Hoe werd de eerste gabberhouse gemaakt?

Vergeet ook niet het industrial strength label, destijds zeer experimenteel en nog steeds actief :halleluja

Mescalinum United
Real Name:
Marc Trauner
Profile:
Hardcore Techno artist from Frankfurt am Main, Germany. Also known as Marc Acardipane. His track "We Have Arrived" (produced in 1989, released in 1990) is considered to be the first Hardcore Techno track.

Je zal je (als oude rot) nu wel even op het achterhoofd moeten krabbelen als je in dit era nu nog iets zou willen gaan produceren wat dan net zo klinkt als vroeger met alle hardware die er toen bij kwam kijken :frons::frons:

Ben jaren niet op dit forum geweest, en lees nu deze thread voor het eerst. Vooral het begin is super, om bijv. van Rob Fabrie zelf te horen hoe die legendarische Euromaster platen zijn gemaakt.

Het allereerste begin van de gabbertijd heb ik helaas zelf gemist, het begon voor mij zo in 1992. Maar als ik platen check uit het begin vind ik het nog steeds een beetje mindblowing, hoe vrij men experimenteerde, maar dat het toch extreem dansbaar was en enorm veel energie had. Bijvoorbeeld Houseparty 8, al is dat al weer in 1993.
En wat een verschil met hoe men nu produceert, met eindeloos veel gratis gekraakte plugins en op internet in principe alle informatie over productietechnieken en muziek die er ooit is gemaakt supersnel beschikbaar.

Zoals de eerste gabberproducers inspiratie haalden uit o.a. Detroit en oldskool hiphop, is het bij mij omgekeerd gegaan. Ik begon met gabber, en ging me daarna verdiepen in de invloeden.

Ik heb zelf in 2006 nog voor Worm in Rotterdam een "Tribute to gabber" avond georganiseerd waarin Paul en Rob vertellen over het begin van de gabbertijd. Dat was echt een topavond, helaas heb ik er alleen nog maar een hele korte samenvatting van:

Laatst gewijzigd:
Cool filmpje ! Ik ben na de gabber ook allerlei andere muziekstijlen ingedoken. Veel oude hip hop , via de house en techno naar disco en daarnaast ook veel Warp. Erg leuk al die muziek ontdekken.

Vandaag heel deze draad nog een keer gelezen! Echt mooi wat het geworden is in de loop der tijd. Had ik echt nooit verwacht toen ik hem startte. Ik heb nog steeds zin om verder te lezen nou. Heeft er nog iemand oud gabbernieuws?

Laatst ontdekte ik Renoise. Mooi programma is dat! Dat is echt die old school manier van werken toch?
Wordt dat veel gebruikt?

Volgens mij wordt Renoise niet zo veel gebruikt in de hardcore scene. Zelf gebruik ik het wel, maar ik maak al een tijdje geen hardcore meer (vroeger met FT2 wel).
Bijv. Venetian Snares werkt wel met Renoise,past ook goed bij zijn verknipte beats ;)

De eerste "gabber" track komt uit duitsland notabene.

Mescalinum United - We Have Arrived - YouTube

Ik heb meer het idee dat dat in retrospect is. De Rotterdamse Hardcore/Gabber is volgens mij gebaseerd op het concept 'Hardcore' waar Lenny D en Frankie Bones mee aankwamen. En die plaat die je linkt is volgens mij veel Rotterdamse Gabber producers voorbij gegaan. Volgens mij hoor je ook in dat WORM filmpje dat Paul zegt dat ze gewoon zelf begonnen zijn met alles te oversturen. Volgens mij staan die 2 dingen los van elkaar.

Maar ik heb niets met Gabber voor de rest dus ik heb mij destijds er ook niet zwaar in verdiept. Al heb ik wel Holynoise platen hahaha

Verder ook dit draadje niet gelezen dus misschien zeg ik niets nieuws :)

Ik ben nooit echt van de Gabberhouse geweest, maar kwam wel vaak in platenzaak Attalos waar BuzzFuzz werkte. Die had op een gegeven een 12" uitgebracht met een B-kant vol met keiharde Kicks die je dan kon samplen.
Ik vroeg toen aan hem hoe hij al die Kicks had gemaakt en dat hadden ze vooral geproduceerd door o.a. met een hamer op een tafel te rammen enzo en dan met een sampler (Akai S-1000 geloof ik) opgenomen.
Soms is het heel simpel allemaal :P

Ik heb meer het idee dat dat in retrospect is. De Rotterdamse Hardcore/Gabber is volgens mij gebaseerd op het concept 'Hardcore' waar Lenny D en Frankie Bones mee aankwamen. En die plaat die je linkt is volgens mij veel Rotterdamse Gabber producers voorbij gegaan. Volgens mij hoor je ook in dat WORM filmpje dat Paul zegt dat ze gewoon zelf begonnen zijn met alles te oversturen. Volgens mij staan die 2 dingen los van elkaar.

Maar ik heb niets met Gabber voor de rest dus ik heb mij destijds er ook niet zwaar in verdiept. Al heb ik wel Holynoise platen hahaha

Paul claimt alles, maar uiteindelijk is hij een vuile narcist

Die plaat kan best aan veel mensen voorbij gegaan zijn maar hij is gesampled in De Euromasters - Amsterdam Waar Lech Dat Dan voor de main lead dus in Rotterdam kenden ze hem gewoon.

