Hoe werd de eerste gabberhouse gemaakt?

PS. Heb absoluut niks tegen gabber of zo hoor. Maar uiteindelijk heeft Nederland toch ook wel een heel pak top artiesten en producers op gebied van techno. Steve Rachmad,
Gert-Jan Bijl en Dirk Jan Hanegraaff, Jeroen Verheij, dobre and jamez,... En ik vergeet er een heel pak. Nederland was in de jaren '90 volledig toonaangevend qua techno producties en labels. Waar zitten die gasten toch. Je hoort er niks meer van. Jammer.

Steve Rachmad afgelopen winter nog in de jaarbeurs gehoord en Jeroen Verheij draait morgen op Awakefest, misschien loop ik er wel ff langs, kan mij het schelen :D

Ik heb dit topic met plezier doorgenomen globaal en ik heb zelf eigenlijk nog een vraagje. Ik heb zelf een oude spirit studio en heb ook wel eens met gain distortion lopen spelen, maar bij mij gaat bij de gain distortion het peak lampje branden heel snel. Mijn vraag is nu of dit wel kan op zo'n tafel? Jaag nu mijn 909 kick door distortion pedalen of ik zet de distortion op de insert. Zo peakt het iig niet in het rood al te snel.

Laatst gewijzigd:
Ik heb toen ergens in de 90's deze cd een keer gekocht. En die gast presteerde het gewoon om complete nummers te samplen en er zijn eigen titel aan te geven. Zo kan het dus ook blijkbaar. CD snel weer weggeflikked hehe :p

Steve werd/wordt veel afgezeken, nooit begrepen waarom want zijn muzieksmaak is Yumm!

Absoluut! De man heeft heel wat goede producties uitgebracht onder verschillende pseudoniemen. De beste releases waren zeker de Parallel 9's en Tons of tones. Dat is techno op het hoogste niveau. Ok, is hier wel een gabber draad dus eigenlijk enorm off topic. Om toch nog on topic te zijn. Ik wist zelfs niet dat gabber nog "leefde". Waarschijnlijk nog enkel in Nederland, maar bvb. hier in Belgie is Gabber echt zo dood als een pier sinds 1993. Werd heel vaak geassocieerd met Johny's, marginalen, etc... Niet dat dit mijn mening is natuurlijk.

Oude ghost tafel werd gebruikt voor distorted kicks 👍

De term gabber wordt eigenlijk niet echt meer gebruikt dus dan hoor je er weinig van natuurlijk :D

Die term was geloof ik ontstaan vanwege de gemoedelijke sfeer op parties destijds. Die ik helaas wel een heel stuk minder heb zien worden tussen 92 en 97 ongeveer ergens daarna niet meer echt op gabberparties geweest. Als ik soms video's van nou voorbij zie komen lijkt die sfeer wel weer een stuk beter, maar heb eigenlijk geen idee hoe het er nou echt precies is

Wat ik me nou ook al heel lang afvraag is hoe in die tijd mensen livesets deden?
Ik kan me voorstellen dat iedereen weer een hele andere eigen manier had.
Neem nou bijvoorbeeld deze set van High energy op Hellraiser ergens rond 33:00
[url]https://youtu.be/fwjF0_3D_ys?t=33m13s[/URL]
Het lijkt daar wel of hij echt alles live in staat te spelen. Heel fascinerend!
Waren er veel gebruikte methodes in die tijd?
Kortom, wat werd er gebruikt en hoe?
En dan heb ik het niet over de drugs he want dat weet ik al, en we zitten ook niet op drugsforum.
( Alhoewel... ;) )

Sorry om je uit je droom te helpen maar volgens mij waren de meeste live acts vrij nep allemaal.

Waren en zijn. :)

Is waar, in begin 90's eind 80's was al die hardware verre van stabiel en betrouwbaar. Zeker als je een pc op
het podium durfde te gebuiken. Dus, hup, DAT mutitrack mee laten lopen en klaar.. Nobody knew.

Nou ik heb ook een poging gedaan om de old school sound te benaderen, het is stiekem nog best lastig met alleen een Akai S950,
en multitrack recording

Attachments

• Old school clipje.mp3
    895,1 KB · Bekeken: 134
Ja is heel leuk te maken dit vind ik.

Back