Wat gebeurt er ?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
als je een aanklacht indient kan de politie die opvragen. Daar is een speciale manier voor. Dit heb ik zelf meegemaakt in mijn werk.
oké, de ervaring spreekt 8)
ik zat/zit fout met mn opvatting en vergeet m'n post of verwijder 'm :okdan:

@Stije

Het privacy argument is helemaal niet zo sterk als het lijkt.

Ten eerste ga ik er van uit dat SF ip nummers niet aan iedereen gaat uitdelen
Ten tweede is er geen reden om te twijfelen aan Papz en absoluut wel aan roland_2020
Ten derde, mods kunnen hoogstwaarschijnlijk wel onze ip nummers zien
Ten vierde als privacy echt belangrijk is voor SF, waarom draait dan google analytics en google ads mee op de achtergrond?
Ten vijfde, verre weg de beste kansen om deze kwestie op te lossen ligt bij medewerking door SF
De politie vind dit soort zaken niet zwaar genoeg om via de officier van justitie een verzoek te doen aan SF om het IPnr te overhandigen om een onderzoek in te kunnen stellen.

SF komt echt niet in de problemen als ze in bepaalde gevallen hun leden probeert te helpen bij dit soort dingen, doet ze dat niet, dan blijft SF en haar leden een vette prooi voor oplichters.

@Stije

Het privacy argument is helemaal niet zo sterk als het lijkt.

Ten eerste ga ik er van uit dat SF ip nummers niet aan iedereen gaat uitdelen.

Dat wordt nu toch gevraagd, los van dat de situatie kut is is TS ook gewoon iemand.

Ten tweede is er geen reden om te twijfelen aan Papz en absoluut wel aan roland_2020

Dat kan dan wel zo zijn, maar daar wil ik niet mijn "privacy" voor opgeven op een forum.

Ten derde, mods kunnen hoogstwaarschijnlijk wel onze ip nummers zien

Dus?

Ten vierde als privacy echt belangrijk is voor SF, waarom draait dan google analytics en google ads mee op de achtergrond?

Vraag dat aan een moderator....

Ten vijfde, verre weg de beste kansen om deze kwestie op te lossen ligt bij medewerking door SF
De politie vind dit soort zaken niet zwaar genoeg om via de officier van justitie een verzoek in te stellen aan SF om het IPnr te overhandigen om een onderzoek in te kunnen stellen.

Er zijn toch ook bankgegevens bekend?

SF komt echt niet in de problemen als ze in bepaalde gevallen hun leden probeert te helpen bij dit soort dingen, doet ze dat niet, dan blijft SF en haar leden een vette prooi voor oplichters.

Tuurlijk komt SF dan wel in de problemen, de houding die er nu is is de enige juiste. Als je niet onpartijdig blijft dan moet je grenzen gaan aangeven wanneer wel en wanneer niet wordt overgegaan tot, eindeloze discussies tot gevolg en zo kan ik nog wel meer zaken indenken waar mensen zelfs misbruik kunnen maken van de vrijgevigheid van persoonsgegevens

grtzzz

Net als op marktplaats, tweedehands.ne,taanbodpagina,marktplaza,speurders,ebay,marktplaats etc. etc. etc. Je kan altijd opgelicht worden.

Zoals ik al zei kan je sowieso wel achter iemands IP komen als je zou willen, maar daar gaat het ook niet om.

Ik vind het goed dat ze neutraal blijven. Als de politie dit niet "belangrijk" genoeg vind kan je zelf gewoon een zaak opstarten. Sowieso gewoon aangifte doen en zelf een zaak beginnen. Als je in je recht staat is er toch niks aan de hand? Dan werkt synthforum toch ook mee?

Dit is in eerste plaats een message board. Geen officieel verkoop/marktplaats forum. Als dat wel zo was dan waren er ook andere regels.
Op eigen risico geld overmaken. Je had ook af kunnen spreken eerst het pakket te willen ontvangen om dan het geld over te maken. Of onder rembours. Dat is je eigen keuze.
Ik vind niet dat iemand keuze om iets af te handelen in een persoonlijke afspraak met iemand de verantwoordelijkheid van de forumbeheerders is. Als je emailadressen vraagt en je mailt met die persoon dan krijg je ook geen ip van de mailserver eigenaar met daarin het IP. Die krijg je als je het via de officiele manier doet.
De moderators zijn ook niet de baas. De baas is de Admin en die kan IP's zien, moderators niet tenzij de Admin die rechten aan moderaters geeft, maar dat denk ik niet. Jullie denken vaak dat moderaters alles kunnen. In feite kunnen ze alleen maar berichten wijzigen, verwijderen, verplaatsen etc. Ze hebben geen toegang tot logs, ip adressen, server stats etc. Dat hebben de admins.

