Waarom houden (sommige) mensen van Hollandse 'hits' ?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
helaas wel, crocs zijn bv wanstaltig lelijk en toch worden ze gedragen =(

volgens mij bestaat nul-lijn muziek zoals gebroeders ko ook alleen maar in nederland

Nee heur. Wat voor ons dikke Balkan is is voor mensen in die landen ook redelijk vaak commerciële kots muziek. En zo heeft ieder land zijn beperkingen :D

Maaruuuh.. het is nogal een onbegonnen discussie hiero, omdat de meeste SF bezoekers niks hebben met Fransje Bouwer enzo. Maar stel heh, laten we ze effe Henk en Ingrid noemen. Niet politiek bedoeld maar het type mens, stel je vertelt die mensen dat hun Fransje zijn muziek simpel is en uit vooral lucht bestaat,cent je nou echt dat zon josti anders denkt over Jarre of over Blake Baxter dan wij over hun Fransje?

Ik ga ff Tros bekijken, (toch stiekem om mijn lichaam en te reinigen door te kotsen) [tja zwakke maag zal ik maar zeggen] Over smaak valt te twisten maar soms denk ik er wel eens anders over.

Ow en Ali B in concert was west goed. Helemaal Tros. Net als ter land, ter zee.. en Bananensplit. En we zijn weer bij Frans! Want Ralf is dood..

Wel raar dat sommigen hier muziek koppelen aan verstandelijke vermogens om een bepaald genre weg te zetten. Daarbij hebben ze, zoals Mark-T terecht opmerkt, niet eens in de gaten dat het roepen van een taal ('Nederlands', 'Duits'), helemaal niets met dat genre te maken heeft.

En hoewel ik ook wel het stereotype liefhebber van vaderlandsche volksmuziek ken, vraag ik mij serieus af of dat voldoende is om (muzikale) intelligentie van mensen aan genres te kunnen koppelen. Hoe muzikaal intelligent moet je zijn om drones, hardcore of heavy metal tof te vinden? Mijn mening: 't is takke herrie voor mensen zonder muzikale intelligentie! En de doorsnee dance plaat is toch ook weinig verheffend?

Matana Teknik werpt nog een extra knuppel in het hoenderhok, door te stellen dat je in het Nederlands gaat zingen bij gebrek aan beter. Hoezo? Je kunt net zo goed het tegendeel beweren. Een goede tekst in het Nederlands schrijven is ingewikkelder, omdat iedere Nederlander banale teksten (zoals die veel wordt gebruikt door volkszangers) direct herkent en de meesten die niet kunnen waarderen. Zing dezelfde tekst in het Engels, en we vinden het opeens niet erg meer! Laten we even de nr. 2 van onze huidige top 40 erbij pakken: "rudimental ft. john newman - feel the love". Wees eerlijk: zouden jullie een Nederlandstalig liedje willen horen met de titel: "Voel de liefde"? Laten we ook het eerste complet even vertalen: "Jij weet dat ik zei dat het waar was. Ik kan de liefde voelen. Jij kunt het ook voelen. Ik voel ah ah. Ik voel ah ah." Dat wordt drie keer herhaald, waarna de bijzonder intelligente tekst: "na na na, oh oh oh, no no no" wordt gezongen. So fucking intelligent! De nr. 5 van deze week is "Call me mabe" van Carly Rae Jepsen. Dat nummer levert ook heel inspirerende teksten. Eerste couplet: "Ik gooide een wens in de wensput. Vraag het me niet, ik zal het nooit zeggen. Ik keek naar jou terwijl hij viel. En nu sta je voor me." De song bevat uiteraard een heel goed refrein: "Hoi. Ik heb je net ontmoet. En dit is gek, maar hier heb je m'n 06-nummer, dus bel je me?" Ik ben geen fan van André Hazes maar niemand kan met droge ogen beweren dat zijn teksten qua niveau erg onder het niveau van menige pop- of dancetrack zitten.

nee johhhh frans bauer valt nog mee, het is die holadiejee feestcafemuziek die nog erger is

Nee joh, die is toch schattig? Onze eigen Fransje man :D

Stel je voor, je moet herrie maken op een groot feest, tikt de stage manager op je schouder met de melding dat er een surprise act is.. Jij schuif dicht, hun tape aan, FRANS!

