Opgelicht op marktplaats.nl

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Brand bestrijd je door preventie en niet door te blussen. Hoe klein het ook is, je kan altijd wel "wat" doen. Ook kopers kunnen wat doen zoiets als alleen maar ophalen.

Deze initiatieven zijn m.i.belangrijk,educatie naar kopers toe en warm houden van het onderwerp.
Onlangs ook slachtoffer geworden van oplichting,1 moment van onachtzaamheid helaas....

dan heb je dus nog niet.
1 alle onzin biedingen erbij geteld.
2 onzin mails
3 zielige verhalen mails waarom ze korting moeten hebben.
4 en natuurlijk de welbekende korting methode.
iets tweedehands is meestal 50 procent korting op nieuwwaarde plus 20 procent extra korting want het is tweedehands. gratis verzendkosten erbij voor de koper. en dan beginnen ze pas van tja ik ben me zelf financieel aan het benadelen als ik u deze prijs bied.:erm: so treu!!.

daar kan ik mij ook aan dood ergeren.

Als SF is benaderd door KASSA is er een grote kans dat op de redactie de naam SF meerdere keren voorbij is gekomen. Misschien wordt SF tijdens de opname wel op hetzelfde strafbankje gezet, of een poging ertoe, als MP.........

Gaat het hele modteam naar de studio? :P

Tis goed dat programma's als KASSA en Tros Opgelicht bestaan :okdan:
Alleen jammer dat ze nu vaak de taak van de politie overnemen omdat je anders niet serieus wordt genomen ......

Deze initiatieven zijn m.i.belangrijk,educatie naar kopers toe en warm houden van het onderwerp.
Onlangs ook slachtoffer geworden van oplichting,1 moment van onachtzaamheid helaas....

Het kan ook averrechts werken, als je er aandacht aan besteed zijn er altijd opportunisten die 'geinspireerd' raken.

En verder is SF natuurlijk makkelijk voor een redactie simpelweg omdat hier veel info te vinden is, maar de meeste gevallen gebeuren natuurlijk met games, ipad's, pods etc.

Maar hoe dan ook, waar het uiteindelijk om gaat is hoe MP omgaat met de gevallen. Juridisch zullen ze alles wel diggetrimmerd hebben als marktleider heb je ook gewoon iets van een verantwoordelijkheid om je platform en gebruikers te beschermen vindik.

Van de week had ik weer een oplichter van marktplaats , ik zocht zelf een
Yamaha DMR8 :) .
Met een beetje zoeken op internet kwam ik terecht bij dit filmpje

Trouwens de politie doet verder weinig tegen deze oplichters , ook
banken werken niet mee en zo kunnen deze oplichter gewoon doorgaan ;{

Ik ben 2 keer opgelicht, beide keren aangifte gedaan en vervolgens resp. mijn bestelde goederen alsnog gekregen en mijn geld terug gehad. Dat ik mijn geld teruggekregen heb, komt zeker door de inzet van de politie.

Overigens koop en verkoop ik al jaren via internet en uiteindelijk heb ik mijn goederen of geld altijd gehad. Kopen en verkopen doormiddel van die ViaVia foldertjes was ook niet bijzonder handig.

Dat is mooi dat je dat hebt teruggehad door hulp van de politie.
Helaas heb ik geen aangifte gedaan omdat ik het volgende meest moest maken:

Ooit is mijn fiets gestolen vlak bij een theater wat beveiligingscamera's had hangen rondom het gebouw.
Deze stonden aan terwijl mijn fiets gestolen werd.
Ik heb gevraagd aan de mensen van het theater of ze konden zien of de daders op beeld waren gevangen.
Dit bleek het geval en ze hadden het stukje beeld zelf netjes voor me geisoleerd.

Maar:
Ze konden het niet geven ivm privacy wetgeving.
Ze konden het enkel aan de politie overhandigen.

Dus:
Ik ga naar het politiebureau om te vertellen dat 1 van Tilburgs gerenomeerde theaters bereid is hen te voorzien van een stukje videomateriaal.
Het antwoord wat ik LETTERLIJK kreeg was dat ze er enkel naar zouden kijken als het een bekende dader betrof.

8o

Dat is aardig gek.

Ik heb beide keren aangifte gedaan via https://www.mijnpolitie.nl/if.shtml, na enkele maanden kreeg ik alsnog mijn geld/goederen, daarna kreeg ik een e-mail van de politie met daarin de melding dat ik mijn geld terug had en of ik bereid was mijn aangifte in te trekken, dat kon je dan ook direct afhandelen. Netjes geregeld, zonder veel moeite van mijn kant.

Trouwens de politie doet verder weinig tegen deze oplichters , ook
banken werken niet mee en zo kunnen deze oplichter gewoon doorgaan ;{

Dat is onzin. Politie en banken doen wat ze kunnen binnen de wettelijke grenzen.

