oneindig hé.)

:okdan:

Het is een wijd verspreid misverstand dat een analoog signaal een oneindige resolutie heeft, vandaar m'n opmerking. Een analoog signaal heeft namelijk ook onzekerheid in zich: Ruis.

early rave blijft lekker, whuuhaaa onovertrefbaar :dj:
dat heette gewoon gabber(house)...
OW ÉÉN GROOOOOOOT VERZOEK, DAAROM IN HOOOOFDLETTERS: GRAAG EEN MINUUT (of 15 seconden) LANG DE DROGE OVERSTUURDE RUIS VAN DE BASSDRUM KANAAL !!!!
Zoals je vaak vroeger hoorde aan het begin van nummers, dat je wist dat er straks een vette 909 kick aankwam :D
sjemig, wat is daar nou weer de toegevoegde waarde van!? :D

Back