Cubase Vs Reason

Rootical

Stamgast
Ik weet dat dit een zeer gevoelig onderwerp is maar toch wil ik de vraag stellen:

Ben er bijna van overtuigd dat Cubase een programma met oneindige mogelijkheden, maar ik verzuip in de opties, zelfs het sequenzen en patterns maken is voor een "noob" een bijna onmogelijke opgave als je 0,0 ervaring in midi hebt.
Erg jammer gezien de ontelbare VST instrumenten en mogelijkheden.
Naast Cubase ben ik nu ook Reason aan het uitproberen, echter valt me het beperkte in geluiden en instrumenten me erg vies tegen.
Is dit uit te breiden, zo ja iemand wat tips?
Voor een beginneling is Reason nog redelijk te doen en is de logica door het virtuele rack sneller te begrijpen.

Ik denk dat je je in beide DAWs zal moeten verdiepen om er iets mee te kunnen maken.
Denk persoonlijk niet dat er 1 beter of slechter is.

Reason is wellicht wat beperkter dan Cubase, maar dat kan natuurlijk ook een zegen zijn ipv een vloek.
TE veel mogelijkheden is ook niet altijd alles.

Mocht je veel met loops werken zou je ook nog kunnen overwegen om de flirt met ableton is aan te gaan.

Keuzes keuzes keuzes....

had/heb het idee dat de instrumenten keuze in reason beperkt is in tegenstelling tot Cubase waar een duizelingwekkend aantal VST's voor verkrijgbaar is.
Heb je anders een tip waar ik kan zoeken op instrumenten "plugins" voor Reason?
Heb Ableton Live pas bij een stukje hardware erbij gekregen, lees ook hier wel goede dingen erover dus zal die zeker ook even installeren en mee spelen.
Denk toch dat het een kwestie is van meerdere DAW's uitproberen en vervolgens te gaan verdiepen in één DAW.

had/heb het idee dat de instrumenten keuze in reason beperkt is in tegenstelling tot Cubase waar een duizelingwekkend aantal VST's voor verkrijgbaar is.
En waarom zouden de instrumenten en effecten die standaard in Reason zitten voor jou onvoldoende zijn?

Ik heb ooit Reason (v1.0) uitgeprobeerd, en voor mij was de enige reden om het niet aan te schaffen: workflow. Alles werd al snel een chaos...
En het gebrek aan audio tracks, maar dat is al lang opgelost ;)

Nu zou ik al zeker niet willen omdat ik ook hardware synths heb. Reason heeft wel een paar heel leuke synths (Malstrom!) en refills.

Er zijn nog meer sequencers op de markt behalve die 2 hoor.

De ingebouwde vst's in Cubase gebruik ik werkelijk nooit. Er is altijd wel een externe plugin te krijgen die het veel beter doet. Daarvoor zou ik het zeker niet aanschaffen. Als je een sequencer wilt met zeer goede plugins erbij, dan zou ik naar Logic kijken, maar dan moet je wel weer een Mac hebben.

Ik ben zelf onlangs van Cubase naar Ableton overgestapt en ik moet zeggen dat het een verademing is. Veel gebruiksvriendelijker en LEUKER om mee te werken.

Je kan ze niet vergelijken...

Cubase is een studio workhorse, kan met VST's werken of ritsen externe synthesizers en midi apparaten aansturen...

Reason kan alleen wat met zn eigen virtuele synths en samplers...
Ik geloof dat midi wel mogelijk is via een nerdy manier.. maar daar is het niet voor gemaakt..

Kijk ook eens naar Ableton.. het mooie daarvan vind ik (naast dat fijne workflow) de vereenvoudigte simpele interface. Geen grafisch geweld.. maar basic en overzichtelijk..

ik werk met beide, cubase 6 elements met wat vst's en reason 6.5 + berg rack extensions.