In Rotterdam is het concept "Gabber" uitgevonden, trainingspak / kale kop / Nike Air Max / spastisch dansje / veel pillen & pep / maximale levensstijl / het weekend begint op donderdagmiddag en eindigt om maandagmorgen. Kortom, de in Nederland uitgevonden electronische volkspunkstroming waar ironisch genoeg vrijwel alle "punkers" destijds een hekel hadden.

Ik ben een jaar of zes toch wel afgehaakt omdat het wéér allemaal op elkaar begon te lijken. De mooiste tijd was toen gabber "dood" was, kreeg je ineens de goede tijd van Promo en Endymion, Hellfish en Producer en Franse producers die ineens doorbraken naar een groter publiek hier, Armageddon Project, al dat spul op de nieuwe reeks Thunderdome CD's. Terror populair en inventief.

Ik hoor er niks meer van. Alleen maar platgedrukte fantasieloze meuk uit een computer.

Dat was inderdaad een leuke tijd. Kwam je zomaar Bikkel tegen tijdens Manu le Malin. :maffia:

Die plaat kan best aan veel mensen voorbij gegaan zijn maar hij is gesampled in De Euromasters - Amsterdam Waar Lech Dat Dan voor de main lead dus in Rotterdam kenden ze hem gewoon.

In Rotterdam is het concept "Gabber" uitgevonden, trainingspak / kale kop / Nike Air Max / spastisch dansje / veel pillen & pep / maximale levensstijl / het weekend begint op donderdagmiddag en eindigt om maandagmorgen. Kortom, de in Nederland uitgevonden electronische volkspunkstroming waar ironisch genoeg vrijwel alle "punkers" destijds een hekel hadden.

Hoor ik echt niet. Snap ook niet hoe ze aan die losse sample komen want de mescaline track is de hele tijd zo druk.

Dit vond ik wel: http://www.whosampled.com/sample/61...ene-Euromasters-Amsterdam-Waar-Lech-Dat-Dan?/

Maar dan nog kan iemand dat best beweren maar ik kan niet precies checken wie wie heeft gesampled want discogs laat alleen hetzelfde jaartal zien.

Verder heb ik al zovaak mensen gehoord die samples hoorde waar ik dacht: eh nee.

Om over alle wappies die de hele tijd tof en raar deden maar te zwijgen. Hahahaba

Dat wil niet zeggen dat ik zeg dat je onzin roept maar ik hoor het iig niet. :)

Verder vond en vind ik gabber maar niks. Ik zat meer in de 'normale' house, techno en spacey shit op een gegeven moment. Vooral Detroit vond ik te gek.

Rexanthony - For You Marlene, wat een wereldplaat was dat en is nu nog steeds!

Verder vond en vind ik gabber maar niks. Ik zat meer in de 'normale' house, techno en spacey shit op een gegeven moment. Vooral Detroit vond ik te gek.

:)

Toen de term gabbber mainstream werd (TMF Hakken enzagen) was de lol en glans er al een tijdje af, het was een kariraktuur van zichzelf geworden.

Ik hield heel erg van de US techno (underground resistance dingen enzo) italie (ACV , armani en annibaldi) en heel veel gave house/gabber/techno kwam uit Belgie, niet normaal hoeveel goede platen daargemaakt zijn. Staat er SABAM op en is het uit de periode 88-92 dan is het bingo :)

Heel die Buzz Fuzz en Dano heb ik nooit tof gevonden.

Rotterdam Records was wel erg dik, Midtown had ook coole dingen. Ik weet nog dat ik destijds nog met DJ ruffneck stond te onderhandelen in de Midtown in Dordt voor 12" releasen enzo...en ook met die gasten van 80 Aum/Mindcontroller...Maar toen was het al zo commercieel geworden dat ik er niets meer van moest hebben.

Wat dat betreft klopt dat punk verhaal wel... :D

:)

Toen de term gabbber mainstream werd (TMF Hakken enzagen) was de lol en glans er al een tijdje af, het was een kariraktuur van zichzelf geworden.

Ik hield heel erg van de US techno (underground resistance dingen enzo) italie (ACV , armani en annibaldi) en heel veel gave house/gabber/techno kwam uit Belgie, niet normaal hoeveel goede platen daargemaakt zijn. Staat er SABAM op en is het uit de periode 88-92 dan is het bingo :)

Heel die Buzz Fuzz en Dano heb ik nooit tof gevonden.

Rotterdam Records was wel erg dik, Midtown had ook coole dingen. Ik weet nog dat ik destijds nog met DJ ruffneck stond te onderhandelen in de Midtown in Dordt voor 12" releasen enzo...en ook met die gasten van 80 Aum/Mindcontroller...Maar toen was het al zo commercieel geworden dat ik er niets meer van moest hebben.

Wat dat betreft klopt dat punk verhaal wel... :D

Ik was en ben nog steeds zo'n elitaire zeikerig kunsttypje. Dus ik vond en vind veel niks. De meeste Rotterdamse Nighttown shit trok ik ook vaak niet al was ik er wel vaak. Ik vond Adam met Dimitri te gek. Al die oude black dog & detroit dingen. Alles wat afweek van de massa. Carl Craig dat soort werk. UR vond ik soms ok. Belgie was toen neit echt mijn ding. Die scheur bende kwam er echt niet in hehehehe Maar ik ben pas vanaf 1992 serieus met muziek begonnen.

Verder zit ik nu al 17 jaar in disco en nu vindt ik alles wat een beetje wappie is van de jaren 60 tot 90 te gek. Italo kan ik vaak niks mee. Het moet ook funken en dik klinken.

Verder ken ik die verhalen van die producers die met een amiga dingen bij paul uitbrachten maar zol lang ik het kut vond interesseerde het mij geen reet. :D

Back