Arghhh... "Alle" songnamen bestaan al?!

Dorian Urac

Aaaaaarrghhhhh!!!
Grmbl… bijna iedere keer als ik een coole naam voor m'n nieuwe liedje verzin, dan bestaat dat al. Kijk, ik snap dat je een song niet “Bohemian Rhapsody” moet noemen of “Stairway to Heaven”. Maar hoe erg is het als je een titel verzint die al bezet is door een wat onbekendere artiest? Want zoveel poëtische mogelijkheden zijn er nou ook weer niet als je maar een paar woordjes ter beschikking hebt en er intussen miljoenen platen uitkomen.

Is het überhaupt erg? Zijn er richtlijnen voor? (Bijvoorbeeld dat je song best hetzelfde mag heten als het genre totaal anders is.) Kun je aangeklaagd worden door – ik noem maar wat – een Tiroler Schlagerzanger omdat je liedje toevallig hetzelfde heet als de B-kant van z’n laatste meezinger? (Nou vooruit die kans is klein, maar toch :D )

Of boeien dubbelingen niet? Hm, er zijn ook meer hondjes die Boef heten (ik noem opnieuw maar wat).
Wat denken jullie?

Grts, Dorian

Maakt mij niet uit hoor, ik gebruik ook namen die al eerder gebruikt zijn, zo lang je maar geen muziek pikt van die betreffende artiest met dezelfde titel.

Stel je voor dat er maar een liedje zou zijn per vrouwennaam. Totaal niet aantrekken, en anders bewust een schrijffout er creatief inwerken. If U kn0w wh@ eye mean

Ik denk wel dat veel mensen behoorlijk fantasieloze tracktitels kiezen in de elektronische muziek. Grijpen toch graag terug op vrij clichématige ruimtevaart, spirituele en/of technische termen.

INTERDIMENSIONAL HYPERDRIVE

GALACTIC MOVEMENTS

FUTURE MEDITATION

Laatst gewijzigd:
en anders bewust een schrijffout er creatief inwerken
Check. Puik plan. Sorry mevrouw Imogen Heap (whoever you are :erm:), maar m'n liedje gaat hierbij Hide & Seek heten, of wellicht Hide 'n Seek. Dat tussenvoegsel "and" in haar – zojuist door my gegoogelde – Hide and Seek song is uiteindelijk toch maar burgelijk saai nietwaar? :engel:

Ik had al een track die Interstellar heette voor Hans Zimmer!
Ik zou 'm aanklagen die Hans :D :D :D

Als het af is noteer je het eerste wat in je opkomt en dat is en blijft de titel, no matter what. En anders noem je elk nummer 'Zonder Titel', net als Félix González-Torres.

Hier alvast wat titels die echt nog never nooit niet gebruikt zijn:

'Half-life of purple carrots on the Moon'
'Little crow sings Betty Smith songs under the shower'
'Mijn tafel is anders ook roze'

Als het af is noteer je het eerste wat in je opkomt en dat is en blijft de titel, no matter what.
Dat dus, en er dan achter komen dat het al bestaat. Meh :erm:
Probeer eens een password uit je password-manager als titel, die is vast nog niet in gebruik.
Cannot do. Ik zing namelijk in de eerste take altijd wat gibberish English teksten op een ruw song idee, zodat ik die zangmelodie onthou voor als ik daar – in een veel later stadium – een echte tekst op ga schrijven. En daar zitten soms spontaan woorden of zinnen in die gewoon lekker bekken en waaromheen later de rest van de lyrics worden verzonnen. In dit geval dus "Hide & Seek". Ik kan er ook "Come and See" of "Highest peak" o.i.d. van maken en daaromheen iets verzinnen, maar Hide & Seek bekt wel lekker en het inspireert ook tot een songtekst. Dus ja, ik zit wel ietwat vast in mogelijkheden. Maar goed, liedje is gearrangeerd en zelfs afgemixed (met voor nu nog even die tijdelijke gibberish tekst dus); vanavond de lyrics schrijven rondom het verstoppertjesthema en van de week maar inzingen. :)

Laatst gewijzigd:
Sommige programmas hebben automatische naam generatie. Dan komen echt de meest vage samenvoegingen langs. Ik gebruik dit af en toe als ik even geen inspratie heb voor een titel.

Hide and Sick

Check. Puik plan. Sorry mevrouw Imogen Heap (whoever you are :erm:), maar m'n liedje gaat hierbij Hide & Seek heten, of wellicht Hide 'n Seek. Dat tussenvoegsel "and" in haar – zojuist door my gegoogelde – Hide and Seek song is uiteindelijk toch maar burgelijk saai nietwaar? :engel:

Ik denk dat Howard Jones daar ook wel wat over te zeggen heeft, in beide gevallen

Back