EMS Synthi

Meer info hier: http://www.phutney.com/

Demian kan je helpen aan Cliff knoppen, joystick en zal ongetwijfeld je ook meer over de andere (moeilijke) onderdelen kunnen vertellen.......

Sowieso vind ik het onbegrijpbaar dat velen grof geld voor een EMS VCS3/A neerleggen terwijl je er zelf 1 kan (laten) bouwen voor een fractie van het bedrag....

zal wel iets met nostalgie, status of geen geduld te maken hebben ;)

voor eur.7500 kan je imo een Synthi 90 bouwen (3pcb's sets met een groot patch matrix 32x32, of 48x48 als de laatste wel bestaat :P)

wat zou hij ervoor vragen ?

Meer info hier: http://www.phutney.com/

Demian kan je helpen aan Cliff knoppen, joystick en zal ongetwijfeld je ook meer over de andere (moeilijke) onderdelen kunnen vertellen.......

Sowieso vind ik het onbegrijpbaar dat velen grof geld voor een EMS VCS3/A neerleggen terwijl je er zelf 1 kan (laten) bouwen voor een fractie van het bedrag....

zal wel iets met nostalgie, status of geen geduld te maken hebben ;)

voor eur.7500 kan je imo een Synthi 90 bouwen (3pcb's sets met een groot patch matrix 32x32, of 48x48 als de laatste wel bestaat :P)

maar klinkt het dan ook echt hetzelfde? want daar gaat het toch vooral om, identieke klank en liefst ook bediening (joystick met dezelfde karakteristieken, patchpin matrix - ook niet goedkoop)

ik zou best een namaak voor een fractie van het bedrag willen hebben, in handzaam formaat, maar dan wel een die ook echt qua klank en bediening hetzelfde losmaakt in de mensch...

ps dat eetcafé JW in de Hoogstraat is een erg leuk café, klein maar gezellig, dat was leuk spelen.

Hetzelfde klinken is geen probleem, de pcbs zijn identieke kloons, als je dezelfde componenten gebruikt als bij originele synthi's (is allemaal te vinden) heb je gewoon een exacte kloon. Joysticks is ook geen probleem, ik heb drop-in replacements.

Maar... Bouwen zal je wel zelf moeten doen of laten doen en dan is het niet zo heel goedkoop meer.

kan je een bedrag noemen voor een mooi uitgevoerde synthi clone (paneel, onderdelen) want 'niet zo heel goedkoop meer' kan nog steeds 'een fractie van het bedrag van het origineel' zijn.....

heb je het over 500, 1000, 1500, 3000..... ?

Ik heb het nooit uitgerekend, ik heb voor een goede prijs patchpanels weten te kopen en nog wat meer onderdelen, maar dat gaat niet iedereen lukken.

Maar ik schat minimaal zo'n 1500+ euro aan componenten en frontpanel afhankelijk van hoe je het aanpakt.

Gezien het toch voor een groot deel DIY is zullen de kosten per kloon nogal verschillen uiteindelijk.

Laatst gewijzigd:
dus inclusief bouwkosten (door iemand die dat echt kan), zo ongeveer 2500-3000 euro ? voor een synthesizer die qua geluid en bediening gelijk is aan een oude synthi en waarin (omdat het toch kan, gaandeweg het ontwerp en bouwproces) mogelijk nog een aantal leuke extra's zijn toegevoegd ?? (sync, 12/18/24db schakelbaar filter, extra inputs/outputs, patchpoints naar buiten)

dan ben ik in de markt !

Over de werking van het filtermod zijn de meningen verdeeld begreep ik, het cut-off point zou er mee verplaatst worden maar de klank verandert niet. (is wat ik begreep)

heb de filtermod, cutoff veranderd nauwelijks, klank wel . 24db is wat meer moogig, vind zelf de originele 18db stand aparter/ mooier .

Over de werking van het filtermod zijn de meningen verdeeld begreep ik, het cut-off point zou er mee verplaatst worden maar de klank verandert niet. (is wat ik begreep)

nouja, daar heb ik geen verstand van,maar als je de mk1 en mk2 naast elkaar hoort (en dan gaat het echt om het filter) is er een wereld van verschil, allebei geweldig, maar echt een heel ander karakter.
dat is eigenlijk wat ik bedoelde, dat die beide filters/karakters terug te vinden zouden zijn. is me evt 250 extra waard ;)

MKI en vroeg MKII Synthis hebben hetzelfde filter (ik heb meerdere B boards vergeleken).

Het verschil is niet daar maar alleen in MKII.

De 24db filter kwam als standaard na 1974 aan, een cap en een resistor werden toegevoegd, om een 5de pool (jaja) te hebben.
De vroeg filter is geen 18db 3 polen maar een 24 db 4 polen die "een 18db gedrag" heeft.
De laat filter is geen 24 db 4 polen maar 30 db 5 polen die "een 24db gedrag" heeft.

Idd het cut-off point is met die mod verplaatst en de klank verandert een klein beetje tussen beide, vooral natuurlijk als je de "frequency" knop op ten of bijna zet. De reactie op CV is wat verschillend ook, zo is de zelfoscillatie.

