Opgelicht op marktplaats.nl

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Beste forumleden,

Het consumentenprogramma Kassa wil binnenkort aandacht besteden aan oplichting via internet, en dan vooral via Marktplaats. We willen een beeld krijgen van hoe serieus instanties deze vorm van criminaliteit nemen. Wij ontvangen geregeld e-mails van kijkers die zijn opgelicht, aangifte hebben gedaan, allerlei informatie hebben aangedragen, maar zich niet serieus genomen voelen. Herkent u dit, heeft u dat ook meegemaakt en wilt u uw verhaal daarover kwijt? Dan willen wij dat graag weten. Mail dan naar jan.salden@vara.nl

Met vriendelijke groet

Jan Salden
Redacteur Kassa

grapje,
of is synthforum inmiddels al geinfitreerd door kassa.
ben benieuwd naar de reactie van tros radar.

wel graag even het synthforum noemen en glimlachen he, als je wordt uitgekozen om je varhaal op tv te vertellen...
worden sommige synthforumleden toch nog beroemd, al is het maar omdat ze de koude douche krijgen.

grapje,
of is synthforum inmiddels al geinfitreerd door kassa.
ben benieuwd naar de reactie van tros radar.

wel graag even het synthforum noemen en glimlachen he, als je wordt uitgekozen om je varhaal op tv te vertellen...
worden sommige synthforumleden toch nog beroemd, al is het maar omdat ze de koude douche krijgen.

waar heb jij het nou weer over?
wat is er mis met dit initiatief?

waar heb jij het nou weer over?
wat is er mis met dit initiatief?

Ah joh iemand zou eens de helpende hand uitsteken, Kan hij die zieligerds niet meer uitgelachen want nu komen zij op tv en sunny probeerd dat al jaren met zn hippie muziek maar dat lukt maar niet. ;(

goh , het is echt serieus bedoeld, sorry hoor, dat verwacht een mens toch niet, wat een ontwikkelingen.
nou ja , als ze het gajus eens een flinke bolwassing geven helpt het misschien inderdaad wel.
succes !

sorry!! maar als je weet dat je filtering niet werkt dan moet je wat ondernemen en dat gebeurt niet. echter zeggen dat je achter de feiten aan loopt is niet genoeg. Ik heb al vaak dingen bedacht wat voor het forum te moeilijk zou zijn, dat kan !! (ik zou vast niet de enige zijn) dan heb je ook als stichting om zelf met iets anders te komen wat wel toepasbaar is. al is het een probeersel of iets kleins. wellicht komt het door dat mensen grote vertrouwen in andere leden hebben dan bij marktplaats omdat dat afstandelijker lijkt. Al komt het op het zelfde neer als marktplaats. ik bedoel dit niet negatief, ik bedoel dit als aansporing. vara kassa kan ook erg overdrijven omzo de kijker te vermaken. want alles maar dan ook alles, op de tv is
100% opgedikt of niet echt. maar dat wisten jullie al. hoop ik

Kunnen ze ook meteen Paypal onder handen nemen want dat is ook niet helemaal aan de haak.

Veel "slechte" gebruikers kunnen (ook) doormiddel van Paypal fraude plegen (wat inmiddels wel bekend is) Geef meteen hieronder maar een paar voorbeelden:

Kopersbescherming dat het niet is.
De verkoper heeft ook vaak het nakijken als er een claim ingediend word.
Slechte klanten"service" (of beter gezegd geen)
Illegale praktijken ivm het doorsluizen van persoonlijke gegevens naar klanten en de Amerikaanse staat (nee hiervoor teken je niet en ook wettelijk verboden) .... natuurlijk blokkeren ze wel eerst even voor het gemak je geld.

Verder zijn er naar mijn weten nog legio andere "nadelen" van dit systeem.

Wat Kassa betreft.... ja, kijkcijfers gaan voor het gevoel van goede journalistiek volgens mij (marktwerking) en als forum zou ik ook even de editing in de gaten houden zodat het forum niet de zure pruim toebedeeld krijgt als bakermat van illegale handel enz ;)

Vraag me af wat Kassa daadwerkelijk kan betekenen? Er zal een uitzending aan gewijd worden maar dat is al velen malen gebeurd (is het niet door kassa dan is wel door tal van andere tv programma's).
Bijna iedereen weet dat marktplaats oplichting met zich meebrengt maar zolang Marktplaats daar zelf bijna niks aan doet zal het blijven gebeuren (zelfde geld voor sf mp). Plus dat de situatie natuurlijk veel groter is dan Marktplaats, Kassa, SF saampjes op zouden kunnen lossen.