Maar Edward heeft hier wel tot nu toe het beste punt van iedereen. Geef daar maar eens een zinnig antwoord op, inhoudelijk enzo.

Bedankt bass, voor dit geweldige filmpje. Weet meteen weer waarom ik vroeger nooit naar de morgenzon in Zeeland ging maar naar Kobus aan de overkant, die wel goeie muziek draaide en waar je gewoon bier kon drinken. Godallemachtig wat een dom volk.. Ow wacht, misschien zijn het allemaal studenten die voor chirurg leren, of of.. Laat maar.

dan nog maar eens het linkje voor goeie nederlandstalige popmuziek...

http://www.myspace.com/strijdorkest

:D

Wel raar dat sommigen hier muziek koppelen aan verstandelijke vermogens om een bepaald genre weg te zetten. Daarbij hebben ze, zoals Mark-T terecht opmerkt, niet eens in de gaten dat het roepen van een taal ('Nederlands', 'Duits'), helemaal niets met dat genre te maken heeft.

En hoewel ik ook wel het stereotype liefhebber van vaderlandsche volksmuziek ken, vraag ik mij serieus af of dat voldoende is om (muzikale) intelligentie van mensen aan genres te kunnen koppelen. Hoe muzikaal intelligent moet je zijn om drones, hardcore of heavy metal tof te vinden? Mijn mening: 't is takke herrie voor mensen zonder muzikale intelligentie! En de doorsnee dance plaat is toch ook weinig verheffend?

Matana Teknik werpt nog een extra knuppel in het hoenderhok, door te stellen dat je in het Nederlands gaat zingen bij gebrek aan beter. Hoezo? Je kunt net zo goed het tegendeel beweren. Een goede tekst in het Nederlands schrijven is ingewikkelder, omdat iedere Nederlander banale teksten (zoals die veel wordt gebruikt door volkszangers) direct herkent en de meesten die niet kunnen waarderen. Zing dezelfde tekst in het Engels, en we vinden het opeens niet erg meer! Laten we even de nr. 2 van onze huidige top 40 erbij pakken: "rudimental ft. john newman - feel the love". Wees eerlijk: zouden jullie een Nederlandstalig liedje willen horen met de titel: "Voel de liefde"? Laten we ook het eerste complet even vertalen: "Jij weet dat ik zei dat het waar was. Ik kan de liefde voelen. Jij kunt het ook voelen. Ik voel ah ah. Ik voel ah ah." Dat wordt drie keer herhaald, waarna de bijzonder intelligente tekst: "na na na, oh oh oh, no no no" wordt gezongen. So fucking intelligent! De nr. 5 van deze week is "Call me mabe" van Carly Rae Jepsen. Dat nummer levert ook heel inspirerende teksten. Eerste couplet: "Ik gooide een wens in de wensput. Vraag het me niet, ik zal het nooit zeggen. Ik keek naar jou terwijl hij viel. En nu sta je voor me." De song bevat uiteraard een heel goed refrein: "Hoi. Ik heb je net ontmoet. En dit is gek, maar hier heb je m'n 06-nummer, dus bel je me?" Ik ben geen fan van André Hazes maar niemand kan met droge ogen beweren dat zijn teksten qua niveau erg onder het niveau van menige pop- of dancetrack zitten.

Toch vind ik het kut muziek, mag ik me dan zelf daar voor uit laten komen? ik vind het commerciële crap waar makkelijk aan verdiend kan worden. Maar goed wat ik al eerder aangaf : ieder zijn meuk. zo daar kom ik makkelijk vanaf hè?

