Welke synthesizer/keyboard 'most bang for your buck'?

guile

Nieuwkomer
Dag allemaal!
Ik ben vrijwel onbekend in de wereld van toetsen en synthesizers maar ik wil er graag meer mee doen. Ik ben een ervaren gitarist en ik wil mijn arsenaal uitbreiden met toetsen. Het aanbod van machines is alleen zo groot dat ik niet goed weet waar ik voor moet kiezen. Ik heb al iets geprobeerd met een midi keyboard (Roland PC 200 MK II, te koop btw) en een laptop, maar dat is erg onpraktisch. Ik denk daarbij vooral aan goede Hammond-orgel, piano en andere gangbare geluiden voor blues-, rock- en popmuziek. Ik ben dus niet op zoek naar experimentele geluiden en creatie van geluiden.
Mijn vraag aan ervaren toetsenisten is aldus welke synthesizer/keyboard is daar het meest geschikt voor? Ik zoek iets met een goede prijs- kwaliteit verhouding, 'Most bang for your buck'. Hoeft ook niet de modernste techniek te zijn, maar geen hobbyspullen.

Ben benieuwd naar je reactie!
Alvast bedankt.

♫Groet,
Gijs

Dag allemaal!
Ik ben vrijwel onbekend in de wereld van toetsen en synthesizers maar ik wil er graag meer mee doen. Ik ben een ervaren gitarist en ik wil mijn arsenaal uitbreiden met toetsen. Ik denk daarbij vooral aan goede Hammond-orgel, piano en andere gangbare geluiden voor blues-, rock- en popmuziek. Ik ben dus niet op zoek naar experimentele geluiden en creatie van geluiden.
Mijn vraag aan ervaren toetsenisten is aldus welke synthesizer/keyboard is daar het meest geschikt voor? Ik zoek iets met een goede prijs- kwaliteit verhouding, 'Most bang for your buck'. Hoeft ook niet de modernste techniek te zijn, maar geen hobbyspullen.

Ben benieuwd naar je reactie!
Alvast bedankt.

♫Groet,
Gijs

Ik zou zeggen probeer workstationforum.nl eens.

SCI Prophet 5.....best bang for bucks

Minimoog ook best bang for bucks...

:engel:

Hoi Guile,

Welkom op dit forum.

De Clavia - Norg Electro is een prachtig apparaat voor wat jij wil.
Deze is alleen best prijzig.

De Yamaha S90 is volgens mij ook een goed ding, maar die ken ik zelf weer niet zo goed.

Wellicht zijn er nog meer goeie opties.
Succes met je zoektocht

ik zou zeggen ga voor de kleinere sk1 ( 1 manuaal ipv 2, verder hetzelfde en nieuw) van deze:
http://youtu.be/y3RxItwUYLY
en anders een paar hondert euro max voor een roland e56 of zo. wel even kijken of alle toetsen nog aanslaggevoelig zijn.

De Korg PS60 klinkt heel dun. Ik zou voor een Yamaha S30 gaan. Is meestal voor rond de 250 euro te krijgen en daar is niet beknibbeld op klankkwaliteit.

Yamaha Tyros past goed bij je wensen? er zijn zat bleus styles voor te vinden.
Hoe hoger de versie hoe beter

Een Tyros klinkt prachtig als je hem thuis gebruikt, maar op het podium wordt hij meteen weggeblazen door de andere instrumenten. Er zit geen dynamiek in home-keyboards, ook niet in de beste.

Ik heb zelf een PSR-8000 keyboard; die heeft dezelfde klankopwekking als de Tyros, alleen dan zonder de nieuwere samples. In een band is hij hopeloos onbruikbaar. Je bent gewoon niet te horen.
Pak ik de meest simpele synthesizer die er is; de Roland JX-1, en die blaast de PSR-8000 aan alle kanten weg.
Kortom: leuk dat er realistische klanken in een Tyros zitten, maar als ze niet te horen zijn, heb je er niets aan.
De Korg PS60 en de Yamaha MM-serie vallen ook een beetje in de categorie 'home keyboard'.

Oudere synthesizers leveren vaak meer dynamiek dan nieuwere. Dan zou ik de oudste synthesizer pakken die wel alle moderne klanken heeft. En dan kom ik uit bij de Yamaha S30. Een Alesis QS6.1 zou ook nog kunnen, maar ik vind de klanken van Yamaha bruikbaarder.

Laatst gewijzigd:
je kan natuurlijk ook gewoon wat meer watts op het podium zetten als de band je wegspeelt

siel cruise analoog niet aanslag gevoelig maar een monofone analoge synth+analoge polyfone string/piano/wind/orgel synth vrij eenvoudig maar wel krachtig

je kan natuurlijk ook gewoon wat meer watts op het podium zetten als de band je wegspeelt

Zo werkt dat niet. Als je je synth te hard moet zetten, wordt de totaalklank helemaal een brij. Het gaat niet om de luidheid, maar om het kunnen definiëren van de instrumenten.

SCI Prophet 5.....best bang for bucks

Minimoog ook best bang for bucks...

:engel:

Of best bucks for bang... :bekdicht:

Ik denk dat de Tyros wel een van de meest veelzijdige workstations is..

Of Korg M3, Roland Jupiter 80 en er zijn er nog een hoop..

Iets meer info zou fijn zijn (budget, gebruiksdoel, e.d.). Wij kunnen wel in het wilde weg synths gaan noemen, maar of je daar wat aan hebt weet ik niet. Je kan het beste wat muziekwinkels afgaan en synths/keyboards uitproberen. Dan heb je ook een idee of het werkt voor je en welke het beste bij je past.

Iets meer info zou fijn zijn (budget, gebruiksdoel, e.d.). Wij kunnen wel in het wilde weg synths gaan noemen, maar of je daar wat aan hebt weet ik niet. Je kan het beste wat muziekwinkels afgaan en synths/keyboards uitproberen. Dan heb je ook een idee of het werkt voor je en welke het beste bij je past.

Dank allen voor zoveel input. Ik waardeer jullie suggesties echt enorm!
Ik hoor en lees goede berichten over de Yamaha S30. Zijn er nog voor- of tegenstanders van de Yamaha S30?

@Timecop: de bedoeling is om naast gitaar ook toetsen te gaan doen voor blues, rock, pop etc.. De reden is dat you fuckers dungezaaid zijn ;), dus ga ik het zelf doen.

Back