Mijn vraag is dus wat het SF denkt op te leveren behalve een gratis VARA abonnement?

sorry!! maar als je weet dat je filtering niet werkt dan moet je wat ondernemen en dat gebeurt niet. echter zeggen dat je achter de feiten aan loopt is niet genoeg. Ik heb al vaak dingen bedacht wat voor het forum te moeilijk zou zijn, dat kan !! (ik zou vast niet de enige zijn) dan heb je ook als stichting om zelf met iets anders te komen wat wel toepasbaar is. al is het een probeersel of iets kleins. wellicht komt het door dat mensen grote vertrouwen in andere leden hebben dan bij marktplaats omdat dat afstandelijker lijkt. Al komt het op het zelfde neer als marktplaats. ik bedoel dit niet negatief, ik bedoel dit als aansporing. vara kassa kan ook erg overdrijven omzo de kijker te vermaken. want alles maar dan ook alles, op de tv is
100% opgedikt of niet echt. maar dat wisten jullie al. hoop ik

Bijna iedereen weet dat marktplaats oplichting met zich meebrengt maar zolang Marktplaats daar zelf bijna niks aan doet zal het blijven gebeuren (zelfde geld voor sf mp). Plus dat de situatie natuurlijk veel groter is dan Marktplaats, Kassa, SF saampjes op zouden kunnen lossen.

Mijn vraag is dus wat het SF denkt op te leveren behalve een gratis VARA abonnement?

Eerlijk gezegd verbaas ik me een beetje over deze reacties omdat het nu lijkt alsof de verantwoordelijkheid (of in elk geval deel daarvan) bij SF wordt neergelegd. Als je weet of zou kunnen weten dat handelen via MP of SF risico's met zich mee zou kunnen brengen, en je kiest er toch voor om gebruik te maken van de faciliteiten die deze media aanbieden, dan kun je toch moeilijk met droge ogen beredeneren dat deze partijen beter hun best moeten doen om te voorkomen dat zich duistere praktijken voordoen? Ik zou het willen vergelijken met het besturen van een auto met welke je (door eigen schuld of niet) in een ongeluk terecht komt om vervolgens bij de fabrikant de schade te verhalen of het standpunt in te nemen dat de fabrikant onvoldoende zijn best heeft gedaan om dat ongeluk te voorkomen.

Let wel, ik hoop uiteraard dat niemand van ons in een dergelijke siituatie verzeild raakt.

Internetoplichting zal altijd blijven bestaan. Tenminste, zolang anonimiteit een werktuig blijft voor de oplichters. Echter kan via deze weg wel aandacht worden besteed aan het thema middels enkele praktijkvoorbeelden. Als zoiets op nationale televisie aan bod komt dan zorgt dat toch voor enige bewustwording bij de kijkers. Tot op zekere hoogte wordt internetoplichting daardoor voorkomen.

Juist die anonimiteit is belangrijk voor sommige bedrijven (lees geld) je kan namelijk alleen zaken doen via hun (lees Ebay, Marktplaats, Ricardo.ch enz) buiten de verkoopsite handelen is VERBOTEN volgens de reglementen en dient gemeld te worden..... natuurlijk willen verkoopsites wel jouw gegevens hebben.

Hier zit ook meteen het probleem..... omdat iedereen anoniem is en sites als Ebay weinig tot niets doen (want niet aansprakelijk als mediator) zal dit probleem zich voort blijven doen.

Wat ik al eerder gemeld heb is Paypal die nog vaak als veilig en betrouwbaar beschouwd word en eigenlijk een wassen neus is als je je er in verdiept.

Wat overblijft is een betaling op lokatie en voor de personen die om wat voor redenen niet bij machten zijn om dit persoonlijk af te handelen zou er eigenlijk bij iedere bank een fraude meldpunt moeten zijn..... maar ook banken zijn niet aansprakelijk.

Politie en justitie in Nederland...... (op hoofd en achter oor krabt)

Denk dat Kassa dit probleem alleen maar in kaart kan brengen (media aandacht) zodat er meer waakzaamheid is, niet echt veel meer.

Wel kunnen ze bedrijven als Ebay, Marktplaats en Paypal zich aan de regels houden (niet hun eigen regels maar die van de wet) want hiermee is het heel erg triest gesteld.

Voor zo'n programma als Kassa is dit natuurlijk gewoon een dankbaar want eeuwig terugkerend onderwerp. Makkelijk te verkopen aan kijkers want geen 'ver van mijn bed' probleem omdat ze zelf ook vaak op marktplaats zitten en het hun ook kan overkomen. Het zijn flinke bedragen dus dat spreekt ook tot de verbeelding, daders lijken daardoor extra louche en gewiekst wat toch ook wel weer 'sexy' is, en er valt geen donder aan te doen dus er is genoeg om je als consument en consumenten programma tot in de lengte van tijden druk over te maken. Expert er bij, wat slachtoffers die voor flinke bedragen genaaid zijn, misschien een under cover cameraatje of een enscenering, wat quotes van websites en je hebt weer 10 minuten content voor je programma.