Volgens Tim Stinchcombe op http://www.timstinchcombe.co.uk/index.php?pge=diode
The later '24dB' EMS filter: this seems like good a point to mention this filter. (My analysis here is based on the Analogue Solutions RS500e 'authorized copy' of this filter—I have not seen any actual EMS schematics of this variant, but the 18dB variant does match the VCS3 schematics I have seen very closely, so I have no reason to believe that the 24dB version deviates in any significant way from the EMS original.) The '24dB' variant is actually a 5-pole filter, so nominally 30dB/octave attenuation in the stopband: however this is achieved by stringing a 100Ω resistor in series with a 100nF capacitor between the cathodes of the bottom pair of diodes in the ladder (D16 and D23 in the image above). The extra capacitor gives the fifth pole, but the effect of the resistor is to introduce a zero into the numerator of the transfer function, at approximately 16kHz. Thus the 30dB attenuation gets turned back up to 24dB before it really gets going—this is all happening above the useful audio range, so I again feel this must be for some sort of stability reason, and nothing to do with any kind of aural consideration of how the filter sounds (and again, I have not had the time to investigate this premise any further).
Volgens Lucidsound op Synthi forum :
The additional capacitor/resistor network was added for stability reasons, essentially to make the point at which the filter drops into oscillation more uniform over the frequency spectrum. Somewhere I have a copy of David Cockerall's handwritten notes on the subject but can't lay my hands on it at present.

One thing it does do is lower the cutoff frequency of the filter for any given setting of the control knob, often giving the audible impression that it increases the roll-off.

However, whether it actually does the intended job is open to speculation. I spent a considerable amount of time recently researching filter issues, and I can tell you the type of capacitors used makes a big difference to the flatness of the resonance response. For example using modern dipped poly film types caused the resonance to rise sharply with frequency. Adding the extra network was effective in compensating for this. By contrast, using the vintage ceramic types gave an almost flat resonance response. Adding the extra network to this combination causes a roll-off of resonance with frequency. I should add I used several different filter cards from very old to very modern, and the results transferred with the components.

For this reason I am very sceptical about adding a switch to provide '18/24dB' - it is as Tim Stinchcombe rightly points out, a 5th pole - as doing so may upset a perfectly flat resonance response if the board uses the ceramic disc capacitors for the other 4 poles. Much more useful to add a Slew/Unslew switch or to make the resonance voltage controllable, I think.

tja, die kennis moet ik allemaal ontberen, maar ik heb een putney en vcs3 naast elkaar gehad (zelfs 2 van beide) en het grote verschil in klank ontstond als je geluiden door het filter haalde. sowieso was de 1 wat scherper, maar vooral met resonantie open, was de 1 veel meer kattengejank dan de 2.
maar het zal wel tussen de oren hebben gezeten bij mij dan ;)

en eerlijk is eerlijk, ik heb er ook nooit een authentieke rs500e naast gehad ;)

Heb jij de filter circuit van die VCS3s vergeleken ? Hoe oud waren ze ?

Ik heb een Synthi A MKI van 1971 een AKS van 1973.
Filter is hetzelfde, PCB ook.

Mijn AKS heeft de 18/24db mod, het verschil tussen beide is wat ik schreef boven.

Ik kon enkele andere Synthis spelen en servicen, iedereen heeft zijn eigen personaliteit, dus ziijn eigen fiter geluid en reactie.

Enkele dagen geleden heb ik met 4 Synthis samen gespeeld, de 4 van vóór 1974, en de 4 hebben hetzelfde filter, ik keek natuurlijk naar de PCBs omdat ik erop moest werken, de 4 hebben hetzelfde circuit maar met verschillende componenten (type en waarde natuurlijk dezelfde zijn).
Ze klinken iedereen verschillend.

Potentiometers tolerance is belangrijk ook, in mijn AKS some "10k" lin pots waren van 7k tot 15k...

Dus kunnen veel factoren het filter bedrag beïnvloeden.

geen idee, maar ik heb denk ik wel gedetailleerde foto's van diverse binnenkanten, eens kijken......
helaas, maar 3 binnenkanten gefotografeerd, althans de andere foto's kan ik even niet vinden

Attachments

• DSC06843.jpg
    DSC06843.jpg
    88,2 KB · Bekeken: 127
  • pboards.jpg
    pboards.jpg
    88,2 KB · Bekeken: 132
  • DSC03404.jpg
    DSC03404.jpg
    66,3 KB · Bekeken: 130
ik heb dees, met mod:
zEMS4701_1.jpg

(wel synthi aks zonder s)

Bedankt voor de fotos Leo.

1 en 3 zijn MKII (met 3 x 741s op board A, dus laat, geen MFC6070 meer als reverb driver)
2 is MKI (met 3 x PA234s op board A)

Op beide MKII kan je zien 5 grote keramisch capacitoren in de filter sectie van board B, de MKI heeft pas 4.

Dus hebben ze wel de 24db (30db) 5 polen later filter.

Vroegere MKIIs, als die van Sunnypedaal of die van mij hebben de 4 polen filter.

dat klopt precies, wat de 1 en 2 betreft en ik hoorde echt een 'enorm' verschil tussen de filters, met resonance flink open. dan was de mk1 veel knerpender/jankender dan de mk2 die toch meer traditioneel bleef, de klank die ik gewend ben van heel veel analoge filters met reso open.

toen ik er nog maar 2 had en 1 ging verkopen heb ik echt weken zitten luisteren, vergelijken en twijfelen, welk geluid ik het liefst wilde behouden.

nouja, hoe dan ook. ik hoop dat ik snel een namaak kan laten bouwen, want dan heb je 3 voor de prijs van 1 ;)

Back