We zijjn allemaal volwassen. Opgelicht, lullig voor je. Maar een wijze les voor de volgende keer. Op internet is nou eenmaal niet iedereen te vertrouwen. Helaas. Dat is erg jammer. Maar ook een beetje risico van dit soort communicatie.

Dan is lekker bij iemand langsgaan om het op te halen leuker. Te ver weg? Dan een volgende keer denk ik dan maar. En als het echt zo vet is dan wil je er toch ook wel een eindje voor rijden? :)
Gaat ook om een stukje voorpret en een gezellig ritje, een kijkje in iemands studio. Altijd leuk. En als dit allemaal niet kan dan weet je ook wel dat er iets niet pluis is. :)

@Brz

Tsja.. Euh..

Is TS iedereen?
Heeft topicstarter een reden dat hij het vraagt?
Is zijn reden onderbouwd?
Is zijn reden verifieerbaar?
Is er reden om te twijfelen aan de intentie van TS?

Dan..

Is jouw privacy in het geding? Ben jij roland_2020?

Dus..

Wie zegt dat moderators 100% te vertrouwen zijn? (ik ga er van uit, maar je weet het niet)

Dan, google analytics, ik hoef niks te vragen, het is duidelijk dat er met 2 maten gemeten wordt, topic starter krijgt geen IP adres, Google krijgt ze allemaal..

Bankgegevens bekend? Zou kunnen, maar volgens mij is dat niet zeker en zelfs dan nog kan je er vaak niks mee, alleen als de zaak zwaar genoeg is.

Weet niet of je Opgelicht wel eens kijkt, valt je niet op hoelang mensen door kunnen gaan als je alles laat afhangen van onze overheid?

Grzzz

valt je niet op dat door al deze communicatie echte communicatie/persoonlijk contact slechter word. We vertrouwen op 1en en 0en. Ik vertrouw het internet en de overheid sowieso niet. Dat ze alles van me weten. Misschien. I don't care.
Maar als ik iets koop vind ik het fijn om langs te gaan. En bij kleine dingen neem ik het risico van opsturen wel eens. Ik ben nog nooit opgelicht. Dus ligt dat dan aan mij, synthforum, of degene die opgelicht is?

Lijkt me duidelijk. Dikke onzin om synthforum hier in mee te laten spelen. Ik snap het wel, maar ik snap het ook van synhtforum. Neutraal blijven is de juiste keuze.
Kan je lang en breed over lullen. Als je op straat door iemand word beroofd van je geld ga je toch ook de maker van je broek aansprakelijk stellen omdat daar het geld zo makkelijk uit gejat kon worden. Of wil je elke keer de stratenmakers aan klagen die de straat hebben gelegd? Jij hebt de keuze gemaakt. Daar kan niemand wat aan doen.
Synthforum geeft ruimte aan oplichters, tsja publiekelijke ruimte op internet. Op straat lopen ook mensen rond die niet aardig zijn. Geen verschil, jij krijgt ook de camera beelden niet te zien van de winkelier zelf. Dat gaat via de politie. En de stratenmakers gaan je echt niet verder helpen.

Google analytics draait. Ja en? Wat zegt dat over privacy. De beheerder is de enige die kan inloggen op de analytic account voor deze site. Jij niet. De beheerder kan ook in de logs kijken. Jij niet. Geen groot verschil.
Als je de beheerder niet vertrouwt kan je beter geen lid worden van een publiekelijk iets. Wat verder google aan privacy regels heeft en of die ook echt zeggen wat ze doen qua privacy is een tweede. Maar dat staat allemaal los van de neutraliteit die je als beheerder hanteert. Je kan sowieso bij analytics alles instellen als je zou willen.
Internet is leuk maar sommige dingen kan je best goed zonder internet doen.

