De grote Oberheim draad

demian

Ojee
Ik wil over een tijdje misschien iets van Oberheim aanschaffen, maar weet eigenlijk vrij weinig van dit merk.
Ik zit eigenlijk te denken aan een SEM module, of een 2 of 4 voice, geluid klinkt me zeer goed..
Geld dat voor alle Oberheims? Zijn er mensen die serieus kijken naar een Son of a 2/4 voice? Of juist naar vintage?
Wat is het vetst van Oberheim en waarom? Dat soort dingen wil ik weten en nog veel meer. :W

groot verschil denkik de sem module oud [orgineel ] en de new
ik heb de new puur uit intressen en vanwege de veelzijdigheid [semi modulair [en betaalbaarheid ..
bedoel maar denk dat een egte oude sem al 1200+++ minimaal is asje kan vinden
dan istie nog nie semi modulair

tsjek die andere draad anders effe staan veel vraag / antwoorden in ..mbt de arturia soft / vst sem module

de matrix 6 is tov de matrix 12 ook weer heel anders
matrix 12 is een zeeeeer uitgebreide cem bak [cem schynt klank herkenbaar te zijn
net as met prophets ens zoow ..
denk wel datje bakken naast elkaar moet hebben om verschil te horen

sommige zweren by de obx [a] das een sem x 6 / 8

das egt rete zeldzaam en duur

keuzus;-]

daarom koos ik voor de veelzijdige new sem module ;-]] leuk ding hoor

sommige zweren by de obx [a] das een sem x 6 / 8

De OBX is afgeleid van de ouwe SEM's (discrete osc's en filters) :)
OBXa heeft weer Cem's net zoals de OB8 :) Deze zijn (of waren altijd) redelijk te betalen.. zeker als je kijkt wat je voor een P5 rev3 moet neertellen (ontloopt elkaar niet zoveel qua klank)
De P5 heeft in feite hetzelfde rijtje cems als de OB8

Ik vind de OBX wel een beetje onbetrouwbare bak.. kwetsbare onderdelen en de natuurlijk bijkomende servicekosten helaas.. maar wel mooie klank :luv:

Waarom koop je niet zo'n nieuwe SEM tweedehands. Dan weet je snel genoeg of d klank van de Obies je aanspreekt. Je bent 'm zo weer kwijt als je wt anders wil. Heb zelf de Xpander, heerlijk ding maar natuurlijk heel wat anders dan een SEM.

Ik ken de TwoVoice en OBX goed.
Na een grote servicebeurt (bij Mark Cox) heb ik nooit problemen met de OBX gehad, dus ik kan niet bevestigen dat dit een onbetrouwbare bak is.

De klank van beide machines verschilt behoorlijk ondanks dat de OBX afgeleid is van de Sem.
Samen met Hanz hebben we de vintage TVS eens vergeleken met de moderne SEM.
Nieuwe SEM is mooi, maar ik vind dat deze kwa klank zijn meerdere moet zien in de vintage module.
Aan de andere kant heeft de vintage Sem minder instelmogelijkheden (patchpoints, lfo bereik, en nog wat dingen maar ik kan niet meer 100% herinneren welke dingen dat allemaal waren).
Helaas hebben we geen opnames gemaakt van deze A-B vergelijk.

[EDIT]
De OB8 en OBXa ken ik minder goed, maar ik heb er wel een paar keer op gespeeld.
Ook heel erg mooi:)

Ik heb de OBX 8 voice, Xpander en 2 voice met minisequencer gehad. de laatste had toch wel de hoogste fun factor en klonk super.

De OBX klinkt waanzinnig goed maar is qua mogelijkheden een beperkte synth. De Xpander kon mij wat klank betreft niet echt bekoren al waren de modulatiemogelijkheden grandioos.

het leuke van die sems (vanaf de tvs) is dat je ze onafhankelijk kan programmeren. Ik neig ook sterk naar de aanschaf van de nieuwe 2 voice pro.

