Goede vocoder synth voor studio/live ?

raspoets

Ingeburgerd
Hallo,

Voor mijn band ben ik op zoek naar een vocoder synth om zowel in de studio als live te gebruiken. Totnogtoe gebruiken we een plugin voor opnames (ProSoniq Orange Vocoder) en hebben even een MicroKorg gebruikt voor live maar zijn daar toch niet zo tevreden van (ik denk dat de kwaliteit niet zo denderend is omdat het slechts een 8-band vocoder is).

We zoeken nu een goede en betaalbare vocoder synth met wat meer mogelijkheden, maar vinden niet zo direct iets geschikt... vintage of nieuw, doet er niet toe zolang het maar klinkt. Zou wel een keyboard moeten hebben om het geklooi met modules en midikabels wat te beperken voor optredens.

Hopelijk vinden we via deze weg wat suggesties om naar te kijken!

Groeten,
Steve

Novation x station, xio, ks redelijk betaalbaar ook

hebben even een MicroKorg gebruikt voor live maar zijn daar toch niet zo tevreden van

Geen twijfels: microkorg, werkte altijd prima en is lekker compact.

Tja......voor TS, wat is je budget en welke kant wil je op kwa klank? Dan kan ik je vraag wat gerichter beantwoorden ipv te vervallen in het opnoemen van elke bak met een vocoder erin:)

Ik vind de Roland "Vocal Designer" V-Card VC-2 erg goed klinken. Is natuurlijk niet standalone te gebruiken, en tegenwoordig wat lastiger te vinden.
De functionaliteit zit ook ingebouwd in een paar synths, zie overzicht;

met toetsen;
Roland V-Synth met losse VC-2 kaart erbij
Roland VP-550 (ingebouwd vrijwel alle vocoder functies van de VC-2; zeker voor live erg geschikt!)
Roland V-Synth GT (update van de VC-2 gebaseerde vocoder ingebouwd, 2 layers)
Roland VP-770 (ken ik niet persoonlijk, een update van de VC-2 geloof ik - dezelfde als in de V-Synth GT?; net zoals de VP-550 erg geschikt voor live).

zonder toetsen;
Roland V-Synth XT (VC-2 kaart ingebouwd)
Roland VariOS met losse VC-2 kaart erbij
Roland VP-7 (standalone versie van de VP-770, zo te zien)

Jammer dat er vooral ontzettend cheesy demo's op youtube staan... het enige wat een beetje in de buurt komt;

Vooral interessant om met de Korg R3 versie te vergelijken;

Laatst gewijzigd:
Overigens ook uitstekend, maar lastiger te vinden (zeker niet tegen lage prijs):
Clavia Nord Modular (Keys) of beter (zelfs met ingebouwde mic connector) de Nord Modular G2 (keys)

Budget is natuurlijk niet onbelangrijk.
In mijn thread over de Roland JX-1 werd gerept over een Jupiter 80. Natuurlijk is de Jupiter-80 beter dan een JX-1, maar hij kost ook 20x meer. En voor een simpel synth-sweepje en een D-50 bell voldoet een JX-1 meer dan voldoende.
Een 8-bands vocoder in de Korg Microkorg voldoet voor de vraagsteller niet, dan kom ik met het model net boven de Microkorg aan: de R3. Die heeft een 16-bands vocoder, meer synth-mogelijkheden en grote toetsen.
Dat sluit het beste aan bij de bestaande mogelijkheden van de MicroKorg, maar dan met de gevraagde verbeteringen.

Je zou met een clavia micro modular kunnen beginnen :-) niet al te duur, compact en de vocoder is echt goed.
Het is een virtueel modulair systeem dus je kunt allerlei modules voor en na je vocoder plakken :)

-C-

Budget is natuurlijk niet onbelangrijk.

Een VP-550 is rond de 500-550 wel te vinden.

In mijn thread over de Roland JX-1 werd gerept over een Jupiter 80. Natuurlijk is de Jupiter-80 beter dan een JX-1, maar hij kost ook 20x meer. En voor een simpel synth-sweepje en een D-50 bell voldoet een JX-1 meer dan voldoende.

Appels en peren. Volgens mij is dit een discussie in een andere thread die hier niet zo relevant is... toch? Niemand heeft het hier over 20x zo dure oplossingen.

Een 8-bands vocoder in de Korg Microkorg voldoet voor de vraagsteller niet, dan kom ik met het model net boven de Microkorg aan: de R3. Die heeft een 16-bands vocoder, meer synth-mogelijkheden en grote toetsen.
Dat sluit het beste aan bij de bestaande mogelijkheden van de MicroKorg, maar dan met de gevraagde verbeteringen.

Weet je? We zijn gezellig een beetje aan het inventariseren, het is niet meteen nodig te praten over "mijn oplossing is de beste" of andere suggesties in de hoek te zetten. 't is geen wedstrijd... :eureka:

Het is ook geen wedstrijd. Ik kan ook wel elke synthesizer met een vocoder gaan noemen. Heeft iemand al aan de Quasimidi Sirius gedacht?
Ik denk gewoon mee met de vraagsteller: die is tevreden over zijn MicroKorg, op de vocoder na.
Dan zoek ik een MicroKorg met wél een goede vocoder. Mijn voorstel is dan de Korg R3.
Alle voor- en nadelen van de R3 wacht ik dan wel af...

De novation Ultranova is wel zeer ok. 12 bands. Daarnaast is het ook nog een coole synth.

De gekozen microfoon en eventueel andere hulpapparaten (compressor ofzo) zijn ook wel van belang voor het uiteindelijke resultaat. Wat dat betreft ben ik nog zoekende naar de juiste microfoon en carriers voor mijn Elektuur analoge vocoder.

De MS2000 heeft 16 banden ipv 8 voor de microkorg. Misschien die eens uitproberen?

denk wat nicoo ..zegt die is betaalbaar 300++eu rack versieen de supernbova heeft d8ik ook een 16 bands ..weinig controle behalve mix ..carrier

rest wordt duurder lijktme ;-]
:okdan:

Overigens ook uitstekend, maar lastiger te vinden (zeker niet tegen lage prijs):
Clavia Nord Modular (Keys) of beter (zelfs met ingebouwde mic connector) de Nord Modular G2 (keys)

KRAFTWERK "Die Roboter" Tribute Cover - YouTube

asje aleen standalone de unit wil gebruiken ..moet de micro modulair voor 200++ eu ook lukken

veel patches voor en bets bruikbaar
8~

Het is ook geen wedstrijd. Ik kan ook wel elke synthesizer met een vocoder gaan noemen. Heeft iemand al aan de Quasimidi Sirius gedacht?
Ik denk gewoon mee met de vraagsteller: die is tevreden over zijn MicroKorg, op de vocoder na.
Dan zoek ik een MicroKorg met wél een goede vocoder. Mijn voorstel is dan de Korg R3.
Alle voor- en nadelen van de R3 wacht ik dan wel af...

quasimidi sirius beetje nordlead 1..era
lijktme tof cool sequencing synth vocoder dingetje

zietze bynniet 2 e hands

Back