Wat voegt een hi end (eindmix) compressor toe aan een homestudio?

je zou misschien ook het compressor-gedeelte weg kunnen laten en een stereo buizen,
saturation, tape-simulator of zoiets achtigs kunnen gebruiken om de klanken wat te lijmen met subtiele instellingen.
compressie is toch meer het bij elkaar brengen van dynamiek en in veel mindere mate die van de verschillende klanken....toch?

goedkoop ding (als simpel bijvoorbeeld): EHX LpTube2

en TL-audio heeft ook een master buizen apparaat. ziet er erg stoer en aantrekkelijk uit. geen top maar ook weer niet budget slecht.

de ART Pro vla (buis-comp.) is niet zo duur trouwens. is heel subtiel maar doet wel wat.

Art pro vla is wel ok maar redelijk smooth, fat track vond ik echt niks, sompige brei, zonde van je geld

Als je niks mist hoef je ook niets aan te schaffen.

Er zijn vele discussies of "warmte" "karakter" toevoegen aan je eindmix.

Je moet je zelf afvragen wat voor sound heb ik en wat voor sound wil ik.

Ik heb ipv een master comperssor een hi-end casette deck gekocht 50 euro en ben erg tevreden over het resultaat.

ik houd van rauw crunchy geluid en haat steriel geluid, liever wat ruis en karakter dan steriel en saai.

bv.

http://soundcloud.com/midbrain/paralized-paradise-in-the

express op een oude casette opgenomen die al heel vaakis gebruikt.

nou ja hoop dat je wat aan mijn toevoeging hebt

ook nog een wereld van verschil is het als je per instrument/track de klank oppept met
warme, buizerige, compres, enzovoort generators....

of dat je dat pas (of alleen) doet in de eindmix.

Het gaat hier om wat een high end compressor kan toevoegen, niet wat je laatste speeltje van de kringloop (low end) of sw kan toevoegen

technics RS-B755,

vergat ook nog te melden als je tape iets overstuurd dat je dan ook een compressieeffect krijgt.

Dit omdat de pieken afgekapt worden op de randen van de tape.

:mega:

Geeft niks, maar het gaat hier om high end, niet low end, (zie topictitel) dus wel een compressor van 3000 euro maar niet het cassettedeck van je opa. Bass wil weten wat hij wel krijgt al hij zo'n compressor inzet,wat hij niet krijgt met kringloop spul

nou eigenlijk heb je gelijk dat was de vraag.

Mijn tegen vraag: Je moet je zelf afvragen wat voor sound heb ik en wat voor sound wil ik.

Ik vind Fly's toevoegingen juist erg waardevol in deze thread.
High end is een begrip dat iets uitdrukt over de stand der wetenschap en wat meestal gepaard gaat met een hoge prijs,
maar tegelijkertijd zeer betrekkelijk is (zie de vage wereld der "audiofielen").
Het zegt niet per se iets over de muziakele toepasbaarheid.
Ik vind dat Fly iets waardevols toevoegt aan deze thread omdat hij een mogelijke oplossing voor een het probleem aandraagt. Deze oplossing valt niet in de categorie High End, maar misschien is het voor Bass precies de juiste.

dat klopt, je mix versmeren kan met een hoop spul, voegt zeker wat toe. (haalt ook een hoop weg qua dynamisch bereik, headroom, detail en punch) maar goed.... het is het resultaat dat telt

als je wilt weten wat het op JOUW muziek doet, is Smackos' optie geen slechte. dan kan je rustig luisteren of je er iets mee opschiet. De T-racks opto vind ik heel bruikbaar. Cytomic Glue is er nog zoëen.

Je kan ook eens een mooie dure compressor huren voor een weekje, dan heb je tenminste je eigen ervaring en dat is IMO het beste. gewoon zelf proberen!

Je brengt het alsof het iets is dat eigenlijk niet zo "hoort", in een compressor mixen. Het is een methode die gebruikt wordt door VEUL mixers, van beginners tot de beste mix engineers die er rondlopen. Is ook niet gek want het is een heerlijke manier van werken die een snel en goed resultaat zeker niet in de weg staat.

Back