project opzetje: vraag

ptaurus

Ouwe rot
Ik ben bezig met een opzetje voor een uit te werken nummer en loop tegen het volgende aan.
Graag jullie inzicht daarover:

Ik speel de volgende 4 maten (telkens repeterend) in F#m
In de eerste 2 maten speel ik een F#m akkoord en daarna 2 maten E akkoord.

Nu gaat het mij om het leadje in de derde maat. Daar speel ik B C#.

Ik blijf maar het gevoel houden dat dat wringt, maar kan geen betere noot vinden voor de C#

Wat vinden jullie: wringt het echt of is het slechts iets dat ik in mijn hoofd heb zitten

Paul

Attachments

• project y2.wav
    5 MB · Bekeken: 121
Het klinkt best goed, er zijn meerdere liedjes met deze chords al gemaakt, met andere woorden klinkt het niet vals of zo, best een moeilijke combinatie.

B-A is inderdaad een goede alternatief. Ben benieuwd naar de uitwerking.

Daar moet je gewoon een C spelen. De interval is in eerste instantie ook 1/2. Je transponeert een hele, maar de interval houd je gelijk. Dus C.
Ik vind een C dan "valser" klinken, omdat die in hier buiten de toonaard zou liggen.

Ik vind een C dan "valser" klinken, omdat die in hier buiten de toonaard zou liggen.

Volgens mij past een C prima in een E akkoord. Speel het maar eens, je zult zien dat het klopt. in de derde maar wordt alles gewoon een hele noot omlaag getransponeerd. Of zie ik iets over het hoofd?

Je hebt gelijk: een C klinkt ook prima bij het E-akkoord. Ik zou zelf eerder aan een C# denken, aangezien die noot in de toonaard van b mineur ligt, maar een C kan ook wel inderdaad. Klinkt iets meer jazzy misschien.

Dank voor de commentaren
Ik speelde daar geen C, omdat deze niet in de toonladder van F#m ligt.
Ik wilde het wel vanwege de gelijke toonsafstand

Maar ik ga er in elk geval mee verder.
Mijn idee was om er een progressive achtige track van te maken.

Paul

Als je een C# toevoegt is het geen E meer, maar C#min+maj7...
Dus als je een E akkoord wilt behouden moet je iets van een G# spelen...
een D zou het kunnen worden, of een D en dan een C# zodat je weer terugkomt bij F#m (5e valt omlaag naar 1) maar als je die C# doet moet je wel weer de bas verhogen naar een F...
Je kunt ook gewoon de bas in de vierde maat sowieso naar een F laten gaan zodat het een C# akkoord wordt wat terugvalt of F#. Alleen wordt je muziek daar een beetje mainstream van.

Back