Welke synthesizer/keyboard 'most bang for your buck'?

Prima ding, ik heb 'm destijds uitgebreid uitgeprobeerd maar uiteindelijk gekozen voor de CS6x. Zelfde engine , andere presets maar meer gericht op het zelf maken van klanken.

Dan zou ik de oudste synthesizer pakken die wel alle moderne klanken heeft. En dan kom ik uit bij de Yamaha S30.

Ik doe steeds meer studio- en thuiswerk met virtuele instrumenten en gebruik mijn S30 eigenlijk nooit meer. Interesse? Lekker licht en goede "bread & butter"-sounds (piano's, orgels, brass, strings) met doorzettingsvermogen. Prijs onder de 300 euro... Inderdaad veel bang voor je buck :okdan:

Prima ding (S30), ik heb 'm destijds uitgebreid uitgeprobeerd maar uiteindelijk gekozen voor de CS6x. Zelfde engine , andere presets maar meer gericht op het zelf maken van klanken.
De CS6x is veel meer een dance-bak. Klinkt een stuk aggressiever (er zit zelfs standaard een boost-EQ op de uitgang die je niet uit kunt zetten...) en inderdaad meer gericht op tweaken van de klank. Ook een heel leuk ding hoor, maar minder gedacht voor traditionele stijlen in een band!

Ik heb ook in sommige testen gelezen dat de CS6X wat meer middentonen en een aggressiever geluid produceert dan de S30. Dus kan ik GalbE gelijk geven.
Het zou mooi zijn als je dat zou kunnen uitzetten. Dan zou je de CS6X wat breder in kunnen zetten. Die draaiknopjes zijn altijd makkelijk...

Yamaha MO6 of Roland Juno D of Juno G zijn niet te duur, een Yamaha S90es is erg goed maar wat duurder. Nord Electro is ook een mooi apparaat maar aardig aan de prijs. Kijk anders naar wat ouder spul, zoals de Roland XP serie. Of een E-Mu Vintage Keys module.

In de prijsklasse rond 250 euro vind ik de Yamaha S30 en de Alesis QS6.1/QS7 het compleetst.
De Roland JV-serie is beperkt qua klanken, de XP-serie heeft mi. geen bruikbare realistische piano. De Roland RS/Juno-D(i) klinken vrij dun. Leuk voor strings en brass, maar de piano beukt niet door de mix.
Als je iets gelijkwaardigs als de Yamaha S30 zoekt, ben je gauw het dubbele qua geld kwijt. Een beetje Korg met realistische klanken kost gauw 500 euro. En dan vind ik de Korg niet beter klinken. Yamaha Motifs en MO's zijn het vervolg op de S30. Nieuwer maar ook duurder.

O ja, de Yamaha MM-serie: die moet je laten staan. Yamaha zegt dat er Motif-klanken in zitten, maar de klankbron is hetzelfde als de PSR-keyboards. Je kunt zelfs op de Youtube demo's horen hoe dun hij klinkt.

Laatst gewijzigd:
Ongeveer alle opties zijn wel genoemd maar je moet voor jezelf wel ff uitzoeken wat voor KLAVIER je wil want zo is het een beetje appels met peren vergelijken. Een S80 en CS6x hebben dacht ik (ongeveer) dezelfde engine maar het is toch wel normaal dat een s80 iets duurder is omdat die een weighted klavier en betere behuizing heeft. Dus; wat is bang for buck voor jou?

Ongeveer alle opties zijn wel genoemd maar je moet voor jezelf wel ff uitzoeken wat voor KLAVIER je wil want zo is het een beetje appels met peren vergelijken. Een S80 en CS6x hebben dacht ik (ongeveer) dezelfde engine maar het is toch wel normaal dat een s80 iets duurder is omdat die een weighted klavier en betere behuizing heeft. Dus; wat is bang for buck voor jou?

Als je eerst de juiste klankbron uitzoekt, kun je daarna altijd voor het juiste klavier kiezen.
Een Roland XP is bijvoorbeeld niet verkrijgbaar met gewogen piano-toetsen.
Maar volgens de oorspronkelijke vraag gaat het ook niet om het toetsenbord. Het gaat om de geboden klanken tegen een zo gunstig mogelijke prijs. En dan ben ik er allang uit.
Als er dan toch nog gewogen pianotoetsen moeten komen, ben je zelfs met de aankoop van een extra midi-klavier goedkoper uit.

Als er dan toch nog gewogen pianotoetsen moeten komen, ben je zelfs met de aankoop van een extra midi-klavier goedkoper uit.