Je hoeft inderdaad een genre niet te koppelen aan intelligentie....maar je kan wel concluderen dat een bepaalde muziekstroming meer simpele zielen als aanhangers heeft, is op zich niets raars aan, gewoon puur statistiek. Net als dat er meer stinkers in de kraakscene zitten en er meer domme sletjes in de trance scene (samen met domme lullen in witte shirts).....
De top 40 erbij halen om je punt kracht bij te zetten is al helemaal geen argument want dat wordt door dezelfde drijfveer gerund als die slappe volksmuziek en dat zijn euro's........

Toch vind ik het kut muziek, mag ik me dan zelf daar voor uit laten komen?
Jij mag het commercieel geëmmer vinden, maar je zou m.i. wel iets specifieker moeten zijn dan alleen een taal aanduiden. Er is ook zat Engelstalige "commercial crap", dat wil niet zeggen dat alles wat Engelstalig is ook rotzooi is. (het merendeel evenwel ...}:|)

Vertaling van een refrein van een welbekend nummer door een welbekende engelstalige zanger:

Ik zal naar je toe lopen,
want als het gevoel goed is ga ik heel de nacht lopen
Ik zal naar je toe lopen.
OOOOO
want als het gevoel goed is ga ik heel de nacht lopen
Ik zal naar je toe lopen.

Fijn tekstje.... en het komt (mijns inziens) niet eens van een crappy engelstalig nummertje...

Je hoeft inderdaad een genre niet te koppelen aan intelligentie....maar je kan wel concluderen dat een bepaalde muziekstroming meer simpele zielen als aanhangers heeft, is op zich niets raars aan, gewoon puur statistiek. Net als dat er meer stinkers in de kraakscene zitten en er meer domme sletjes in de trance scene (samen met domme lullen in witte shirts).....
De top 40 erbij halen om je punt kracht bij te zetten is al helemaal geen argument want dat wordt door dezelfde drijfveer gerund als die slappe volksmuziek en dat zijn euro's........

Je hebt gelijk dat je kunt concluderen dat sommige muziekstromingen een bepaald type mensen aantrekt. Ik vind het alleen veel te gemakkelijk (en snobistisch) om de liefhebbers van Nederlandstalige volksmuziek een gebrekkige (muzikale) intelligentie toe te dichten en vervolgens niet te melden dat dit voor veel meer muziekstromingen opgaat; in welke taal dan ook. In feite doet de taal er niet eens toe. Dáár ageer ik tegen. Het merendeel van wat hier op SF wordt geplaatst is echt niet beter.

Het Top 40 experiment is een onderbouwing van de stelling dat het moeilijker is een Nederlandstalig nummer te schrijven dat niet weggehoond wordt vanwege de banale tekst, dan een Engelstalig nummer. Het experiment toont aan dat dit juist is: de Engelse teksten zijn minstens zo banaal en we - lees: de commerciële massa waaraan ik net zo goed deelneem - slikken het als zoete koek. Dat die muziek bedoeld is om massa's mensen aan te spreken en geld te verdienen is geen argument, te meer niet omdat degene die het argument als eerste naar voren bracht meent dat je juist in het Engels moet zingen om een grotere doelgroep te bereiken (lees: commercieel te kunnen binnenlopen).

Er is niets mis met muziek voor het grote publiek en geld, maar ik vind het dedain waarmee sommigen de liefhebbers van volksmuziek wegzetten echt onbegrijpelijk. Maar dat zal wel komen doordat wat ik in het Frans luister (Lorie, Mylène Farmer et cetera) in Frankrijk wel erg populair is, maar ook niet bepaald verheffend is.

C-Klein verwoord en verweerd zich goed ..... :D

Het voordeel van de radio en tv is dat je kan schakelen naar andere zenders of uitzetten....
Het is mijn muziek niet en ik zoek het ook niet op....
Zanger Rinus ken ik omdat iemand van Rijnmond sport op m lijkt en ze dat met een clipje duidelijk maakte :D

Geef het volk brood en spelen, en het morren verdwijnt vanzelf ....

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back