Sony's Sound Forge komt naar OSX!

Zocht al jaren een trein, multitracken in een audio-editor zou ik niet zo snel doen. Spectral is vast handig, of zoiets...

Batch-processing hoop ik wel dat komt, dat is nou weer handig. En ik krijg Flac's niet geopend, wat ook best handig zou wezen. Maar dat laatste kan ook prima aan mij liggen...

ik vind het zoomen (horizontaal en verticaal) en scrollen wel heerlijk op mijn macbook pro, met gestures

maar ik vind het wel jammer dat ie alleen zoomt waar je de cursor hebt staan.

ik vergelijk het maar even met google maps:

als ik daar de wereld kaart zie en ik wil helemaal inzoomen tot aan mijn huis, dan zoom ik eerst in op nederland puur door de muis daar ongeveer boven te houden en dan twee vingers omhoog scrollen,
dan overijssel, dan hengelo, dan woonwijk etc.

Maar in SF moet je de hele tijd eerst ergens de cursor neerklikken... klik zoom, klik zoom klik zoom... dan kan efficiënter.

Naast m'n MPC Octa Logic en Ableton was dit EXACT wat ik altijd miste, een messcherpe operatietafel. Scrollen is perfect, je klikt waar je heen wilt en pijltoetsen en gestures, nooit meer compleet scheel geen idee hebben waar je naar zit te kijken. Ik snap het googlemap-verhaal, maar ik zou dan echt van het pad raken(msschien maar eens wat minder blowen in de studio :) )

Ik denk inderdaad als je niet met een hardware-sampler werkt je meer zou willen kunnen, zoals multitrack, maar daar heb ik gewoon andere spullen voor. Nu knip ik alles in behapbare brokken zodat ik mn samplers niet volstamp met volledige audiotracks van een film of hele cd's maar knip gewoon de stukken waar inzit wat ik nodig heb en dan verder op vooral Octa :)

Simpel knip en plakwerk, vind ik echt ellendig in Logic of Ableton. Mar vooral als je een hardwaresampler gebruikt, je wilt niet constant hele cd's naar je MPC slepen over usb.

En vinyl rippen btw, stukken makkelijker in een editor als Soundforge.

Heeft iemand de input mapping werkend gekregen? Ik krijg het niet voor elkaar om andere kanalen dan 1 & 2 als stereo op te nemen, de settings in de Preferences worden volkomen genegeerd. Als ik 7 & 8 wil opnemen moet ik nu een 8-channel file maken en daarna de eerste 6 kanalen weggooien...

Bovenstaande is overigens gefixt in een update.

Maar daarover sprekende: ik vind nu een jaar later de ondersteuning van SF OS X wel een beetje karig. Er zitten nog behoorlijk wat bugs in en je krijgt niet echt het gevoel dat er nog heel veel mee gebeurt. In ieder geval is er sinds maart van dit jaar sowieso niks gebeurd.

Omdat ik het voor niet veel meer gebruik dan vinyl en af en toe een cassette rippen overleef ik het nog wel (en sowieso heb ik geen geld voor Wavelab), maar je krijgt niet echt de indruk van serieuze inzet bij Sony. Maar goed, met Sony gaat het ook niet super....

Ik ga niet voor een nieuwe versie betalen, V1 heeft me niks gegeven van het gemak wat Sonic Foundry me ooit gaf. Maar we wachten het af...

Damn eindelijk, ik wacht hier serieus al jaren op.
Misschien toch een reden mijn OS up te daten binnenkort.

is audacity niet oke dan. daar kan je ook mee knippen ,en is gratis.

is audacity niet oke dan. daar kan je ook mee knippen ,en is gratis.

Heb ik hier ook al jaren staan, maar mijn ervaring is dat Audacity op OS X nogal rommelig is. Hij gebruikt twee verschillende interface-systemen door elkaar heen lijkt het wel. Boven en onder is een soort fake Aqua, zeg maar OS X van tien jaar geleden, maar alle widgets en de interne knoppen zijn een soort Motif. Ook het gebruik van vier verschillende lettertypen (waaronder met en zonder schreef) in één interface maakt het allemaal niet prettiger. Ook standaard OS X dingen als in- en uitzoomen met de muis werkt niet. Je merkt gewoon dat het een vertaalde applicatie is en niet eentje die de interface guidelines volgt, en daardoor is het af en toe niet erg intuïtief.

Maar dat is uiteraard persoonlijk. Ik heb op zich best wat over een een applicatie die lekker werkt, dat is het probleem niet. Het hoeft van mij niet per se gratis.

Daarnaast is het wel prettig om een editor te hebben die ook niet-gratis codecs kent.

Back