VCA vragen

renepela

Ouwe rot
Ik heb een Oakley modular met daarin 7 VCA's.
4 daarvan maken deel uit van mijn envelopes (dus daar zit de VCA al ingebouwd en ik heb 4 envelopers).
De overige drie zijn de Oakley triple VCA modue: http://www.oakleysound.com/vca.htm

Nou heeft Oakley inmiddels ook deze VCA: http://www.oakleysound.com/5uvca.htm
Die VCA is gebaseerd op de VCA in de ARP 2600.

Ik weet zelf eigenlijk niet zo goed wat ik met VCA's moet doen. Kennelijk een gebrek aan kennis. Tuurlijk, ik stop er geluid in en kan zo het volume regelen of de CV diepte regelen, maar voor veel meer gebruik ik ze niet.
Ik vraag me tevens af wat nu zo'n VCA met de klank doet. Merk je nu echt zoveel verschil in de Triple VCA van Oakley en die nieuwe ARP 2600? Wat doet een VCA nu precies met de klank?
Ik hoor mensen vaak roepen dat je VCA's niet genoeg kunt hebben in je modular, maar ik zou graag willen weten waarom. Gewoon wat praktische voorbeelden waarom VCA's zo handig zijn. Ik gebruik ze nu zelden en heb het idee dat ik gewoon niet alles uit m'n modular haal wat erin zit.

@audiocollage En ik vraag me af waarom je reageert als je kennelijk niks zinvols te melden hebt.

Die modular is gewoon een hobby project. Ik vind het vooral leuk tijdverdrijf om hem zelf te bouwen en gaandeweg leer ik zo ook steeds meer over synthese. Mes snijdt dus aan twee kanten. Mijn vraag is gewoon wat een VCA met de klank doet (dus waarom nog een ARP2600 VCA als ik al zoveel andere VCA's heb) en hoe je een VCA praktisch inzet. Daar is dit toch een forum voor? Misschien stel ik hier een beginnersvraag, so what!

Ik vraag me af waarom je eigenlijk een modular hebt gekocht ?
RTFM.
Nou zal de door jou aangehaalde manual weinig toevoegen, net als je post btw, over specifieke karakteristieke kenmerken onderling in vca's.......

Het beste is om een aantal verschillende vca's naast elkaar te horen.......

De één is helemaal weg van de Dotcom vca's de ander weer van ......
Vaak is het een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur wat de doorslag geeft....

Veel vca's kan je ook inzetten voor cv signalen en hier creeer je een extra modulatiebron mee of laat je de modulatiebron door de cv input op het vca weer door een andere moduleren .....

OKe, ik begrijp uit het antwoord van sms303 dus dat een VCA meer doet dan audio/CV versterken verzwakken. Kennelijk kleurt het op een of andere manier het geluid dus ook. Dat wist ik dus niet. Van filters wist ik dat wel, maar ik dacht dat elke VCA min of meer hetzelfde deed en verder niks deed met de klank (alleen met het volume).
Maar waarom wordt er vaak geroepen dat je van VCA's er niet genoeg kunt hebben en ze zo multi inzetbaar zijn. Wat praktische voorbeelden van het gebruik van VCA's zou ik ook wel leuk vinden.

Probeer eens in de CV ingang een audio signaal te doen.
Dan krijg je een soort ringmodulator achtig effect.

Of als je de output van je VCA weer terug in de input prikt, met een VCO op de CV input.
Of andersom...output VCA in de CV input doen...

succes

heel eenvoudig:
doe een lfo in de vca input
neem als cv bv een envelope
de uitgang naar je vco
voila: een vibrato die langszaam opkomt.

2 neem eens 2 vca's ,voer het signaal erin, en laat ze door 2 verschillende envelops sturen. een links, een rechts: stereoeffect instant

luister eens naar een minimoog, een deel van de vetheid komt door de fijne vca. duw hem eens in verschillende vca's van jezelf en luister weer eens. let op: dikte/ uitdunning van de klank , en op hoeveelheid ruis.
enzovoort

@audiocollage En ik vraag me af waarom je reageert als je kennelijk niks zinvols te melden hebt.

Die modular is gewoon een hobby project. Ik vind het vooral leuk tijdverdrijf om hem zelf te bouwen en gaandeweg leer ik zo ook steeds meer over synthese. Mes snijdt dus aan twee kanten. Mijn vraag is gewoon wat een VCA met de klank doet (dus waarom nog een ARP2600 VCA als ik al zoveel andere VCA's heb) en hoe je een VCA praktisch inzet. Daar is dit toch een forum voor? Misschien stel ik hier een beginnersvraag, so what!
Ach ja, so what!

Extra VCA's heb je bvb nodig als je op je modular :
* stereo of quadrofonisch wil werken;
* aanslaggevoelig wil laten reageren op de midi-velocity input vanuit een convertor;
* simulaties van galm en/of echo wil maken;
* complexere volumeverlopen wil (al of niet met meerder geluiden);
* polyfonisch wil of met polyfone sequences wil werken;
* je audio-amplitude-modulaties wil toepassen;
* etc.

Een VCA dient normaal niets meer te doen dan het volume te varieren volgens de VC inputs.

Nou zal de door jou aangehaalde manual weinig toevoegen, net als je post btw, over specifieke karakteristieke kenmerken onderling in vca's.......
Ik heb geen manual aangehaald evenmin specifieke karakteristieke kenmerken. :?
Als je geen vervormingen wil op een modular zul je eerder digitaal moeten gaan. :D

Heel eenvoudig om complexere modulaties te kunnen maken.

De 1e foto is gewoon modulatie van de cutoff met een lfo.
de 2e heeft een extra vca erbij met extra lfo zodat je dus complexere modulaties krijgt.

Attachments

• Normaal.jpg
    Normaal.jpg
    54,4 KB · Bekeken: 162
  • Extra VCA.jpg
    Extra VCA.jpg
    64,7 KB · Bekeken: 161
Bedankt. Ik zie opeens veel mee mogelijkheden met m'n VCA's.

Vond laatst een tof audio voorbeeldje waarin je het verschil tussen verschillende VCA's goed kan horen. Op de ATC-Xi kun je kiezen tussen de standaard VCA en Moog VCA. Hoor hier het verschil:

http://www.gearslutz.com/board/5539311-post10.html

(Ok, het is geen modular, maar 't werkt hetzelfde natuurlijk...)

De file met de Moog Mod is veeel luider dan het origineel en klinkt dus altijd beter.
Pas dus op!

Gemiddelde RMS power van de originele ATC is -10,66 en de moog mod is -6,40.
Dit zijn geen files waarmee je een eerlijke vergelijk kan doen.

Ik kan om 1 of andere reden geen geluidsfiles downloaden maar als je de Moog Mod 4,2 dB zachter maakt, is het heel wat lastiger om verschil te horen.

Klopt, volume is niet helemaal gelijkt, jouw demos maakt vergelijken wat makkelijker. Het lijkt of de eerste een beetje overstuurd, de dynamiek is ook minder. Maar dat kan natuurlijk ook juist de kleuring van de vca zijn ;).

Wel, en welke specifieke manual raadde ik volgens jou dan zogenaamd aan ? :?

De F#CKING manual.....

Verder gebruik ik mijn VCA's ook niet echt voor veel meer dan geluid uit en oversturen van bestaande signalen/ Heb drie tube VCA's en daar patch ik dan een stukje van het signaal doorheen om het op te rauwen:)

Back