Dat betwijfel ik. En als het al waar zou zijn is het in praktische zin ook een non-oplossing natuurlijk. ;)

Maargoed, het is maar net hoe je het benaderd allemaal.. maakt ook niet uit.

Nou ja, een S80 zal tegenwoordig ook niet meer zo duur zijn.
Helaas ontdek ik dat dankzij Youtube elke synth weer wordt gewaardeerd, waardoor de prijzen zijn gestegen. Zelfs de meest crappy synth is tegenwoordig weer geld waard.
Daardoor stijgt de waardering ook weer voor oudere synths die tegenwoordig nog steeds goed klinken.
Er was een tijd dat je een S30 voor 100 euro kon oppikken en een S80 voor 200 euro, maar dat zal tegenwoordig niet meer gaan. Reken op 250 euro voor de S30 en zal je voor 500 euro een S80 kunnen oppikken?

Dat betwijfel ik. En als het al waar zou zijn is het in praktische zin ook een non-oplossing natuurlijk. ;)

Synth met licht klavier (S30) op de fiets meenemen en in de oefenruimte het gewogen (midi)klavier laten staan? Kun je ook in stappen aanschaffen. Ik heb destijds een A-50 van Roland op de kop getikt als semi-gewogen masterklavier. Bevalt prima en kost een dr*l (alleen ff zoeken).

Een Tyros klinkt prachtig als je hem thuis gebruikt, maar op het podium wordt hij meteen weggeblazen door de andere instrumenten. Er zit geen dynamiek in home-keyboards, ook niet in de beste.

Ik heb zelf een PSR-8000 keyboard; die heeft dezelfde klankopwekking als de Tyros, alleen dan zonder de nieuwere samples. In een band is hij hopeloos onbruikbaar. Je bent gewoon niet te horen.
Pak ik de meest simpele synthesizer die er is; de Roland JX-1, en die blaast de PSR-8000 aan alle kanten weg.
Kortom: leuk dat er realistische klanken in een Tyros zitten, maar als ze niet te horen zijn, heb je er niets aan.
De Korg PS60 en de Yamaha MM-serie vallen ook een beetje in de categorie 'home keyboard'.

Oudere synthesizers leveren vaak meer dynamiek dan nieuwere. Dan zou ik de oudste synthesizer pakken die wel alle moderne klanken heeft. En dan kom ik uit bij de Yamaha S30. Een Alesis QS6.1 zou ook nog kunnen, maar ik vind de klanken van Yamaha bruikbaarder.
De Tyros 4 die ik heb is fantastisch als band-instrument. Het feit dat dit een keyboard is, doet niets af aan de kwaliteit van de klanken of klankopwekking. Deze is vergelijkbaar met de Motif. Ik spreek uit ervaring.

Ik zelf heb hier een Yamaha PSR-S550 staan. Ik zou me van die PSR's afhouden... Ik ben niet bepaald tevreden over die van mij aangezien hij in alle basisfuncties werkt maar alle verdere midi-implementatie is er wel in de menu's maar het werkt gewoon niet. Daarbij zou ik er eentje nemen met een uitbreidbaar soundboard, en dan kom je al weer bij de tyros-series uit (da's een echte arranger met automatische begeleiding en alle spielerei om een complete one-man band te vormen) of bij de Motif series (soort synth-keyboard-hybride). Dan zou je ook eens kunnen kijken naar de Korg M3, die vind ik erg op de Motif series lijken. Ook alle nieuwe modellen van Roland (met uitzondering van de GAIA) hebben heel veel klanken aan boord van akkoestische instrumenten.

Mark-T schreef:
Er was een tijd dat je een S30 voor 100 euro kon oppikken en een S80 voor 200 euro

In your dreams? Ik heb nooit een dergelijke dip in de S80 prijzen gezien en het zou ook een onzinnige prijs zijn gezien de intrinsieke kwaliteit van alleen het klavier al. Voor zover ik ze volgde zijn die nogal rechtlijnig van nieuwprijs naar huidige waarde gegaan. Ze zijn ook nooit echt ondergewaardeerd geweest; integendeel toen de S90 destijds uitkwam gingen er veel stemmen op dat de S80 op bepaalde fronten beter was.

Zonder enige uitbreidingskaart reken je heden ten dage maar zo'n 500 of ietsje meer voor een S80. En dat was enkele jaren geleden meer, niet minder.

Ik kan hem trouwens wel aanraden: mooie klanken, goede synthengine, dynamische klank, goed klavier. Nadeel: hij weegt een halve ton. Maar met een goede gigbag lukt dat wel.

Ik heb in de mijne 2 PLG uitbreidingskaarten zitten, dan kan dat ding nog veel meer dan out of the box.

Back