Reason heeft mijn voorkeur ivm workflow om muziek te creeëren. Veel duidelijker en minder menuttjes afzoeken en schermen aan en wegklikken. Daar krijg ik echt hoofdpijn van in cubase.
Ook het beperken van je tools stimuleert creativiteit, in plaats van dat je alleen maar bezig bent vst's te verzamelen die allemaal een beetje hetzelfde doen en je alleen maar tijd kwijt bent met presets scrollen. De geluidskwaliteit van Reason is sinds de komst van de rack extensiosn (re's) in één keer up to par met de rest. En zelfs de oudere modules van reason zijn nu goed op te leuken met de nieuwe effectmodules van 3rd partys die vaak slechts een paar tientjes kosten. Goedkoper dan de meeste vst's ! Ook de re's van vst versies zijn goedkoper dan de vst's.

Ik gebruik cubase alleen nog om les te geven, omdat gratis vst's en de aller kleinste cubase (89 euro) goed betaalbaar zijn voor beginners. En cubase om te masteren (fabfilter vst's) alhoewel er steeds meer re's in reason komen die die taak ook op zich kunnen nemen zoals de ozone maximizer en de goeie eq's die er nog aan komen.

Wil je midi out dan ga je direct voor cubase, ik zie het nog niet gebeuren voor reason voorlopig.
Voor de workflow zou ik voor Reason gaan, maar dat is persoonlijk.
Alles in één file kunnen opslaan is echt een zegen ! Zoals vroeger bij trackers. En de combinator is echt een krachtige tool om eigen presets te maken met daarin elke module die je maar wilt gebruiken.

Je kan de volledige versie van reason 6 gratis proberen: http://www.propellerheads.se/download/
Je kan je testen zelfs opslaan, je kan ze alleen niet later openen na het afsluiten zolang je geen licenties (usb stick die ignition key heet) hebt.

En als je wilt kan je reason altijd nog als uitbreidings module van cubase gebruiken via rewire (alleen gebruikt hij dan maar één core voor reason ipv meerdere).

Laatst gewijzigd:
tja ik vind cubase kut, ik werkte er 12 jaar gelden meer maar daarna ben ik overgestapt op logic, logic op windows was toen heel overzichtelijk.

Cubase is een beetje iritant om audio te routen. snap niet dat ze dat niet veranderen.

Als alleen op de computer werkt kan je voor reason kiezen maar anders zou ik het uit de weg gaan.

Ableton is erg fijn omdat het simpel is, maar streeft de routing van reason voorbij als je max msp eraan toevoegd.

Reason is wel lichter om te leren en je zal sneller resultaat hebben maar het heeft werl mogelijkheden om diep te gaan. zo had ik een patchgemaakt in reason die audio triggers omzette in drumgeluiden zodat je op je tafel kon drummen. bv..
Maar ik laat reason vallen omdat ik midi wil.

Presonus studio 1 versie 2 is ook een aanrader effe demootje downloaden en proberen.
Reaper audio ook erg goed en goedkoop.

Als beginner zou ik gewoon alles waar je maar je handen op kunt leggen proberen en dan kijken wat het beste bevalt. hier leer je ook veel van.

Je komt na een paar jaar toch wel achter dat de meeste software toch hetzelfde werkt en dat het er alleen anders uitziet.

Naast Cubase ben ik nu ook Reason aan het uitproberen, echter valt me het beperkte in geluiden en instrumenten me erg vies tegen.
Is dit uit te breiden, zo ja iemand wat tips?
Voor een beginneling is Reason nog redelijk te doen en is de logica door het virtuele rack sneller te begrijpen.

Ja, reason kan je nu dus uitbreiden met rack extensions, wat een geavanceerdere variant is van vst pluggins (sommige zijn zelfs overgezet van vst naar re zoals de modules van Softube, rob papens Predator, de uhbik's effecten, abl2 maar dan zonder sequencer, etc).
Zie: http://shop.propellerheads.se/browse/?q=&sort=date&view=grid

Nadeel is wel als je dus echt aan de slag wilt, (wat met cubase net zo het geval is) je een hoop extra geld kwijt bent voor deze uitbreidingen, of dat nou vst's of re's zijn. Nadeel voor rack extensions is dat je ze niet kan doorverkopen. Voordeel is dat de upgrades altijd gratis blijven en propellerhead garandeert dat je altijd in de toekomst je oude tracks probleemloos blijven werken.