Zit al een tijdje te denken aan een Xpander, vooral vanwege de uitgebreide modulation matrix en lush sound, lijkt mij een goede synth voor evolving pads en drones. Wat mij tot nu toe tegengehouden is de betrouwbaarheid van synths op leeftijd, vooral omdat ik er live mee zou willen optreden. Wellicht eerst volledig laten servicen?

Volgens mij is een Xpander redelijk betrouwbaar. het enige waar ik me zorgen om maakte waren de displays. Ik weet niet of daar al geschikte vervangers voor zijn te vinden maar dacht ooit eens gehoord te hebben dat het wel zuur is als je display kapot is.

Volgens mij is een Xpander redelijk betrouwbaar. het enige waar ik me zorgen om maakte waren de displays. Ik weet niet of daar al geschikte vervangers voor zijn te vinden maar dacht ooit eens gehoord te hebben dat het wel zuur is als je display kapot is.

Dat heb ik meer gehoord. Ligt dat aan het aantal uren dat deze heeft aangestaan of is het de leeftijd? Er is wel een website met info over een het vervangen aan Matrix 12 en Xpander displays maar ik er staat bij dat het nog getest wordt (sinds 2009?). Zie http://www.lenham.clara.net/sound/obvfd.html

ob12.jpg

Dit lijkt me ook leuk.
Niet te meten tegen de oude obers natuurlijk maar wel veel bang voor de buck.
Vraag me af of ie moet onder doen voor tijdgenoten zoals novation supernova II, Virus, Korg z1, JP8000 etc.

De OB12 is de underdog bij uitstek volgens mij en onterecht.
Had korg, yamaha of roland deze zelfde back op de markt gebracht was het waarschijnlijk een groot succes geworden

Maar hoe denk jij over SDM vs Through Hole componenten ?
Deze vraag past beter hier imo .... :eureka:

Het grote voordeel van through hole tov SMD/SMT is dat het makkelijker solderen is ... :P

Through hole gaat ooit verdwijnen en SMD/SMT is de opvolger hiervan....
De specificaties van through hole en SMD/SMT onderdelen zijn hetzelfde....
De productietechnieken zijn in 30-40 jaar vele malen verbeterd, dus mogelijk dat SMD/SMT componenten een stuk stabieler zijn (minder temp. schommelingen/betere scaling hebben) dan through hole......

Om het zeker te weten moet het met een scope en op goed gehoor getest worden....
en alles wat op het gehoor getest wordt is mede afhankelijk van persoonlijke voorkeur en de dagelijkse gesteldheid.....

Imo is het lood om oud ijzer......
een kilo van beide is en blijft een kilo *D

Ik wil over een tijdje misschien iets van Oberheim aanschaffen, maar weet eigenlijk vrij weinig van dit merk.
Ik zit eigenlijk te denken aan een SEM module, of een 2 of 4 voice, geluid klinkt me zeer goed..
Geld dat voor alle Oberheims? Zijn er mensen die serieus kijken naar een Son of a 2/4 voice? Of juist naar vintage?
Wat is het vetst van Oberheim en waarom? Dat soort dingen wil ik weten en nog veel meer. :W

asje gaat voor vintage sound ..en veel options zoals byna alles cv gate in / out gemaakt
is de standaard sem egt leuk / betaalbaar de twoo voice is meer een speelbare machien e, keys sequencertje

ik denk datje beter iets moderns kan kopen dan gokken op egte vintage sem bv
kostmeer / meer kans op....
:z:bekdicht:

ob12.jpg

Dit lijkt me ook leuk.
Niet te meten tegen de oude obers natuurlijk maar wel veel bang voor de buck.
Vraag me af of ie moet onder doen voor tijdgenoten zoals novation supernova II, Virus, Korg z1, JP8000 etc.

De OB12 is de underdog bij uitstek volgens mij en onterecht.
Had korg, yamaha of roland deze zelfde back op de markt gebracht was het waarschijnlijk een groot succes geworden

t lijkt me een typical nlead 2 / of jp8000 dan met andere functies

viscount he inside ist nie ..ook gevuld met shark dsp chippies aka de virus enz
astei goed klink / leuk easy werkt ...

de polymorph ook zoon heerlijk va die onderschat / byna zeldzaam cult begint te worden

Back