Mark-T
Budget lid
Dank allen voor zoveel input. Ik waardeer jullie suggesties echt enorm!
Ik hoor en lees goede berichten over de Yamaha S30. Zijn er nog voor- of tegenstanders van de Yamaha S30?
Oordeel zelf:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dank allen voor zoveel input. Ik waardeer jullie suggesties echt enorm!
Ik hoor en lees goede berichten over de Yamaha S30. Zijn er nog voor- of tegenstanders van de Yamaha S30?
Dan zou ik de oudste synthesizer pakken die wel alle moderne klanken heeft. En dan kom ik uit bij de Yamaha S30.
De CS6x is veel meer een dance-bak. Klinkt een stuk aggressiever (er zit zelfs standaard een boost-EQ op de uitgang die je niet uit kunt zetten...) en inderdaad meer gericht op tweaken van de klank. Ook een heel leuk ding hoor, maar minder gedacht voor traditionele stijlen in een band!Prima ding (S30), ik heb 'm destijds uitgebreid uitgeprobeerd maar uiteindelijk gekozen voor de CS6x. Zelfde engine , andere presets maar meer gericht op het zelf maken van klanken.
Ongeveer alle opties zijn wel genoemd maar je moet voor jezelf wel ff uitzoeken wat voor KLAVIER je wil want zo is het een beetje appels met peren vergelijken. Een S80 en CS6x hebben dacht ik (ongeveer) dezelfde engine maar het is toch wel normaal dat een s80 iets duurder is omdat die een weighted klavier en betere behuizing heeft. Dus; wat is bang for buck voor jou?
Als er dan toch nog gewogen pianotoetsen moeten komen, ben je zelfs met de aankoop van een extra midi-klavier goedkoper uit.

Dat betwijfel ik. En als het al waar zou zijn is het in praktische zin ook een non-oplossing natuurlijk.![]()
De Tyros 4 die ik heb is fantastisch als band-instrument. Het feit dat dit een keyboard is, doet niets af aan de kwaliteit van de klanken of klankopwekking. Deze is vergelijkbaar met de Motif. Ik spreek uit ervaring.Een Tyros klinkt prachtig als je hem thuis gebruikt, maar op het podium wordt hij meteen weggeblazen door de andere instrumenten. Er zit geen dynamiek in home-keyboards, ook niet in de beste.
Ik heb zelf een PSR-8000 keyboard; die heeft dezelfde klankopwekking als de Tyros, alleen dan zonder de nieuwere samples. In een band is hij hopeloos onbruikbaar. Je bent gewoon niet te horen.
Pak ik de meest simpele synthesizer die er is; de Roland JX-1, en die blaast de PSR-8000 aan alle kanten weg.
Kortom: leuk dat er realistische klanken in een Tyros zitten, maar als ze niet te horen zijn, heb je er niets aan.
De Korg PS60 en de Yamaha MM-serie vallen ook een beetje in de categorie 'home keyboard'.
Oudere synthesizers leveren vaak meer dynamiek dan nieuwere. Dan zou ik de oudste synthesizer pakken die wel alle moderne klanken heeft. En dan kom ik uit bij de Yamaha S30. Een Alesis QS6.1 zou ook nog kunnen, maar ik vind de klanken van Yamaha bruikbaarder.
Er staat op Marktplaats een mooie Yamaha EX-5 voor 275 euro. Lijkt me behoorlijk veel synth voor je geld.
Mark-T schreef:Er was een tijd dat je een S30 voor 100 euro kon oppikken en een S80 voor 200 euro