Dus:
Ik ga naar het politiebureau om te vertellen dat 1 van Tilburgs gerenomeerde theaters bereid is hen te voorzien van een stukje videomateriaal.
Het antwoord wat ik LETTERLIJK kreeg was dat ze er enkel naar zouden kijken als het een bekende dader betrof.
dan is het toch verrekte handig als je KASSA of Tros Opgelicht achter je hebt staan ......
nogmaals jammer dat het bijna noodzaak is om de media er bij te betrekken.....

Om te weten of het een bekende was moesten ze toch echt eerst naar die beelden kijken.

Wat men zeer waarschijnlijk bedoelde was dat als men degene die op de beelden stond herkenden ze hem makkelijk konden oppakken. Was het geen bekende dan is het ook voor politie vrijwel onmogelijk om daar iets mee te doen.

Andere nuance, heel ander verhaal.

Over het algemeen is mijn mening over politie en dergelijke instanties heel positief hoor.
Maar het is geen verzinsel wat ik eerder schreef.

Uiteraard was ik alert genoeg om op te merken dat ze niet konden weten of het een bekende betrof zonder te kijken.
Maar mij werd verteld dat videobeeldne doorgaans nietbekeken werden als er geen vermoedens waren van bekende daders.

En natuurlijk, het ging over een fiets. Hoeveel fietsen worden er per dag in NL gejat?
En natuurlijk ik was pissig en wilde snel zaken afhandelen.
En natuurlijk misschien had de betreffende politiemevrouw weinig vertrouwen in een goede afloop.
Dat telt allemaal mee.

Uiteindelijk durf ik zelfs te zeggen dat we de politie op zich niks kwalijk moeten nemen gezien het huidige bezuinigingsklimaat in NL.

De politie moet de aangifte in behandeling nemen, doen ze dit niet dan zijn ze zelf in overtreding.... wat ze er mee doen.... niet echt heel veel want geen prio en als er al een dader bekend is dan loopt deze zo weer vrij na een foei.... hier zit ook meteen het probleem.... fraude is relatief makkelijk door bijvoorbeeld privacy wetgeving, het geen prioriteit hebben van politie en daardoor dus geringe pakkans en de lage of soms helemaal geen straffen van justitie......
Voor de oplichter dus een klein risico, even voor het verschil met Nederland en Hongarije..... Hier was een dief actief die een mobiele telefoon afgepakt zou hebben in de metro (pakken en rennen) deze is gepakt mbv beveiligingscamera's en mag 6 jaar weg... 6 jaar (zal misschien wel iets meer hebben gedaan) maar 6 jaar voor een paar tientjes is een hoger risico

De politie moet de aangifte in behandeling nemen, doen ze dit niet dan zijn ze zelf in overtreding

Klopt. Vandaar mijn tegengas op negatief nek-geleuter omdat mensen door deze cowboy verhalen geen aangifte gaan doen "want de politie doet er toch niets mee".

Uiteindelijk durf ik zelfs te zeggen dat we de politie op zich niks kwalijk moeten nemen gezien het huidige bezuinigingsklimaat in NL.

Dat is inderdaad de andere kant van het verhaal. Als je weet hoeveel oplichtingsaangiftes er zijn en hoeveel mankracht daartegenover staat dan is duidelijk waarom het even kan duren. En een gestolen fiets is inderdaad ook een apart verhaal (inzet versus opbrengst) maar doe *altijd* aangifte.

Klopt. Vandaar mijn tegengas op negatief nek-geleuter omdat mensen door deze cowboy verhalen geen aangifte gaan doen "want de politie doet er toch niets mee".

Dat is inderdaad de andere kant van het verhaal. Als je weet hoeveel oplichtingsaangiftes er zijn en hoeveel mankracht daartegenover staat dan is duidelijk waarom het even kan duren. En een gestolen fiets is inderdaad ook een apart verhaal (inzet versus opbrengst) maar doe *altijd* aangifte.

Ik zeg aangifte doen is zonder van je tijd , gewoon goed opletten met wie je in zee gaat :smeris:

Politie loopt achter de feiten aan betreft internet oplichting en dat komt door gebrek aan kennis en gedateerde regels en wetten. De digitale wereld ontwikkeld zich met de dag.

Verstandig is dat er een goede wegwijzer komt betreft het kopen op internet en daar zou meer aandacht voor moeten komen ipv een Kassa programma die achter een paar snot apen gaat rennen. Zoals ik al eerder heb gemeld het probleem ligt bij bij ons dat we zo makkelijk omgaan met het kopen van spullen op internet en daar maken een handje vol mensen misbruik van.

een groot bedrag aan iemand overmaken die niet kent en er op vertrouwen dat die alles netjes naar je toestuurt is gewoon risky..
Zelf ophalen en testen is het beste.. en als je dat niet wil, tja dan loop je risico..

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back