red square

EDP

elke dag pannekoeken
heeft iemand op dit forum dit ding eigenlijk al, of er op gespeeld. lijkt me namelijk een geweldig ding. en op zich niet echt duur als het bijvorobeeld een goede vervanger is voor bijvoorbeeld een ms20(niet dat ik die wil vervangen, heb ook het geld niet) ik heb in iedergeval het idee dat het op een ms20 gebaseerde synth is(maar dat is misschien al gauw bij een semihardwired synth)

de demo vindt ik niet echt geweldig, maar in het echt kan ie zich natuurlijk ander voordoen.

redsquare.jpg

en als we toch bezig zijn iemand al de neptune II in bezit/bespeeld? en dan voor al met die manual changes zeker met die patch punten die zijn aantebrengen

Een wat oudere thread maar ik blaas hem even nieuw leven in....ik ben namelijk toch wel geinteresseerd in deze bak. Voor zover ik weet nu te koop voor E 850,- bij Blue Bay. Het valt mij op dat op het forum maar weinig hierover te vinden is. Betekent dat nu dat deze synth niet veel bijzonders is, of heb ik gewoon niet goed gekeken?

De laatste tijd ben ik ontzettend veel bezig met het maken van sounds op allerlei soorten machines, met (semi)modulair heb ik echter geen enkele ervaring - vandaar dus mijn interesse. Ik zou graag willen weten of er mensen zijn die de Red Square hebben gekocht en wat hun ervaringen zijn. Qua "echte" analoge synths heb ik alleen een M3X, een Juno-106 en een Bassstation Keyboard staan; ik zou ook graag willen weten of de Red Square hierop eventueel een nuttige aanvulling zou zijn.

De virtuele modulairs van Clavia laat ik op dit moment overigens nog even voor wat ze zijn, dus dat is voor mij geen optie.

Alvast bedankt maar weer voor de spontane reacties!

Er zijn er laatst een paar op ebay.de weggegaan voor weinig
Volgens mij wordt ie niet echt goed verkocht; ik begrijp ook niet waarom A. Sol. van die lamlendige demo's maakt
Hij is in Future music getest, maar de reviews in dit blad zijn eigenlijk altijd positief, dus of je daar iets aan hebt ?

de vraag is ook of ie echt met een MS20 vergelijkbaar is, gezien de structuur van het filter

Ik was ooit ook geinteresseerd in de red square, maar ben inmiddels geheel in Doepfer
Volgens mij is ie ook niet met de spawn te vergelijken, die heeft maar een VCO

A.Sol. maakt best wel een aantal aardige producten; de Filtered Coffee bevalt me erg goed
Qua synthesizers, brengen ze in korte tijd nogal wat verschillende modellen uit (Vostok, Semblance, Red square), waarvan ik me afvraag of het wel echt helemaal goed uitgerijpte producten zijn.

Ik zou die red square niet ongezien/ongehoord kopen
Let vooral op de tracking van de VCO's

Heb zelf de Vermona Perfourmer aangeschaft; is niet echt modulair, maar is wel een zeer flexibele synth die me erg goed bevalt

Groet
Joost

Joost, bedankt voor je reactie hoor. Het lijkt er inderdaad op (ook gezien het uitblijven van andere reacties, terwijl dit op papier toch een aantrekkelijk apparaat is) dat de Red Square niet bepaald een sensatie is. Ik heb de bewuste FM met de review ervan ook nog, maar je hebt gelijk als je zegt dat ze vrijwel nooit echt kritische kanttekeningen plaatsen. Wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in de SOS, maar dat blad heeft er helaas geen aandacht aan geschonken.

Anyway, het is me wel duidelijk dat ik niet tot aankoop overga zonder eerst te luisteren en dat is op zich al lastig natuurlijk. Zal er sowieso eerst voor naar Belgie moeten! Ga me maar eens rustig aan beraden over andere (semi)modulairs; haast heeft het niet. En de M5, die toch ook wel op zich laat wachten, lijkt me ook zeer interessant! Wel duurder natuurlijk, maar met de M3X ben ik heel tevreden dus kwalitatief zal het allemaal wel in orde komen (of het moet heel gek lopen).

Thanxxx nogmaals....

schop

schop

Toch wel jammer dat hier weinig aandacht voor geweest is, die Red Square.
En raar ook wel, demo's die ík gehoord heb klonken best smakelijk (maar dat kunnen wellicht andere geweest zijn die topic starter hoorde).
Wie denkt er ook zo over? om deze thread nog even een staartje te geven

Ik ben persoonlijk weer niet zo te spreken over AnSol. Ik vind het kwalitatief allemaal een beetje achterblijven. Zeker als je spul van MacBeth in je handen hebt gehad gaat dit tegenvallen.

