Uitproberen alvorens te kopen

tbscope

Ingeburgerd
Waarschijnlijk bestaat het niet maar ik wil graag een duur toestel eerst uitproberen alvorens ik het koop. En met uitproberen bedoel ik niet een uurtje in de muziekwinkel wat zitten "klooien", maar effectief het toestel mee naar huis nemen om het een week of twee te kunnen gebruiken.

Bestaan er winkels die een dergelijke service hebben?
Ik wil niet duizenden euros uitgeven om dan vast te stellen dat hetgeen ik gekocht heb niet dat is wat ik wilde hebben. Ik wil er bijvoorbeeld gerust een huurprijs voor betalen die dan later van de verkoopprijs wordt afgehouden als ik besluit het toestel te kopen.

Het retourbeleid van de meeste winkels laat dit niet echt toe omdat het toestel dan al gebruikt is.

gewoon bestellen bij thoman, indien netjes verpakt krijg je gewoon geld terug binnen 30dgn

Als jij duizenden euro's uit gaat geven lijkt het me dat je wel een fikse proefrit mag vragen..

Op zich is het toch wel normaal dat een winkel liever niet spullen wilt verkopen om ze daarna gebruikt terug te krijgen..
Wellicht als je het omdraait, koop jij zelf liever spullen die al door een aantal mensen weken zijn gebruikt, of nieuw uit doos?
Snap op zich je dilemma wel, maar als ik bijv. een setje distressors koop bij Thomann en ik krijg een gebruikt exemplaar thuis (beschadigde verpakking/vingerafdrukken erop etc etc) dan hoef ik ze niet en gaan ze retour.
Als je een huurprijs wilt betalen, dan kan je toch de spullen die je wilt kopen vantevoren van een bedrijf huren?

Ehm Thoman verkoop dat ook als retour artikel, jij als klant kan dus kiezen of een ee 100% gesealde verpakking wilt, of een retoure, met een paar procent korting..... Thomann en Musicstore vermelden dat altijd keurig op de site

Dat lijkt mij raar, kan ik dan ook korting krijgen als ik beloof het niet retour te sturen?
Denk dat ze dat alleen doen als het echt niet meer normaal te verkopen is...je kan toch niet zeggen dat ze dit "altijd" doen.
Als ik op de site kijk staat er inderdaad veel b stock retour op. Deze scheelt 200 euro met de normale verkoop prijs, dan schieten ze er behoorlijk bij in, doe mij dan maar 200 euro korting als ik hem koop zonder retour beleid:)

Waarschijnlijk bestaat het niet maar ik wil graag een duur toestel eerst uitproberen alvorens ik het koop. En met uitproberen bedoel ik niet een uurtje in de muziekwinkel wat zitten "klooien", maar effectief het toestel mee naar huis nemen om het een week of twee te kunnen gebruiken.

Bestaan er winkels die een dergelijke service hebben?
Ik wil niet duizenden euros uitgeven om dan vast te stellen dat hetgeen ik gekocht heb niet dat is wat ik wilde hebben. Ik wil er bijvoorbeeld gerust een huurprijs voor betalen die dan later van de verkoopprijs wordt afgehouden als ik besluit het toestel te kopen.

Het retourbeleid van de meeste winkels laat dit niet echt toe omdat het toestel dan al gebruikt is.

Je zou eens contact op kunnen nemen met Maarten's Sound & Vision.
Zij zitten volgens mij wel in de kwaliteitsrange dat ze jou in je wensen kunnen voorzien.

Ligt eraan wat je zoekt, maar bij Studio Lobbes kan je bepaalde apparatuur ook huren (met of zonder koopoptie). Ze zijn daar best flexibel mee, heb ik gemerkt. En niet te duur, ook - als je een beetje kan onderhandelen.

idd studio lobbes is te gek. Heb daar ook mijn microfoon (violet amethyst vintage) gekocht voor goede prijs!
huren is ook zeer goed te doen daar!

een nieuw verpakt apparaat uit een winkel mee naar huis nemen, uitpakken en dan 2 weken te "proberen" en dan niet kopen gaat best ver vind je niet?

@Demian, welke regelgeving is dat dan? Ik ben aan het kijken naar bijv. kopen op afstand en daar gaat de wet uit van 7 dagen....ik ben wel benieuwd hoe dit zit.

