Wat voegt een hi end (eindmix) compressor toe aan een homestudio?

Bass

Gepokt en gemazeld
Hallo,

Ik heb een vraagje, ik heb zoals velen hier een homestudiootje met wat synths en een mixer.
Nu vroeg ik me eens af wat een hi end compressor/EQ [zoals bv een Avalon 747] zou toevoegen aan het geluid van mn tracks als ik zo'n hi end apparaat zou gebruiken om mijn gehele mix doorheen te sturen voordat ik het opneem...
Veel mensen zeggen dat het alleen zin heeft als ALLES hi end is in je studio, anderen zeggen dat het weinig zin heeft... Nu ga ik niet voor pak m beet 2000 euro zo'n "hi end" ding kopen om uit te proberen dus weet iemand of het aanschaffen van zo'n apparaat een toegevoegde waarde heeft voor een "gemiddelde" home studio?

Ik gebruik nu sinds een jaartje constant een Overstayer VCA compressor op mn mainmix.
Ik mag aannemen dat je weet wat een compressor doet, op de master gebruik ik hem erg subtiel.
Wat ik gemerkt heb:
- Makkelijker temmen van pieken
- Lijmt alles aan elkaar, zogenaamde glue
- Vollere mix, de compressor geeft een fijne bite mee (afhankelijk van hoe ik hem instel natuurlijk)

Nadeel is de total recall, moet steeds fotos maken van een mix maar dat heb ik met al mn hardware effecten (space echo, moogerfoogers, etc)

Het zal ongetwijfeld ook met software kunnen (mits je een computer gebruikt), echter ben ik wel heel erg gecharmeerd van de mogelijkheden van de overstayer unit die ik heb

Hallo,

Veel mensen zeggen dat het alleen zin heeft als ALLES hi end is in je studio, anderen zeggen dat het weinig zin heeft...

Mijn moto is: Als je het niet over een kut installatie kan horen dan heeft het geen zin om er geld aan te besteden, ook niet als je een high end installatie hebt. Omdat het gewoon meer zin heeft om je geld te stoppen in dingen die wel veel uitmaken.

Dat gezegd zou ik erg graag een vari-mu compressor willen hebben zoals de Gyraf G10.

Niks mis met een mooie Vari Mu, maar ik vind ze niet allemaal zomaar geschikt om een hele mix doorheen te jassen.
Nou moet ik wel zeggen dat ik zowiezo niet zo'n fan ben van een dynamics processor op de main-bus.
Ik vind dat eigenlijk een stukje in de audioketen wat in een post master studio thuis hoort.

ja ik weet wat een compressor doet hoor, maar juist dat tube hi end verhaal koppelde ik met een soort lijm wat je mix 1 "warm" geheel zou maken...
ik heb ooit een behringer composer geprobeerd als eindmix compressor maar dat was geen succes :D

het gaat erom dat het signaalpad niet per se zwaar gecompressed wordt maar inderdaad een soort cohesie krijgt...
aan de andere kant kan ik dat ook verkrijgen door mn mix op te nemen op een Revox B77 o.i.d. dat scheelt weer 1500 euro maar is nogal bewerkelijk en niet realtime

ik wil juist geen pompendat deed die behringer al :), maar iets wat een lekker audiosoepje maakt :)

Dat doet de gssl ook als je dat wilt, onder ander een kenmerk van een VCA compressor is dat deze over het algmeen clean zijn.
Maar kan ook zeker pompen als je dat wilt als je em pushed.

Die behringer vergelijken met een GSSL is appels en peren imo

Boelie, hoe vind je de overstayer vergeleken een GSSL?

Boelie, hoe vind je de overstayer vergeleken een GSSL?

Ik heb ze niet naast elkaar gehad maar qua compressie zitten ze aardig in elkaars vaarwater.
Zijn allebei VCA en zijn allebei clean als je dat wilt (geschikt voor mixbus)

De overstayer VCA heeft meer shapingsmogelijkheden, oa een behaviour pot welke de envelope karakteristieken aanpast van de compressor (dit icm de attack en release settings kan je hele extreme compressie verkrijgen) dit icm een blend knop en een simpele EQ maakt het een hele vette bak.