Overigens vind ik de 700 UKP nu niet echt een weggevertje... Dat zal met verzendkosten toch al gauw op 1200 euri's uitkomen en dan zou ik zelf gewoon nog ff doorsparen voor de M3x2, ook al is die niet zo modulair als dit rode ding...

Of gewoon wachten op de M5, net als ik :D

zeg nokey, ik wed dat als ze bij toneelvereniging alkmaar 'macbeth' spelen, jij ook nog gaat kijken!
als jij ook iets in je kop hebt, gaat dat er niet gauw uit hè?!

de red square heb ik gehad, hij viel mij tegen, zelfs zodanig dat ik hem teruggestuurd heb naar de winkel. ik was al niet onder de indruk van de vco's en het filter (ms20?? nee hoor!) maar hij vertoonde ook kuren. dat kan natuurlijk net aan dit model hebben gelegen, dat het niet goed afgesteld was, of dat er in gerommeld was. sommige cv inputs reageerden veel minder dan andere op inkomend signaal, de scaling was niet geweldig.

de vostok (die ook niet al te duur was, uiteindelijk) biedt veel meer. klinkt toch lekkerder en is veel uitgebreider.

ik moet eerlijk zeggen dat ik vermoed dat jullie allemaal über-patchers zijn, dat je zo graag aan het modulair wilt. zelf merk ik toch vaak dat ik op standaard patches uitkom, dat een gewone synth niet zoveel te kort schiet, als het om mijn geluidconstructiewensen gaat...

Origineel geplaatst door Leo

....
ik moet eerlijk zeggen dat ik vermoed dat jullie allemaal über-patchers zijn, dat je zo graag aan het modulair wilt. zelf merk ik toch vaak dat ik op standaard patches uitkom, dat een gewone synth niet zoveel te kort schiet, als het om mijn geluidconstructiewensen gaat...

Daarom is een pre-patched modulaire synth ook zo handig !
Kan je alle kanten uit met minimale dradentroep

Origineel geplaatst door Leo
zeg nokey, ik wed dat als ze bij toneelvereniging alkmaar 'macbeth' spelen, jij ook nog gaat kijken!
als jij ook iets in je kop hebt, gaat dat er niet gauw uit hè?!

Hehe :D

Er is verder op dit moment geen synthfabrikant die me zo trekt als MacBeth inderdaad. Maar goed, dat is ook nog ergens op gebaseerd. Het spul is gewoon vreselijk goed. Ken's enige nadeel is z'n communicatie...

Ik heb zat andere dingen geprobeerd en dat is eigenlijk geen van allen echt blijven hangen. En je weet, ik heb een goede smaak. Want heb jij nu inmiddels al niet 2 D-2's? ;)

Er stond laatst een MS-20 met midi te koop op MP voor 850; voor datzelfde bedrag kocht je tot voor kort dus een (nieuwe) Red Square bij Blue Bay. Nou heb ik ook die MS-20 altijd al interessant gevonden en zo aan diverse reacties te merken zou deze qua klank een stuk beter zijn dan de Red Square (klank is natuurlijk subjectief, maar ik neem aan dat met name de filters een stuk muzikaler klinken).

Ik vraag me echter af: zijn beide apparaten qua patchmogelijkheden WEL vergelijkbaar? Gebruiken ze bovendien hetzelfde formaat insteekpluggen? Van de RS werd beweerd dat het tevens een soort van modulair effect-apparaat zou zijn ivm de meer gangbare "jacks"; je kan er dus makkelijk allerlei andere apparatuur tussen patchen.

850 is echt minstens 400 euri te veel voor een MS20 wat mij betreft. Het filter is wel vet, maar de rest van de synth is echt de moeite niet waard. Echt belachelijk beroerde osc's... Ik zal de vergelijking met een zekere K.M. maar laten :D

Ik zal wel weer ladingen mensen over me heen krijgen die me voor gek verklaren, maar als je alle 'cult' laat varen en goed vergelijkt, dan kom je toch een beetje hier op uit...

Origineel geplaatst door Hooihuis
Er stond laatst een MS-20 met midi te koop op MP voor 850; voor datzelfde bedrag kocht je tot voor kort dus een (nieuwe) Red Square bij Blue Bay. Nou heb ik ook die MS-20 altijd al interessant gevonden en zo aan diverse reacties te merken zou deze qua klank een stuk beter zijn dan de Red Square (klank is natuurlijk subjectief, maar ik neem aan dat met name de filters een stuk muzikaler klinken).