Je vrijwaart Synthforum volledig voor alle mogelijke claims van jezelf en derden op enige wijze voortvloeiend uit en/of verband houdende met een overeenkomst die je sluit door gebruikmaking van de site en/of het forum.

Synthforum garandeert niet:

* dat de inhoud van advertenties juist, accuraat en volledig is en dat de aangeboden producten goed van kwaliteit, veilig en niet in strijd met enige wettelijke bepaling zijn;
* dat de wederpartij bevoegd is de overeenkomst met je te sluiten;
* dat de door de wederpartij opgegeven (persoonlijke) informatie juist, volledig en actueel is;
* dat de wederpartij de overeenkomst op de juiste wijze zal uitvoeren;
* dat de site ononderbroken zal werken en vrij zal zijn van fouten

Van ruilen komt huilen. Geld geruild tegen speakers die je niet hebt geluisterd. Misschien klonken ze wel helemaal niet goed omdat die persoon er slecht mee omging. Zie dit toch wel als een beetje onverstandig. Speakers wil je toch luisteren als ze 2e hands zijn.

sowieso 20 juni. Weet je wel hoe lang geld overmaken naar buitenland duurt. Misschien is ie op vakantie ff. Het is nog maar net :) Misschien maak je je al druk om niks. Gebeurt hier wel vaker.....

Euh ja.

Maar wat is nu het bezwaar om het IPnr te geven van iemand waarvan het duidelijk is dat die een ander heeft opgelicht aan de gene die is opgelicht.

Ik bedoel, er is geen reden om hier aan te twijfelen.

Je kan er steeds weer die privacy bijhalen en waarom je vind dat SF niets hoeft te doen, of dat ze niet verantwoordelijk zijn, lijkt me dat in overduidelijke gevallen je best even kan helpen, doe je dat niet omdat je je liever achter regels of ideologieën verstopt dan denk ik dat je een grote fout maakt.

Als ik buiten loop en zie iemand op zijn plaat gaan draai ik me ook niet om onder het mom van, tja.. JIJ wilde naar buiten dat is niet mijn verantwoordelijkheid.

Het is precies dit wat grootschalig misgaat in dit land, alles volgens die kutregeltjes en het allemaal zo goed willen doen, ondertussen is er nauwelijks nog iets mogelijk..

Pffff.. :)

sowieso 20 juni. Weet je wel hoe lang geld overmaken naar buitenland duurt. Misschien is ie op vakantie ff. Het is nog maar net :) Misschien maak je je al druk om niks. Gebeurt hier wel vaker.....

Als je dit topic goed doorleest dan weet je dat er meer aan de hand is. :)

Als je dit topic goed doorleest dan weet je dat er meer aan de hand is. :)

Maar het kan nog steeds..

Op een ander forum staat bij ieder bericht dat je post dat ze in geval van criminele activiteiten altijd je ip doorgeven aan de polisie. Lijkt mij dat dat hier ook het geval is. TS, gewoon de juten erbij halen.

Maar het kan nog steeds..

Tuurlijk kan het nog steeds, absoluut gezien, maar waar ik naar refereer is gezond verstand, en dat zegt dat Papz gewoon is opgelicht met 99,9999% zekerheid.

Gezien dit een terugkerend iets is op SF kan je concluderen dat oplichters vanwege die onzekerheidsfactor van 0,0001 % vrij spel hebben.

Ik zou Papz helpen, F#@k die 0,0001%.

Om je daar achter te verschuilen is precies waar dit land kapot aangaat. Gewoon even gezond verstand gebruiken en praktisch wezen, daar hebben mensen meer wat aan. :)

Euh ja.

Maar wat is nu het bezwaar om het IPnr te geven van iemand waarvan het duidelijk is dat die een ander heeft opgelicht aan de gene die is opgelicht.

Ik bedoel, er is geen reden om hier aan te twijfelen.

Je kan er steeds weer die privacy bijhalen en waarom je vind dat SF niets hoeft te doen, of dat ze niet verantwoordelijk zijn, lijkt me dat in overduidelijke gevallen je best even kan helpen, doe je dat niet omdat je je liever achter regels of ideologieën verstopt dan denk ik dat je een grote fout maakt.

