Samplen TR909

Persoonlijk vind ik deze hele discussie een beetje onzinnig. Aangezien uit uiteindelijke medium wat naar de luisteraar gaat MP3 is (waarschijnlijk op 320bps) gaat echt NIEMAND horen of je 909 samples op 24bit of 32 bit opgenomen zullen zijn.

Ik maak me daarom al jaren niet meer druk om. 24bit 44.1Khz is meer dan voldoende :)

de aanname dat het uiteindelijk toch een mp3'tje wordt vind ik ook wel wat overdreven. een goede kwaliteit en bruikbaarheid zouden het uitgangspunt moeten zijn.

natuurlijk wil je gewoon hele goede samples maken, maar dat kan gewoon prima met een degelijke interface, 24 bits en 44,1 of 48 kHz. goed je levels in de gaten houden, een kick samplen op -0,5 dBFS moet je mee uitkijken. liever wat lager.

Er is een groot verschil in bitrate eisen tussen afspelen/weergeven van een digitaal geluid en het bewerken van een digitaal geluid!

Absoluut!
Bij elke bewerking moet je afronden en introduceer je fouten (lees: ruis).
32-bits signaalverwerking is heel mager. 64-bits interne processing is gewoon. DSP chips die intern op 96-bits draaien werden 20 jaar geleden al op de markt gebracht (bijv. Motorola DSP96000).
Ik schreef voor mijn eindexamen programma's voor de Motorola DSP56000 (indertijd in Atari Falcon!), die intern 48 bits breed was en fixed point. Dat bleek voor mijn toepassing (LPC-vocoder) veel te weinig en ik moest eerst extra routines schrijven voor 96-bits vermenigvuldiging en deling.

Juist muziek vraagt enorm hoge kwaliteit. Standaard LPC software voor spraak bleek totaal onbruikbaar. Wil je een eindproduct afleveren dat 24-bits is en waarin veel bewerkingen moeten plaats vinden dan is 64-bits floating point al gauw de minimum eis.

Hoe zit het met de samples? :P

Dit weekend zet ik ze online! Ik ben de bassdrum op verschillende toonhoogtes aan het opnemen (alle samples zullen een lange decay hebben. Als je een korte kick wil zal je dit zelf moeten bewerken).

Dit weekend zet ik ze online! Ik ben de bassdrum op verschillende toonhoogtes aan het opnemen (alle samples zullen een lange decay hebben. Als je een korte kick wil zal je dit zelf moeten bewerken).

Als de decay geen invloed heeft op de rest van de kick sound lijkt dat me geen probleem. Ik ben benieuwd :okdan:

we hebben het hier niet over het bewerken van het geluid :eureka:

Ik neem aan dat driedubbeldoorgeluste doorgefrEQte geshermanizeerde 909 kicks ook onder de categorie "bewerkt" vallen?

Back