Wat voegt een hi end (eindmix) compressor toe aan een homestudio?

Of door frequentie-afhankelijke limiting, waarbij de limiting word getriggerd door bepaalde frequentie, sommige meer dan andere
Kijk, daar komt de aap uit de mouw.. wat is dat voor een compressor waar je hier over spreekt? Heb er nog geen 1 in m'n handen gehad die frequentie-afhankelijk kon limiten.. dedicated de-essers tel ik niet mee! en heb er aardig wat gezien. Voor die zaken kwam ik bij software uit.. software, multiband.

Vast niet de doorsnee compressor dus.

Ik snap dat je dat denkt en ik beweer ook niet dat je dan multi band compressie hebt
Ik ook niet :) maar wel dat je ereen nodig hebt ervoor.

dat zeg ik dus net dat dat NIET werkt
Ook dat zie ik niet voor me.. zoals ik boven al schreef, moet de compressor "snappen" dat het z'n effect moet toepassen op een bepaalde band.

Doorsnee compressor snapt dat niet... dus, hoe je doe je je jouw truc dan? volgens mij kan dat dus ook niet

On-topic, High End compressie voegt w.m.b. iets toe aan de laatste dB's van de eindmix. Als je al het maximale eruit hebt gehaald om de mix hard te krijgen en je mist die extra Loudness en/of je wilt nog een dB vullen met gruizigheid en karakter... dan komt zo'n apparaat om de hoek.

Of, op individ. tracks kan een high-end een track laten schitteren.. wat dan mss ook het probleem wordt voor de overige tracks, die dan wat flets afsteken mss.

Kijk, daar komt de aap uit de mouw.. wat is dat voor een compressor waar je hier over spreekt? Heb er nog geen 1 in m'n handen gehad die frequentie-afhankelijk kon limiten.. dedicated de-essers tel ik niet mee! en heb er aardig wat gezien. Voor die zaken kwam ik bij software uit.. software, multiband.

Vast niet de doorsnee compressor dus.

Ik ook niet :) maar wel dat je ereen nodig hebt ervoor.
zoals ik al uitlegde, er is "iets" dat triggert en dan ducked de rest, niet meer dan dat.
een d-eesssssser doet dat op freq

Als je een EQ in de sidechain van een compressor stop (door de send van de compressor in de input van de EQ te doen en de output van de EQ in de return van de compressor) en je gooi 1k op +10dB dan zal de compressor meer compressen als er veel 1k in het signaal zit dan wanneer er weinig 1k in het signaal zit.
Het is dan niet zo dat de compressor alleen maar het gebied rondom 1k compresst.
Hij compresst over de hele breedte.
Maar als er weinig 1k in het signaal zit doet de compressor ook weinig.

Dit kan met elke compressor die een sidechain heeft en heet frequentie afhankelijke compressie.
De-essing is daar een voorbeeld van.

Ah ok, dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik begrijp de verwarring echter wel.

Broadband de-essen (=normale sidechain) waarbij je in 't sidechain signaal een frequentie boost zodat de compressor daar méér (eerder) op reageert, kán als eindresultaat geven dat frequentie pieken in het bron-signaal geducked worden, snel en effectief.. repareren. Bij een enkele stem zoals een zang-spoor lijkt het hierdoor alsof de compressor heeft ge-Eqed, wat NIET zo is. Hij heeft nog steeds de volle band 20hz-20Khz geducked, alleen zo snel, en tussen woorden vd zanger in.

Bij een complete mix, valt deze truc 'door de mand' omdat je dan hoort dat álles wordt geducked, zoals jij aangaf Raphie.

De discussie wordt dus verwarrend als we echte, dedicated, DE-Essers mee gaan tellen. Daarom reageerde ik, anders krijgen lezers de indruk dat je met 1 enkele doorsnee compressor, zonder poespas, kan EQ-en.. dat kan niet.

Voor de truc van Fly, als je écht wilt EQ-en / compressen op een band, zal je je bronsignaal moeten splitten > of een dedicated de-esser kopen

ik deed dat lang geleden met een alesis nano compressor.

Het is idd wat raphie uitlegt.

De compressor stuur het input signaal dus via de sidechain uit.

Zo heb je een insert op de sidechain waar je een eq op aan kunt sluiten.

ik vond het erg effectief om zo de compressor minder op het laag te laten reageren.

Gelukkig zijn er nu betaalbare en goede multiband compressor, daar gaat dat wel beter mee

mijn favoriet is de multiband compressor in Adobe audition van Izotope, jammer dat ik die niet als vst heb kunnen vinden.

het moet ook niet per se hi end te zijn, maar gewoon 1tje met VU metertjes die niet snel pompt en toch een cohesief audiogeheel maakt...

@Flyweight, heb de nano manual gelezen net, snap 't beter nu wat je bedoelde. EQ-technisch gebeurde er feitelijk niks door de Nano, hij reageert slechts op een frequentie, hij "kicked in".. meer niet, dus ook bij de Nano, slechts volume > géén EQ! (wél een slimme truc, en erg handig die inserts! )

@Bass, als ik je verzoek zo lees, mag het ook een vintage Tape-recorder zijn.

pro:
- VUmeter
- pompt niet snel, maar limit wel :P
- maakt cohesief audiogeheel > alles krijgt tape-karakter. Dat mag je cohesief noemen.
- kan Hi-end zijn
- kosten-technisch niet onder een compressor/limiter (tenzij hi-end)

con:
- past niet in 19"
- onderhoud / tapes
- tijd

ja moet ook wel 19" zijn en ik heb niet veel zin te hannesen met tapes gewoon

Back