Volgens mij loopt de site van de overheid een beetje achter want het is reeds in de EU geregeld dat de retourtermijn niet 7 maar 14 dagen is.

http://www.internetkassa.nu/nieuws/...-kopen-op-afstand-voor-alle-eu-lidstaten.html

Sommige winkels hanteren 30 dagen, dit is een retourgarantie waar je gebruik van kan maken.

Je mag er van uitgaan dat wie in de business zit zijn business model aanpast naar de wet en wie 30 dagen retourgarantie biedt en dit dus als verkoopargument hanteert weet hopelijk waar die mee bezig is.

Of het ver gaat dat iemand iets na 2 weken terug stuurt weet ik niet, de wet maakt het mogelijk,
zullen er ondernemers en andere klanten van zijn dat dit gebeurt, ik denk het wel, maar het zorgt ook voor verkopen die anders misschien niet zouden plaats vinden.

Dat lijkt mij raar, kan ik dan ook korting krijgen als ik beloof het niet retour te sturen?
Denk dat ze dat alleen doen als het echt niet meer normaal te verkopen is...je kan toch niet zeggen dat ze dit "altijd" doen.
Als ik op de site kijk staat er inderdaad veel b stock retour op. Deze scheelt 200 euro met de normale verkoop prijs, dan schieten ze er behoorlijk bij in, doe mij dan maar 200 euro korting als ik hem koop zonder retour beleid:)

Ze hebben vast afgewogen hoeveel mensen spullen terug brengen en hebben dat verwerkt in de verkoop prijzen..

Dus uiteindelijk betaal je er toch nog voor.....is wel logisch natuurlijk, het komt niet uit een boom vallen...

Wat mij wel opviel in de link van Demian is:
Digitale goederen als muziek, films en software vallen niet onder het nieuwe voorstel.

Digitale goederen als muziek, films en software vallen niet onder het nieuwe voorstel.
Hoe kan je in dat geval immers zeker weten dat de klant het retourneert en geen kopietje heeft gemaakt. Dit wordt ook lekker gebruikt om retourneren onmogelijk te maken van bijvoorbeeld games (waarschijnlijk vooral voordelig voor de winkelier), etc. en om toch nog wat geld te vangen bij 2e hands verkoop (de games industrie zelf).

Er is nog wel een grijs gebied wat betreft het openen van verpakkingen, waar de klant "redelijkerwijs in staat moet worden gesteld om te bekijken of het artikel aan de verwachtingen voldoet". Dat omvat (denk ik) uitproberen, maar als hij een week in je studio staat, de kat er overheen gezeken heeft, en hij inmiddels naar rook stinkt, gok ik dat je wat minder aanspraak kunt maken op dat recht :D

Hoi,

Ik heb vandaag gezien dat men bij Piens in Deinze (België) gestart is met een huur/koop formule voor alle instrumenten, waaronder ook zaken die voor lezers van dit forum interessant kunnen zijn.

http://www.piens.be

Koop niet meteen ...

... maar HUUR uw instrument!

Onze volledige voorraad van 4.247 splinternieuwe muziekinstrumenten en toebehoren worden nu ook aangeboden met een eigen Huur/Koop formule.

Huur alle producten in voorraad* voor een laag bedrag. En u krijgt een optie tot aankoop na 1 jaar, met integrale aftrek van de totale betaalde huur. Of u brengt het instrument gewoon terug, zonder verdere kosten ...

Geen financiering (dus ook geen intrest en geen kosten), geen aanvraag-dossier en geen goedkeuring nodig. Alleen uw identiteitskaart volstaat !

Neem dezelfde dag nog uw splinternieuwe piano, keyboard, gitaar, versterker of drumstel mee naar huis voor een prikje per maand en test het een jaar lang uit.
U kunt uw beslissing een jaar vooruit schuiven en u spaart eigenlijk elke maand voor uw eigen portemonnee. U kunt er dus alleen maar bij winnen!

Kom vrijblijvend langs zodat wij u deze nooit-geziene STUNT-ACTIE goed kunnen uitleggen.

Alleen bij PIENS in Deinze

Een JAAR lang testen kan wel interessant zijn :okdan:

Back