Praatjes maar geen plaatjes ....
Ik heb genoeg mijn best gedaan in deze thread , dus het is nu aan jou.
Beste forumleden/reverbbrouwers,
Praatjes vullen wel degelijk gaatjes! Praatjesmakers in de elektronica kunnen je op ideeën brengen.
Maar goed, nu hier wat concrete aanwijzingen voor een Spring Cabinet Reverb systeem met twee veren
die beiden in het begin van deze draad zijn genoemd:
- Accutronics Geneva - DC 177 Ohm
- Gibs - DC 170 Ohm
Ook heb ik nog een Hammond veer gebruikt die een DC Ohm meting van 33 Ohm gaf en dat was ook succesvol.
Bij de eerste twee genoemde veren zijn zowel in als uitgang gelijk geconstrueerd. D.w.z. dat het niets
uitmaakt welke kant je als ingang of uitgang gebruikt.
Het idee dat ik een tijdje geleden hier van de hand deed was het opnemen van de veer (de ingangsspoel)
in de tegenkoppeling van de driverversterker om zo de frequentiekarateristiek van de driver coil te
corrigeren.
Dit betekent: omdat de weerstand van de coil toeneemt naarmate de frequentie stijgt, de versterking
automatisch toeneemt en dus er evenredig gecorrigeerd wordt in de hoeveelheid stroom die door de coil
gaat.
De DC gemeten Ohm waarde 177 (Accutronics) Ohm bij de veer is slechts de startwaarde bij de facto 0 Hz.
Bij 8 KHz is dat een equivalent van 8600 Ohm en bij 14 KHz een waarde van zo'n 30.000 Ohm - zo heb ik
beproefd.
Dit betekent dat de lage frequenties makkelijker doorkomen dan de hogere. In de klassieke
ontwerpen, waarbij de ingangsspoel aan een 'eindversterker' wordt gehangen naar aarde, wordt wel wat aan
frequentie-correctie gedaan maar, dat is een flauwe aangelegenheid. Een boemelbak is het resultaat.
Er zijn forumleden die dat juist willen bereiken omdat dat een 'origineel' geluid geeft,
zo heb ik begrepen. Een correctie zou teveel betekenen dat er een Reverb ontstaat die gewoon met moderne
digitale middelen zou zijn te bereiken. Onzin! Dat je een Spring Reverb wilt bouwen die een kopie is
van een of andere beroemde versterker met een kut-reverb omdat er allerlei beroemde muzikanten zonder
beter weten er prachtige dingen mee hebben gedaan kan ik nog wel begrijpen maar, waarom niet het combineren
van het oude en het alternatieve waardoor de hele handel buigbaar is naar eigen wensen
omschakelbaar en/of regelbaar)?
Dan mag jezelf gaan nadenken wat bij je past.
Het hier voorgestelde systeem elimineert de sterke eigen resonantie van het verensysteem en corrigeert
voor een groot deel de 'negatieve' frequentiekarateristiek ervan. Er is een grote mate van vrijheid
in het ontwerp om het zelf aan te passen c.q. mee te experimenteren. Men kan van alles variabel maken
door middel van schakelaars en potmeters om zo een bepaald resultaat te krijgen.
Het heeft even geduurd om uit te zoeken waar de tekeningen ervan waren. Mijn revisie van het systeem
dateert uit 1989 en was nog met de hand getekend op papier. Er was toen uitvoerig ge-expirimenteerd en
allerlei metingen genoteerd om zicht te krijgen op de karakteristieken van het systeem.
Op de foto die hier bijgeleverd wordt kan je het resultaat zien voor de Accutronics en de Gibs
veersysteem.
Aan de ingang van de TL071 OpAmp is een zogenaamd T-filter met een Notch karakteristiek opgenomen om de
eigen-resonantie van de veer wat te dempen. Dit kan je gewoon weglaten bij je eerste experimenten op b.v.
een Breadboard.
Waar het om gaat is de verstekingsrelatie tussen RA en RB. Hierbij is RA de vaste weerstand in de
tegenkoppeling van de OpAmp en daaraan parallel de ingangsspoel van de veer die variabel is afhankelijk
van de aangeboden frequentie. De C in tegenkoppeling van 120 Pf is om de hele hoge frequenties, die niet
door de veer komen te bypassen.
De recovery versterker hangt aan de utgangsspoel. Het is van belang dat deze MIC versterker een gunstige
signaal/ruis verhouding heeft en goed is afgeschermd. Ook van belang zoals weergeven in mijn tekening
is de parallelle weerstand en condensator aan de ingang van de MIC versterker, Dit is op het gehoor bepaald.
De combinatie van de C en de R geeft een oprisping bij de kantelfrequency van dit RCL netwerk
welke zorgt voor een zekere mate van briljantie in het geluid in het hoge spectrum en zorgt er
tegelijkertijd voor dat ruiscomponenten weg genomen worden.
vandaag de dag zijn er allerlei OpAmps waarmee een ruisarme MIC versterker is te maken, met de
mogelijkheid om in de tegenkoppeling een RC netwerk op te nemen om ongewenste frequenties deels uit te
schakelen.
Ik wens jullie allemaal veel succes in het bouwen van een te gek Reverb Systeem en hoop dat mijn bijdrage
van enige hulp is.
Met vriendelijke groet,
Marc