Goede kwaliteit Mp3 en Wav: Waar?

boeklanoei

Ouwe rot
Waar kan ik goede bekende liedjes (pop) kopen of krijgen op het internet?
Zo goed mogelijke kwaliteit. Hoge goede mp3. Maar liever nog WAV.
Zowel de complete liedjes als de Instrumentale versies ervan.
Vind het niet erg om 0,50-2 euro's per liedje te betalen of zo. Liever gewoon een goede site. Zoek liever niet iets 'omslachtigs' als Itunes. Iets wat gewoon makkelijker werkt. Hoe weet ik verder of het op goede mp3/wav file gaat op deze desbetreffende sites?

m.a.w: waar halen jullie je goede kwaliteit muziek vanaf internet?
Main interesse: amerikaanse pop muziek. Top 40 achtig. Commercieel dus.
Dank.

Amazon heeft mp3tjes op 256kbps.

De omslachtigheid van iTunes valt mee,en het is een van de weinige plaatsen waar je lossless (ALAC) kunt krijgen voor het genre waar je naar op zoek bent. Warp en Boomkat etc. hebben wel lossless, maar daar kom je niks van top 40 tegen. Beatport wil ook nog wel eens .wav files verkopen, maar da's weer niet echt pop meer, meer dance.

Sinds wanneer heeft iTunes lossless? Volgens mij is dat nog steeds 256kbps AAC.

Amazon kun je vanuit Nederland geen mp3 kopen zover ik weet. Mediamarkt en co verkopen 320kbps mp3 en hebben zeker dit genre.

Ik verzamel puur hobbymatig instrumentaaltjes van popmuziek (niet voor producties of zo) en ik haal die gewoon van Youtube (als die er zijn).
Als je bv. Oasis instrumental intikt of Oasis karaoke, dan krijg je een hele waslijst aan officiele (en dus originele) instrumentaaltjes.
Dit werkt bij heel veel muziek. Maar soms zitten er ook nagespeelde versies tussen.
Je kunt de muziek simpel downloaden met een plugin voor Firefox of Safari.
Je kunt dan opgeven of je MP3 wilt hebben of wav en bij MP3 kun je ook het aantal kB opgeven. ACC is dacht ik ook mogelijk.
En dit alles kost alleen een beetje moeite en is geheel gratis! :okdan:

Heel veel uit het genre "Electronic Dance Music" valt te krijgen bij Beatport. Uiteraard een heel breed genre waarvan ook geregeld plaatjes in de Top40 staan, of hebben gestaan. Alles wordt aangeleverd in 320kbps MP3, AIFF of WAV (laatste twee tegen €1 bovenop de normale kosten).

Daarnaast heb je ook Spotify, wat veel hetzelfde materiaal te bieden heeft als Beatport, maar alleen in 320kbps MP3. Staat wel tegenover dat hier ook bijna alle hedendaagse popmuziek te krijgen valt. Spotify heeft ook abonnementjes van €5 en €10 per maand waarbij je oneindig muziek kunt streamen en tijdelijk lokaal kunt opslaan. Als je een bepaald internetabonnement hebt van KPN of XS4ALL krijg je Spotify Premium sowieso gratis voor minimaal één jaar.

Ik dacht even dat het topic ging over hoe een goede mp3 te maken.
Dan heb je namelijk een encoder nodig van de uitvinder himself; meneer Fraunhofer.
Die encoder zit in Cool Edit Pro. En daarmee kun je zelfs op 128kbps fatsoenlijke mp3's maken, waar bij andere encoders 128kbs-exemplaren klinken als versleten cassettebandjes.

De OP vraag is eigenlijk wel typerend voor de staat van de muziekindustrie. Binnen 2 klikken heb je 'illegaal' iets gedownload maar als je het legaal wil kopen weet iemand die er niet in thuis is waar hij het moet zoeken.

Zou eigenlijk andersom moeten zijn.. best triest.

spotify, discogs?

Maar hoe komen de personen aan het illegale spul dat niet legaal is uitgebracht?
Dat heb ik ook nooit begrepen.
En het illegaal downloaden werd juist door de platenindustrie in de hand gewerkt omdat kunstmatig cd's duur werden gehouden. Tja en dan is gratis een cd downloaden heel erg aantrekkelijk.
Ook nemen digitale bestanden minder ruimte in beslag dan een cd kast vol (ik moet binnenkort een bij kopen) en een digitaal bestandje kun je sneller en overal beluisteren.

Discogs is inderdaad ook nog een goede optie. De wat onbekendere (maar zeker niet minder goede) platen zijn daar ook wel in digitale vorm te krijgen.

Laatst bijvoorbeeld "Salt Tank - Eugina (Pacific Diva)" daar gekocht. De originele versie van 10:20 minuten is praktisch nergens te krijgen in digitale vorm, maar Discogs had hem gelukkig wel in de collectie. De .WAV-versie was €2,50. Maar dan heb je ook wat. :okdan:

Misschien wat laat, maar als aanvulling voor dit topic kan ik nog de website http://www.djshop.de/ aanraden. Ik heb er nu een stuk of 15 WAV-bestanden gekocht voor tussen de €1,49 en €1,69 per stuk (incl. belasting en allerlei andere zaken). De prijs valt reuze mee en de kwaliteit is gewoon top. Ook heb ik al twee keer een code gekregen voor een gratis WAV download. Voor mij geen Beatport/Discogs meer, tenzij het niet anders kan.

Artiest zelf ofzo ? die wil je wel een kopie van de gemasterde versie verkopen

Back