Nog een voordeeltje is het forum van propellerhead waar best veel behulpzame mede muzikanten zitten, ook ver gevorderde pro's (ik reken mijzelf daar niet eens toe).

Als je een boek zoekt voor de geavanceerde trucjes en wat extra's wilt leren dan raad ik ten zeerste dit boek aan: powertools for reason 3.0, kurt kurasaki
http://www.boek.net/engelse-boeken/...-tools-for-reason-30/9780879308612/index.html
Welliswaar gaat die alleen om met stof t/m reason 3.0 maar alle basics zijn hetzelfde en de manier van werken krijgt een extra dimensie. Zelfs vandaag haal ik er nog ideëen uit.
Dit wordt door zo goed als iedereen gezien als het beste boek voor Reason gebruikers.

RE's zijn niet geavanceerder dan vst's, sterker nog ze zijn beperkter.
Veel plugins gebruiken faceliteiten die RE niet bied waardoor porten onmogelijk is.
RE's zijn vaak uitgeklede versies van een vsts.

Zoals ik in mijn post al zei probeer gewoon alles wat je kunt proberen en laat je eigen ervaring bepalen.
En laat je niet bestoken met de fud van fanboys en semi gesponserde.
als je met muziek bezig blijft zal je vanzelf in iets investeren wat belangrijk voor je is.

RE's zijn niet geavanceerder dan vst's, sterker nog ze zijn beperkter.
gate en cv ? presets maken met verschillende 3rd party pluggins in één combinator ? Routing gaat een stuk verder dan vst.

Veel plugins gebruiken faceliteiten die RE niet bied waardoor porten onmogelijk is.
RE's zijn vaak uitgeklede versies van een vsts.
vaker niet, soms wel. Maar dat gaat nog zeker veranderen. Visuele feedback is een kwestie van tijd als de nieuwe sdk eraan komt. De problemen die jij hier noemt zijn tijdelijk, RE bestaat pas sinds juni 2012.

Zoals ik in mijn post al zei probeer gewoon alles wat je kunt proberen en laat je eigen ervaring bepalen.
En laat je niet bestoken met de fud van fanboys en semi gesponserde.
als je met muziek bezig blijft zal je vanzelf in iets investeren wat belangrijk voor je is.

Inderdaad :okdan:

ik werk met cubase; het klinkt beter dan reason, is uitgebreider ( en daardoor ook denk ik wat ingewikkelder ) en kan vst's inbinden.
het is ahw een complete opname en afmixstudio.
ben er zeer over te spreken.
denk dat "beginners" meer plezier met reason of ableton zullen hebben.

En als je wilt kan je reason altijd nog als uitbreidings module van cubase gebruiken via rewire (alleen gebruikt hij dan maar één core voor reason ipv meerdere).

Goede tip van Niel, maar ik weet niet of deze helder genoeg overgekomen is. Je kunt Reason dus real-time inlussen in Cubase met ReWire. Dan heb je dus 'best of both worlds'. Je gebruikt Reason waar die goed/prettig in is, net als Cubase. En je gebruikt beide dus in 1 track. Echt ideaal. Deze mogelijkheid bestaat al vele jaren, maar het schijinen maar weinigen te weten.

heb FL bij iemand gezien, maar dat is niet mijn ding.
dan heb ik liever geduld en lees en kijk ik me de komende tijd wel suf aan tutorials.
FL Studio is, zoals Reason, meer modulair* dan Cubase. En misschien gemakkelijker om mee te beginnen (niet voor iedereen), maar zeker niet als je er meer uit wil halen...
En de Lifetime Free Updates zijn heel leuk natuurlijk :okdan:

*Audio routing in de mixer bvb, en Patcher...

Maar natuurlijk, ieder z'n ding ;)

och voor 70 euro gooi je er een versie van bidule bij, heb je meer modulair dan je ooit kan bevatten.
of iets van native instruments , reaktor bv, echt er is zoveel mogelijk via vst

Back