Download de demo van T-RACKS (da's een hi end compressor/eq pakket met modellen van Fairchild compressors enz) en pleur het over een track...dan hoor je heel goed wat zoiets doet en wat een toegevoegde waarde zoiets kan hebben

Niks mis met een mooie Vari Mu, maar ik vind ze niet allemaal zomaar geschikt om een hele mix doorheen te jassen.
Nou moet ik wel zeggen dat ik zowiezo niet zo'n fan ben van een dynamics processor op de main-bus.
Ik vind dat eigenlijk een stukje in de audioketen wat in een post master studio thuis hoort.

De Fairchild 760 is toch veel gebruikt als mastering compressor?
Ik wil alleen wat mooie vervorming over de masterbus zou dan de Culture Vulture beter zijn?

Patat Met: ik heb nooit met de Fairchild gewerkt.
En je hebt een punt, (tenminste ik denk dat je dat punt bedoelt te maken).. die vari's waren vroeger bedoeld om over de master te zetten.
Maar ik heb best veel verschillende vari mu's in mijn bezit en merk dat ze op hun best klinken met 1 of enkele spoortjes die enige relevantie met elkaar hebben. Bijvoorbeeld: drums en bas samen. Of alle gitaren samen.
Als ik een hele mix door bijvoorbeeld twee vari's gooi dan gaan ze flubberen en worden ze wat mij betreft een beetje rommelig. Ik vind een vca compressor persoonlijk wat strakker en dus fijner klinken.

Gebruik sinds kort:

Tf pro p 38 mastering compressor: (vooral stereo width is erg vet.) Super transparant ook en veelzijdig

1 a 2 DB

Daarna:

Avalon 747 SP (Vooral de eq is erg mooi) Mooie finishing polish. Klein beetje tube sound.

1 DB

Milde setting dus..

Ik gebruik een simpele Focusrite compounder zeer subtiel op de mixbus. Die geeft net dat beetje glue. Ik heb ook de plugin versies van de fairchild en SSL buscompressor maar geef toch echt de voorkeur aan de compounder. Ik vraag mij af of een echte high end compressor veel verschil zal maken. Wel in de wallet natuurlijk.

Patat Met: ik heb nooit met de Fairchild gewerkt.
En je hebt een punt, (tenminste ik denk dat je dat punt bedoelt te maken).. die vari's waren vroeger bedoeld om over de master te zetten.
Maar ik heb best veel verschillende vari mu's in mijn bezit en merk dat ze op hun best klinken met 1 of enkele spoortjes die enige relevantie met elkaar hebben. Bijvoorbeeld: drums en bas samen. Of alle gitaren samen.
Als ik een hele mix door bijvoorbeeld twee vari's gooi dan gaan ze flubberen en worden ze wat mij betreft een beetje rommelig. Ik vind een vca compressor persoonlijk wat strakker en dus fijner klinken.

Bedankt. :okdan:

Heb er diverse gehad, verschil is persoonlijk en om verschil in waarde uit te drukken zo nog niet persoonlijker
Op dit moment o.a. CharterOak, echte SSL-G, API 2500, A Designs HM2 Nail. Voor mij verschil groot genoeg om ze allemaal te bezitten, ook API 2500 eq. Zou geen van allen willen missen.

het gaat erom dat het signaalpad niet per se zwaar gecompressed wordt maar inderdaad een soort cohesie krijgt...
aan de andere kant kan ik dat ook verkrijgen door mn mix op te nemen op een Revox B77 o.i.d. dat scheelt weer 1500 euro maar is nogal bewerkelijk en niet realtime

Maar via de monitoring (Monitor-Tape) op de B77 heb je toch nagenoeg realtime? De zgn nabandcontrole. Daarop kun je toch al meteen horen of je het gewenste effect krijgt, en kun je bijsturen door harder of minder hard in te sturen? Of zit ik er naast?

ja dat snap ik, heb tijd terug ook een A77 gehad, maar uiteindelijk was tape gewoon niet handig en als er ergens een dropout zat kon je weer opnieuw beginnen...

Zowel de compounder als een GSSL zijn relatief goedkoop. Wij hebben beide staan. De compounder vind ik ook erg interessant op bass en kicks vanwege de expand optie. Hij is wel wat uitgebreider in settings dan de GSSL. Een soort Andromeda/Jupiter8 vergelijking qua interface.
Sindskort staat er ook een 2500, maar daar heb ik te weinig ervaring mee om iets zinnigs te zeggen erover.

B77 is ook leuk(en anders), maar neemt een heleboel andere onderhouden factoren met zich mee.

Back