Wordt weer een eindeloze discussie over Mac v.s. PC (lees: windows!). Het is beide goed en het is beide k#t. Het is beide stabiel en het crashed vervolgens beide net zo vrolijk. Het is beide snel maar ook beide te langzaam voor wat je er na de gewenningsperiode allemaal mee wilt kunnen doen. En... het kost beide klauwen met geld!
Qua stabiliteit zal een Mac-gebruiker graag een PC afkraken door een vergelijk te maken tussen een volledig bepakte Mac te vergelijken met een Aldi PC van anderhalve knaak vijftig.
Ga ook niet roepen dat een PC goedkoper is. Stop eerst eens dezelfde kwaliteit onderdelen in een PC met een goede kast en de prijs ligt opeens een heel stuk dichter bij een Mac. Gezien de concurentie en oplage zal de PC echter wel iets goedkoper zijn.
Bill is een aantal jaartjes geleden de Grafische User Interface van het Mac OS gaan kopiëren (nee, Mac was niet de eerste ook al willen verknochte Mac-ers dit je graag doen geloven). Maar als ik zo die previews van het nieuwe OS-X 10.3 eens bekijk... humm... verdacht veel gelijkenis met het XP gedrocht uit Redmond.
Met gedrocht bedoel ik dan dat het OS overladen is met grafische hoogstandjes als fades, wipes e.a. animaties. Hoge detailfoto als bureaublad, 3D-look verloopjes op de titelbalkjes van je vensters en natuurlijk high res ikonen... want tja... die dingen in 16 kleuren die werken niet lekker (?). En je grafische kaart maar rekenen als jij je venster versleept.
Ondersteuning voor vanalles en nog meer van hetzelfde. Wat the fuck moet ik met 8.400 video-, audio-, beeld- en tekstopmaakformaten? Oh ja... 8.400 filters, plugins en codecs installeren om een bestad te kunnen openen. En ja... daar hebben we natuurlijk wel een mega harde schijf voor nodig en natuurlijk werkgeheugen.
Dus die nieuwe Mac kan dan misschien wel snel zijn, of misschien niet... een ding is zeker... bij de release van OS-X 10.3 is ie waarschijnlijk alweer wat trager. En waarom? Ga je er betere muziek door maken? Beter toegankelijke websites? Meer flitsende video's? Nee, alleen het renderen gaat sneller... aar dat gaat nog sneller als je hiervoor buiten het OS om zou kunnen werken. Zoals vaak bij 3D-rendering gebeurt. Kale render-servers die alleen op die manier optimaal gebruik kunnen maken van de reken- en toegangssnelheid van de huidige processoren, geheugen en harde schijven.
Ik draai een aparte partitie met Win XP. Deze heb ik zo ver mogelijk gestript van allerlei shit wat in niet nodig heb. Dus geen transities e.d., geen themes of andere overbodige grafische toeters en bellen, geen virusscanner of firewall (netwerkkaart gedisabled), minimale dosis software of lettertypes die allemaal geladen dienen te worden...
Cubase SX, Wavelab, Midi Quest en een aantal VST(i)'s, en mijn PC voldoet ruimschoots. Weinig noemenswaardige crashes, optimaal gebruik van de beschikbare snelheid en alle wenselijke gemakken. Met daaraan gekoppeld wat externe hardware zoals ik vroeguh eigenlijk ook al had op mijn ST-tje.
Zou ik hier over 5 jaar nog muziek mee kunnen maken? Poeh... nou... uh... denk het uh...