Als ik buiten loop en zie iemand op zijn plaat gaan draai ik me ook niet om onder het mom van, tja.. JIJ wilde naar buiten dat is niet mijn verantwoordelijkheid.

Het is precies dit wat grootschalig misgaat in dit land, alles volgens die kutregeltjes en het allemaal zo goed willen doen, ondertussen is er nauwelijks nog iets mogelijk..

Pffff.. :)

Jij vind dat er geen rede tot twijfel is net als topic starter en dus is alles geoorloofd. Ik heb nog niemand op zijn plaat zien gaan, dus kan niet oordelen over verantwoordelijkheid. DAT is wat er mis gaat in dit kut land, mensen die bij het vermoeden van iets als schreeuwen om 'hun' recht.

Gewoon pas een IP geven wanneer er genoeg aanleiding is. Een officieel verzoek van justitie, bijvoorbeeld. Niet al bij een verzoek van Demian.

Kijk, jullie trekken dingen steeds uit verband, ik heb het niet over dat alles is geoorloofd.

Ik heb het over een IPnr overhandigen van een oplichter aan de gene die is opgelicht.
Waarom zou SF berichten de 'waarschijnlijke' oplichter weghalen als het geen oplichter is, waarschijnlijk denken ze zelf dat dus ook anders moeten ze de berichten terug zetten.

Officieel verzoek via justitie gaat er niet doorkomen, zaak is niet zwaar genoeg ik spreek uit ervaring.
De enige mogelijkheid om een stapje verder te komen is via SF. En die weigert dat.

SF zou op zijn minst zelf een onderzoek kunnen instellen naar het IPnr en eventueel de TS melden dat er op basis van dat IPnr wel of niet meer gevallen zijn gevonden.

Er wordt niet om personalia gevraagd, maar om een IPnr zodat hopelijk TS daar aanknopings punten mee weet te vinden.

Maar beschermen jullie vooral de privacy van een oplichter, als je zelf iets overkomt ben ik benieuwd waar voor jullie de grens ligt.

Het beste verder.

Misschien tevens ook een goed idee om de markplaats enkel toegankelijk te maken voor leden met minimaal 50 of 100 postings, dit is op Muff ook zo en kan een boel ellende schelen.

vind ik een goed idee, na 50 posts of zo toegang tot de marktplaats. dan is het meer een service voor de vaste gebruikers van het forum.

Dan, google analytics, ik hoef niks te vragen, het is duidelijk dat er met 2 maten gemeten wordt, topic starter krijgt geen IP adres, Google krijgt ze allemaal..
ongelooflijk veel sites gebruiken google analytics. Net zoals de advertentiediensten. Als je daar op tegen bent moet je niet het internet opgaan. Ik zie niet in wat hier erg aan is en wat het SF hieraan kan doen.

Bankgegevens bekend? Zou kunnen, maar volgens mij is dat niet zeker en zelfs dan nog kan je er vaak niks mee, alleen als de zaak zwaar genoeg is.
Als je geld overmaakt op een rekening dan weet je voldoende om bij je aangifte de politie op het juiste spoor te kunnen zetten. Daar heb je nog meer aan als een ip nummer. IP nummers zegt helemaal niets meer tegenwoordig bij oplichters. Via een anonimyzer dienst is je ip praktisch ontraceerbaar. Dus als je je echt richt op oplichting ben je daar echt wel van op de hoogte.

Mijn mening is dat SF zich gewoon aan de wet moet houden en ip nummers niet zomaar moet delen met iemand die daar om roept. Het is vervelend voor de TS dat die zijn spullen nog niet heeft gekregen maar dan moet die gewoon aangifte doen.

En vooraf geld overmaken naar een wildvreemde die net lid is , is in de huidige tijden gewoon niet zo slim meer. Doe dat dan via een dienst als paypal of zo, zodat je in ieder geval je geld terug kan eisen als het misgaat. (gaat ook niet altijd simpel en zeker bij oplichters is het geld dan vaak al verdwenen, maar is beter dan helemaal geen mogelijkheid te hebben via je eigen bank).

als je een aanklacht indient kan de politie die opvragen. Daar is een speciale manier voor.
Mensen die opgelivcht zijn. Succes bij de politie, jullie hebben de bankgegevens dus dat maakt het makkelijker.