Ik vraag me echter af: zijn beide apparaten qua patchmogelijkheden WEL vergelijkbaar? Gebruiken ze bovendien hetzelfde formaat insteekpluggen? Van de RS werd beweerd dat het tevens een soort van modulair effect-apparaat zou zijn ivm de meer gangbare "jacks"; je kan er dus makkelijk allerlei andere apparatuur tussen patchen.

850 E voor een MS-20 is idd erg veel; er stond er laatst ook een voor 400 (was ook meteen weg)
Zowel de MS-20 als de RS hebben 6.3 mm jacks maar dat lijkt me geen sterke reden om voor die RS te gaan;
Met een simple verloopplugje ga je zo van 3.5 naar 6.3 mm; natuurlijk zijn die 6.3 steviger en betrouwbaarder en heb je meer ruimte voor je vingers; een 6.3 mm patchable synth neemt ook wel weer veel meer plaats in dan een 3.5 mm

De filters van de MS-20 zijn niet zo zeer muziekaal(er) als wel erg "eigen": 12 dB, met een enorme interactie tussen frequentie en resonantie en een mooi ranzig geluid door de overdrive

Die RS als "het" effectapparaat lijkt me erg optimistich; een MS-20 heeft naast het filter input ook nog een envelop follower & pitch-cv converter.

Kortom als ik voor 600 E oid kon kiezen tussen een MS-20 en een red square, is de keus makkelijk (ik doe m'n MS-20 dus
_nooit_ meer weg)
MacBeth is m.i. ook erg ok (behalve z'n comunicatie idd), maar klinkt weer heel anders

Groet
Joost

Okee No_Key en Levka, bedankt voor de duidelijke taal. Ik denk dat het voor mij misschien inderdaad maar het beste zou zijn om de M5 af te wachten om te zien hoe deze uiteindelijk uit de verf komt (en hoe hij klinkt natuurlijk). Ik hoop echt dat er binnenkort eens nieuws komt over de releasedatum, want het lijkt allemaal vrij lang te duren. Tot die tijd blijf ik nog maar even knutselen met mijn M3X want daar valt ook nog steeds genoeg aan te ontdekken.

Groet,

Erwin

Erwin
Al je niet op die die M5 kunt/wilt wachten, koop dan een klein modulair systeempje van Blacet/Doepfer of synthesizers.com
en stop er een paar leuke modules in die altijd van pas komen; bv een lfo, (VC-)EG, cv mixer, VCA, multimode filter, etc.
daar kun je nu al je M3X leuk mee uitbreiden via de CV uitgangen en als de M5 ooit komt, komt extra CV processing toch altijd weer van pas
Als je iets MS-20-achtigs wilt stop je er een A.Sol. SY02 filter in; die is in ieder geval de moeite waard

Als je een systeemmet 3.5 mm minijacks wat te priegelig vindt, kun je gewoon tussen de modules wat blank panels plaatsen zodat je wat meer ruimte voor je vingers hebt
Voor het geld van een RS koop je echt een heel flexi modulair systeempje dat je geheel naar eigen wensen kunt inrichten

Groet
Joost

nico,
niet hét filter, maar dé filters zijn vet van de ms20. het is de combinatie van lowpass en hjghpass filter die het leuk maakt.
lekker allebei de reso open en dan het ene filter net iets verder opendraaien dan het andere.
verder is de ms20 inderdaad een goedkope synth, was niet voor niks 1650 gulden nieuw in de tijd dat je voor een arp of moog veel meer betaalde.
met jouw smaak is niet zoveel mis, nico, de d2 is inderdaad prima de luxe (ik hou het bij een, heb een m-one xl erbij gekocht, maar macbeth is goed, maar niet zaligmakend; je lijkt je er erg in vast te bijten.
red square: niet doen.
vostok voor rond de 1000 euro: ja!!

macbeth oogst van mij veel bewondering (net als de neuron bv) voor wat er in zit en de kwaliteit enz enz, maar hetzelfde synthplezier haal ik beter/goedkoper uiit andere apparaten.
sorry.

Ik vind Blacet een zeer goed alternatief.
Zeer goede kwaliteit voor je centjes.
En schijnbaar leveren ze vrij snel.
Ik ga met de tijd ook is met een Blacet systeempje beginnen

LINK

Laatst gewijzigd:
Back