VCA vragen

Handleidingen lezen kan natuurlijk nooit kwaad. En normaal reageren op een vraag ook niet. Vooral de handleiding van de 2600 bevat veel nuttige informatie over vca's. Je hebt ze vaak nodig om modulatie te doseren. In die functie worden ze ook attenuators genoemd maar what's in a name?.

In die functie worden ze ook attenuators genoemd maar what's in a name?.

het voltage controlled aspect

De F#CKING manual.....

Verder gebruik ik mijn VCA's ook niet echt voor veel meer dan geluid uit en oversturen van bestaande signalen/ Heb drie tube VCA's en daar patch ik dan een stukje van het signaal doorheen om het op te rauwen:)

hier ben ik dan nieuwsgierig naar,
welke tube vca's?
heb je toevallig een vb van signaal door geen, één 2 "n 3 vca's
erg nieuwsgierig hoor!

Ik heb inderdaad twee van de Ken Stone modules in dotcom formaat en een Metasonix R51.
Ben nu bezig met een stuk geluid voor een beeldend kunstenaar, dus alles zit gepatched kan nu niet 1-2-3 en...

Ik zoek eigenlijk nog een VCA voor in mn modulair. Heeft er iemand ervaring met de Dual index van Pittsburgh? Vindt wat ik gehoord heb Pittsburgh best erg lekker klinken, maar heb totaal geen ervaring mee.
Wat me wel aanstaat bij de pittsburgh is dat deze ook een mix output heeft in tegenstelling tot bijvoorbeeld de doepfer A-132-3. Wat me dan wel weer handig lijkt, kan je hem ook als 2 kanaals vc mixer gebruiken. Met wat voor VCA's hebben jullie goede ervaring, zie door de bomen het bos niet meer.... :D

Alvast bedankt voor eventuele tips!
:mega:

Ik heb ervaring met de AS RS180, A-132-3 (beide versies) en MacBeth Backend.
De oversturing van de RS180 is erg goed, lin en exp cv in (tegelijk te gebruiken) 2 kanaals mixer. Nu gebruik ik er 2 achter elkaar, 1 voor het gewone volume en 1 voor volume accenten. Ik ben er erg tevreden mee.
De A-132-3 is zo lekker met oversturen als de RS180, maar voor cleane geluiden prima. De 2 versies klinken ook anders bij oversturen.
De MacBeth is een filter met vca erin en de lekkerste aardappels en groente synth spullen die er zijn. Maar ik heb die niet meer, de AS modules doen het vrijwel net zo goed imo. Wel hoorbaar verschil dus maar niet het prijsverschil waart.

Wat ook erg belangrijk is is de ADSR die je erbij gebruikt.

wat zij goede en betaalbare adsr's ?

Ja die macbeth is wel erg leuk... maar daar het geld niet voor (over). Maar die RS-180 klinkt wel goed! Ben erg tevreden over de RS-90 klinkt toch wel lekkerder dan mn doepfer A110.

Ik heb verder gewoon standaart A140 doepfer 2x als adsr. In hoevere heeft dit echt invloed op de uiteindelijke sound? Is dat hoe zegmaar de curve loopt van de adsr, helling enzo?

wat zij goede en betaalbare adsr's ?

Mijn favoriete ADSR is de Analogue Systems RS-60.
Voor AD/AR envelopes is het moeilijker kiezen, de 4ms PEG of de Make Noise Maths.

Terug on topic; geniale VCA module is natuurlijk de 4ms VCA Matrix. 16 VCA's (!) in matrix opstelling, heerlijk gewoon.
Voor 't wat eenvoudiger werk is de Analogue Systems RS-180 inderdaad prima. Alleen oversturen, dat krijg ik niet voor elkaar... @Patat?
Erg prettig zijn de aparte inputs voor Log / Lin aansturing van de VCA. Dat geeft meteen voor een heel ander resultaat!

[shameless plug] Ik heb trouwens binnenkort een RS-180 VCA over (nieuwe kast dus herindeling). Liefhebbers? PB maar bij interesse.

Ik hoor mensen vaak roepen dat je VCA's niet genoeg kunt hebben in je modular, maar ik zou graag willen weten waarom.
een VCA kan de amplitude van elk CV signaal beinvloeden, een gemiddelde synth zit er vol mee...

paar voorbeelden:

- LFO --> VCA --> OSC
- LFO --> VCA --> PW
- ENV --> VCA --> VCF
- KBD --> VCA --> OSC
- MODWHEEL --> VCA --> VCF

'VCA' is nutuulk steeds een unieke en niet DE standaard VCA voor het output volume...

Mijn favoriete ADSR is de Analogue Systems RS-60.
Voor AD/AR envelopes is het moeilijker kiezen, de 4ms PEG of de Make Noise Maths.
Ik ben ook een fan van de RS60.
En ik heb ook de PEG, maar ik weet nog niet of ik die ga houden.
Verder vind ik de ADSR van de Pittsburgh Foundation lekker snappy klinken, maar ik heb er nog nooit 1 in mijn handen gehad.

Voor 't wat eenvoudiger werk is de Analogue Systems RS-180 inderdaad prima. Alleen oversturen, dat krijg ik niet voor elkaar... @Patat?
Erg prettig zijn de aparte inputs voor Log / Lin aansturing van de VCA. Dat geeft meteen voor een heel ander resultaat!

Bij mij gaat de RS180 oversturen als je de audio in over de 4 zet. Met de RS60 in beide cv ingangen krijg je nog meer overdrive.
Ik zal, als de buren het wat meer kunnen verdragen, een voorbeeldje maken.
De RS180 is een van de weinige discrete vca's die er zijn in euro land. De andere die ik ken is de Oakley Classic VCA.

geluid. :W

Signaalpad:
Modcan FMDCO (sinus)>STG.MIX (mixer)>Blue Lantern Diode Filter>RS180>RS180>A-183-1(potmeter)>AD converter. Feedback van laatste RS180 naar de STG.MIX. Beide RS180's hebben een RS60 met maximale output in beide cv ins.

Eerst is de sinus clean, dan draai ik de audio in van de 1e RS180 omhoog, dan de 2e, dan gaat de .MIX omhoog en als laatste het feedback pad.

Attachments

• RS180 vervorming.wav
    2 MB · Bekeken: 178
een VCA kan de amplitude van elk CV signaal beinvloeden, een gemiddelde synth zit er vol mee...

paar voorbeelden:

- LFO --> VCA --> OSC
- LFO --> VCA --> PW
- ENV --> VCA --> VCF
- KBD --> VCA --> OSC
- MODWHEEL --> VCA --> VCF

'VCA' is nutuulk steeds een unieke en niet DE standaard VCA voor het output volume...

je bent er eentje vergeten....

vco>vca> vco,... voor FM

:mega:

Back