Hoe werd de eerste gabberhouse gemaakt?

Niel kwam ook nog effe langs :)

Ja, maar niet lang. Ik heb gevraagd om mij eruit te knippen. Hier doe ik niet aan mee.
Ook vrij jammer dat er van tevoren geen viewing was. De premiere tentoonstelling was een uur voor de uitzending op ned3 dus dat was al niet meer tegen te houden.

2 uur interview en alleen het 5 seconden kramp stukje heeft het overleefd ? Kom op zeg.
Ik wilde juist een andere geluid laten horen, omdat het juist niet alleen ging over drugs, aussi's en gejank.
Als een aussi stelende drugsdealer wel alle tijd krijgt om zijn verhaal te doen dan weet je het wel.

Dat ze hebben gekozen voor een zwaarmoedig gedramatiseerd oogklep jank verhaal is een keuze waar ik niet achter sta, dus ik trek mijn samenwerking er geheel vanaf. Noem het dan "einde van het energiehal gevoel" of zoiets. Dan wist ik dat ik niet eens zou gaan kijken. Gabber was veeel meer dan een sporthal wat voor sommige jongeren als opvangplek diende. Ik ben er in de jaren 90 een stuk of 5 keer geweest waaronder 2 oud en nieuw vieringen.

Typisch VPRO......

For the record, dit is niet de VPRO, de docu is gemaakt door http://www.hazazah.nl/ en aangeleverd aan de VPRO.
Aangezien ik nog geen reactie kreeg van hazazah heb ik de vpro gebeld, die staan er los van, die gaan nu hazazah contacten om contact met mij op te nemen. Geen blaam dus aan de VPRO bij voorbaat.

VPRO heeft het wel aangekocht/uitgezonden.

Maar OK, hebben ze het niet zelf geproduceerd dan zal ik ze niet bij voorbaat de Zwarte Piet toespelen.

Oops.

Krijgen we nu zeker weer een hele andere discussie? :D

Anyway. Vond de docu gewoon ruk.

En wat zagen we eruit man, toen vroeger :P.

Ja, maar niet lang. Ik heb gevraagd om mij eruit te knippen. Hier doe ik niet aan mee.
Ook vrij jammer dat er van tevoren geen viewing was. De premiere tentoonstelling was een uur voor de uitzending op ned3 dus dat was al niet meer tegen te houden.

2 uur interview en alleen het 5 seconden kramp stukje heeft het overleefd ? Kom op zeg.
Ik wilde juist een andere geluid laten horen, omdat het juist niet alleen ging over drugs, aussi's en gejank.
Als een aussi stelende drugsdealer wel alle tijd krijgt om zijn verhaal te doen dan weet je het wel.

Dat ze hebben gekozen voor een zwaarmoedig gedramatiseerd oogklep jank verhaal is een keuze waar ik niet achter sta, dus ik trek mijn samenwerking er geheel vanaf. Noem het dan "einde van het energiehal gevoel" of zoiets. Dan wist ik dat ik niet eens zou gaan kijken. Gabber was veeel meer dan een sporthal wat voor sommige jongeren als opvangplek diende. Ik ben er in de jaren 90 een stuk of 5 keer geweest waaronder 2 oud en nieuw vieringen.

Zoveel waarheid in 1 post. _O_

Soms dacht ik naar een uitzending van Koefnoen te zitten kijken met al die karikaturen

Ik hoop toch niet dat iedereen zo was in die scene.
Ik neem aan dat ze alleen dit soort typjes hebben willen laten zien....

Paul

Wanneer gaan we zelf een echte docu maken? :D

helaas stam ik uit 1987 dus ik had mn luier nog aan in de ouwe tijd bwv uiteraard:P

ik heb het laatste stuk van de docu gezien maar ik vond het vrij triest eigenlijk,drugs en gezeik..
als je kijkt naar wat "gabber" nu is..
tegenwoordig is de scene er slechter aan toe dan vroeger,meer agressie en gezeik op de dansvloer
vroeger was het "maten onder elkaar" terwijl je elkaar niet eens kende

Ben 2x naar een feestje in de energiehal geweest in 93 ofzo, wat ik in die docu zag zag ik destijds ook in de energiehal, inclusief cokesnuivende pubermeisjes.

De docu was erg wel stereotyperend, maar dat was het gebeuren in de energiehal destijds ook op een of andere manier moet ik iets gemist hebben.

Laatst gewijzigd:
Ik heb het ook gezien. Was stereotiep inderdaad, maar wel van binnenuit, althans zo leek het. Het kwam op mij nogal 'goeie ouwe tijd' over. Vond het allemaal nogal romantisch van toon, terwijl het beeld van doorgesnoven meisjes van 15 in vale trainingspakjes eigenlijk behoorlijk schokkend is. Het ging eigenlijk nergens echt over, jammer. Zeker als ik hier lees dat er kennelijk wel flink tijd in is gestoken....

Als je een paar post terug leest, dan zie je dat het om dezelfde docu gat :)

@Niel

Ik heb hem niet gezien Niel, maar ik heb laatst de docu over disco gezien van Leo Blokhuis en die was (ook) vreselijk. Veel documentairemakers willen graag controle houden over de inhoud, zodat ze makkelijker kunnen produceren. Als er dan dingen anders gaan dan ze van tevoren dachten, raken ze in paniek, en knippen ze de boel zo in elkaar dat het met hun vooringenomen mening strookt.
In de disco docu van Leo Blokhuis blijkt bijvoorbeeld dat disco dus eens een keer NIET in de States is ontstaan uit stromingen waar Leo zelf van houdt, maar vooral zijn oorsprong in Europa had, met Giorgio Moroder en Jean-Marc Cerrone, later kwamen de amerikanen er pas bij. In het interview zit Leo constant door te drammen over de 'Philly sound', waar voor Cerrone de invloeden daaruit wel meevallen, en hij het zelf er totaal niet over heeft.

Ik zal die nieuwe gabber docu even met frisse ogen gaan bekijken.

Laatst gewijzigd:
'K vind het en verknipt beeld, uiteraard zijn er wel die er zo uit zien, maar je hebt ook mensen zoals ik, die hardcore aan de binnen kant zijn, niet de buitenkant.
avatars-000002154467-w1iplx-t200x200.jpg

zatterdag kwam ik dit tegen, toffe docu.GABBERS!!!
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1383085

vooral leuk is de voiceover, en de interviews met de nu iets volwassenere gabbers
...wel een beeeetje jammer dat ze in RDAM denken dat ze de gabber hebben uitgevonden : )

Ik heb de docu ook bekeken, maar ik snap nooit zo goed wat daar nu zo belangrijk aan is waar een bepaalde stijl is "uitgevonden" . Ik ben zelf Rotterdammer, maar het zal mij een zorg zijn of wel of niet uit R'dam komt. En dat geldt voor elke andere stroming ook.

Het viel mij inderdaad ook op dat onzinnige gedweep over waar de muziek ontstaan was. A'dam, R'dam, Utrecht, Breda, het maakt allemaal toch niet uit?

Maar daar ben ik misschien te nuchter voor.....

Paul

erg vermakelijk topic hierzo!
mooi ook om te zien wat een gedoe het vroeger was om echt een dikke track te maken.
ik denk dat sommige van de oude rotten hier ook zulke muziek niet eens meer kunnen maken.
puur omdat het puur experimenteren was. die rauwe sound van toen krijg je niet snel meer terug als je het daadwerkelijk wil gaan proberen.

Back