diy springReverbtank pre-amp

Het werkt inmiddels met de reverbtank.

Ik heb een phonovoorversterker gebruikt en een naversterkertje beiden uit de kringloopwinkel:okdan:
de veergalm komt uit een oud orgel.
bij elkaar heeft het me nog geen 20 euro gekost.

heb even een opname gemaakt met mijn Boss Dr-202
het naversterkertje heeft toonregeling waaraan ik tijdens het afspelen draai. Ik laat ook het natte en het droge signaal even apart horen. verder heb ik de veer een keer handmatig gedempt en aan het begin geef ik de veer een slinger voor het ouderwetse dub effect.
nadeel is dat het spul wel wat ruist.

Attachments

• galmtank.jpg
    galmtank.jpg
    52,7 KB · Bekeken: 134
  • voorversterker.jpg
    voorversterker.jpg
    52 KB · Bekeken: 139
  • naversterker.jpg
    naversterker.jpg
    38,9 KB · Bekeken: 137
  • springreverb demo.mp3
    1,6 MB · Bekeken: 154
Klinkt weer lekker :)

Maar , het is bijna net als met mijn testen en projectjes met diy galm / tanks.
Het blijft toch een stuk achter met kwaliteit ,om het hifi matig te gebruiken.
Op één of andere manier moet er toch een heel stuk meer uit te halen zijn.
Betere preamp , impedantie combinatie ?
Of de frequenties aanpassen wat door de tank gaat ?
Ik weet het zelf ook nog niet , misschien is dat schemaatje van de eerste post wel een goede oplossing.

Wat nu wel leuk is , om er synthi achtige geluiden er doorheen te sturen [dat organische gaat er haast op lijken] ;)

Denk dat je de lage frequenties wat zachter moet maken en de subs er helemaal uit moet halen en het hoog behoorlijk moet opkrikken voor ze de galm in gaan, daarna het laag een beetje opkrikken en mischien hoog wat dempen, soort van RIAA correctie zoals bij vinyl of tape, maar dan zijn eigen correctie frequenties.
En ik denk, maar mischien maakt het niets uit, dat je de fase gelijk moet hebben met je wet en dry mix.

Ik zal de komende tijd wat experimenteren met volumeverhoudingen en EQ.
Heb al gemerkt dat lage tonen en met name bassen niet goed werken.
Dat is ook niet erg, daar zet je meestal toch geen dikke reverb op.
Wil hem vooral gebruiken voor snares en hihats en wat Hilltree al aangeeft synthi-achtige klanken (ik denk dat bv m'n akai ax-60 hier heel mooi door gaat klinken)

Snares en hihats door een spring..dat wordt reggae/dub achtig:)
Ik vind lange en trage tonen erg mooi.
Strings, choirs enz enz..

Reddread:
Heeft die phono voorversterker een RIAA erin zitten?

@ redread ...ligt hier oookeen eminent galm unit ...ook accutronixs ..dat ampen gaat wel lukken denkik ,..maar hoe heb jij een dry / wet erop gefixt ;-]
:engel::eureka:

Snares en hihats door een spring..dat wordt reggae/dub achtig:)
Ik vind lange en trage tonen erg mooi.
Strings, choirs enz enz..

Reddread:
Heeft die phono voorversterker een RIAA erin zitten?

Ik heb geen idee of er een RIAA in zit, hoe kom ik daar achter?

@R-ond maar hoe heb jij een dry / wet erop gefixt ;-]
heel simpel: een output van je synth/ drumcomputer/enz via de reverbtank naar de mixer en een ander output rechtstreeks naar de mixer. Dus 2 kanalen op je mixer, een voor dry en een voor een wet signaal.

als het een phono voorversterker is, dan is het riaa correctiefilter van nature aanwezig, anders was het geen phono voorversterker :)

een hele simpele dry/wet regeling is als je de signaal ingang aan het middelste pootje van een potmeter soldeerd, het linkerpootje direct naar de uitgang en het rechterpootje naar de ingang van de voorversterker

Is de gain van een (mm) phono pre niet een beetje heel hoog voor deze toepassing? Het resultaat klinkt in ieder geval wel goed!

Ben ondertussen weer aan het experimenteren geweest en heb nu een oplossing waar ik tevreden over ben.
Ik vond gister een vreemd kastje in de kringloopwinkel met wat knoppen en in en outputs.
Thuisgekomen opengemaakt en er bleken 2 velleman P4001 kitjes in te zitten.
Dit zijn een soort voorversterkertjes.
Heb deze aangesloten voor de reverb en ik heb de realistic phono versterker als naversterker gebruikt.
Het resultaat is veel beter

veel minder ruis ook.

Heb even een stukje opgenomen van met m'n evolver

Attachments

• springreverb15-07.mp3
    1,9 MB · Bekeken: 134
Die P4001 werkt prima idd, gebruik em ook voor m'n DIY Talkbox.

toevallig gister wezen spelen met een accutronics verengalm met mn Dayner. Ik heb 3 kanalen nodig om een behoorlijk signaal te krijgen.

send versterkt met 1 kanaal
return 2 keer versterkt.

Grappig is wel dat de blote tank met 3 kanalen minder bromt dan mn D&R springreverb.

Ik ben benieuwd of *ehem* iemand ooit gedacht heeft om rondslingerende Dayner channels te gebruiken om een verengalm met eq te bouwen?

Ik ben nu van plan om het geheel in te bouwen in een 19 inch kast met wat mooie knoppen.
Misschien dat ik er nog een MS-20 filterkitje bij doe om wat variatie in de sound te maken.

Ik heb nu een andere veergalm voor een tientje op de kop getikt met drie veren, die toch weer heel anders klinkt.

zo kun je voor weinig centen een hoop lol hebben :okdan:

Ik heb zelf ook al jaren een projectje liggen met een accutronics tank.
Uit dezelfde tijd als mijn slinky spring reverb project.
Binnenkort maar eens weer oppakken.

Nu was ik een tijdje geleden ook een leuk schema aan het zoeken met wat meer "mojo" dan een simpel power amp als driver en een phono amp als na versterker.

http://www.orangefieldguide.com/OFG_SCHEM/reverbSSschem.jpg

De orange reverb heeft toch een paar leuke opties.
Alles is te maken met standaard componenten en npn torren [behalve de power bfy51]
En er zit een klankregeling voor, om alles mooi af te stemmen.
En er staat ORANGE op .......... [ dus dan moet het cool wezen]

Hopelijk kan ik er hier iemand gelukkig mee maken. ;)

Natuurlijk hebben jullie gelijk, maar met het merk Orange valt niet te sollen.
Dat is rock'n'roll van de bovenste plank.
:)

Back