Ik ben vorig jaar opgelicht -samen met 5 anderen - door een nederlander en we hebben alle gegevens doorgegeven aan de politie : onder andere een rekeningnummer, waarmee het me niet echt moeilijk moet lijken om een persoon bij de vinden.
Nooit meer iets van gehoord !
Belgische politie moet dan het parket of zoiets in nederland aan de gang zien te krijgen etc, komt gewoon niks van in huis ook al heb je naam en toenaam.

vind ik een goed idee, na 50 posts of zo toegang tot de marktplaats. dan is het meer een service voor de vaste gebruikers van het forum.

Ik vind eerlijk gezegd ook dat users die énkel op SF aanmelden om wat spullen te verkopen en die je daarna ook niet meer ziet, te weren zijn. Als ze al niet malafide zijn, vragen ze meestal méér dan de op SF gangbare prijzen, dat kunnen ze even goed via Markplaats of whatever.

Als er leden zijn die al jaren positieve bijdragen leveren per ongeluk iets dj-gerelateerd in en verkoopthread zetten , is SF er als de kippen bij om met het vingertje te wijzen.
Maar je kan je wel perfect inschrijven, nooit een positieve bijdrage leveren en SF enkel gebruiken om van je spullen af te geraken.
Vind ik niet echt netjes.

Als het dan zo stroef verloopt, zal een IP adres dan nog wel iets toevoegen? Maw waarom zal een site privé gegevens van zijn gebruikers afstaan aan Jan en alleman, als de politie uiteindelijk hier niets mee doet?
Denk dat het enige wat je kan doen als je niet opgelicht wilt worden is spullen ophalen, of alleen zaken doen met bekenden.......

Ik vind eerlijk gezegd ook dat users die énkel op SF aanmelden om wat spullen te verkopen en die je daarna ook niet meer ziet, te weren zijn. Als ze al niet malafide zijn, vragen ze meestal méér dan de op SF gangbare prijzen, dat kunnen ze even goed via Markplaats of whatever.

Als er leden zijn die al jaren positieve bijdragen leveren per ongeluk iets dj-gerelateerd in en verkoopthread zetten , is SF er als de kippen bij om met het vingertje te wijzen.
Maar je kan je wel perfect inschrijven, nooit een positieve bijdrage leveren en SF enkel gebruiken om van je spullen af te geraken.
Vind ik niet echt netjes.

Mensen weren omdat ze niet genoeg bijdragen aan een forum? Slecht plan man, je kan toch net zo simpel zelf niets kopen van iemand met weinig posts, waarom moet alles geregeld zijn, waar komt die drang vandaan om zelf niet meer te hoeven denken en de verantwoordelijkheid telkens bij een ander te willen leggen. Ik snap dat niet.......je hebt hersens, gebruik ze dan ook.

Mensen weren omdat ze niet genoeg bijdragen aan een forum? Slecht plan man, je kan toch net zo simpel zelf niets kopen van iemand met weinig posts, waarom moet alles geregeld zijn, waar komt die drang vandaan om zelf niet meer te hoeven denken en de verantwoordelijkheid telkens bij een ander te willen leggen. Ik snap dat niet.......je hebt hersens, gebruik ze dan ook.

tja, in mijn geval leek het een zeer bonafide verkoper en was het voor een 'normale' prijs (dus niet opvallend supergoedkoop).
Ik kon het afhalen in noord holland -voor mij zo'n 250 km- of hij kon het opsturen...heb al véél naar me laten opsturen en zelden een probleem.
Maar vanaf mn geld op zn rekening stond , was het uit met de leuke communicatie...nog wat mails met uitvluchten om de boel draaiende te houden, anderhalve maand verder had ik het door dat dit verkeerd ging.
Het is dus niet altijd zooo makkelijk om de oplichters eruit te halen hoor.
In elk geval, met wat ik zelf weet over synths, zou ik ook héél overtuigend andere mensen kunnen oplichten hoor. Dus anderen niet te snel van dommigheid beschuldigen aub.

Ik beschuldig niemand van dommigheid.......ik vind dat je niets kan uitsluiten door meer te verbieden.
Jouw eigen voorbeeld bevestigd dit, zelfs als je denkt dat het wel helemaal in orde is kan je toch nog de sjaak zijn.
Er zijn gewoon teveel klootzakken op deze aardbol.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back