Of het de slachtoffers wat oplevert? Natuurlijk niet. Wat 'awareness' bij de kijkers, misschien (héél misschien) een website beheerder die beloofd klachten sneller en beter te behandelen en nog meer aandacht te geven aan preventie, bijvoorbeeld door een ander registratie beleid, in de wetenschap dat zodra zij er iets aan gaan doen een andere website opstaat die minder strikte regels hanteert.

Of het de slachtoffers wat oplevert? Natuurlijk niet. Wat 'awareness' bij de kijkers, misschien (héél misschien) een website beheerder die beloofd klachten sneller en beter te behandelen en nog meer aandacht te geven aan preventie, bijvoorbeeld door een ander registratie beleid, in de wetenschap dat zodra zij er iets aan gaan doen een andere website opstaat die minder strikte regels hanteert.

Ik heb meestal ook een cynische kijk op dit soort initiatieven maar ben wel van mening dat klagen achteraf relevanter is dan klagen vooraf. Daarom zou ik ze het voordeel van de twijfel gunnen. Ook omdat ik van andere leden het idee krijg dat er bij MP zelf weinig veranderd lijkt te zijn. Mijn oplichtingszaak is 2,5 jaar oud en een paar maand geleden opgelost; persoon is veroordeeld en ik heb mijn geld terug. Het was een uitermate frustrerende periode maar geduld bleek uiteindelijk het gewenste resultaat te geven.

Mijn ervaring was dat de instanties hier wel degelijk serieus mee omgingen (het duurde alleen lang). Aan MP zelf heb ik niets gehad en ik had niet de indruk dat ze er wakker van lagen. Recente meldingen over MP-gedrag lijken aan te geven dat daar tegenwoordig weinig in is veranderd. MP lijkt gebruikers alleen maar lastig te vinden. Men had ooit een forum maar toen mensen daar over MP gingen klagen werd die snel opgedoekt. Met klachten over betalende klanten leek niets gedaan te worden en in 1 geval was ik de volgende dag mijn instellingen en data kwijt. Kon toeval zijn maar voelde als pest gedrag. Ik ben dol op MP en heb er veel gebruik van gemaakt. Het is vooral de mentaliteit en mensen achter MP waar ik moeite mee had. Verder zijn 99% van mijn transacties via MP goed gegaan en 100% via SF :D

Eerlijk gezegd verbaas ik me een beetje over deze reacties omdat het nu lijkt alsof de verantwoordelijkheid (of in elk geval deel daarvan) bij SF wordt neergelegd. Als je weet of zou kunnen weten dat handelen via MP of SF risico's met zich mee zou kunnen brengen, en je kiest er toch voor om gebruik te maken van de faciliteiten die deze media aanbieden, dan kun je toch moeilijk met droge ogen beredeneren dat deze partijen beter hun best moeten doen om te voorkomen dat zich duistere praktijken voordoen? Ik zou het willen vergelijken met het besturen van een auto met welke je (door eigen schuld of niet) in een ongeluk terecht komt om vervolgens bij de fabrikant de schade te verhalen of het standpunt in te nemen dat de fabrikant onvoldoende zijn best heeft gedaan om dat ongeluk te voorkomen.

Let wel, ik hoop uiteraard dat niemand van ons in een dergelijke siituatie verzeild raakt.

Je bent me net voor en ik kan me ook helemaal aarden met je antwoord. Het grootste probleem ligt eerder aan de kopers die te veel van goed vertrouwen zijn. Site's als Marktplaats Ebay Paypal hebben duidelijke voorwaardes waar je ook akkoord mee moet gaan als je je aanmeld. Probleem is dat we die voorwaardes niet lezen en in goed vertrouwen akkoord gaan. Als koper of verkopen ben je zelf verantwoordelijk hoe je met iemand een zaak afhandelt. Deze site's bieden alleen maar een mogelijkheid aan net als het Synthforum en doen hun best om de mensen bewust te laten worden als ze daar gebruik van maken. Daarnaast speelt ook de Nederlandse wet ook nog een rol waar we ons aan moeten houden en in sommige situatie (volgens mij Paypal) geld de Nederlandse wet niet eens. Iemand die bv een Twitter account aanmaakt gaat dus ook akkoord met de voorwaardes die ze in de US handhaven. Snap je.........

Het is heel vervelend dat er rotte appels in dit verhaal zitten en ik ondersteun jullie verhalen allemaal maar word zelf ook eens wakker en probeer oplichting te voorkomen. stap de auto in of pak de trein en ga kijken wat je koopt en stort niet zomaar een paar 100€ in goed vertrouwen, google naar de personen en ga zo maar door. Je kan de kans op oplichting verkleinen door even wat bewuster om te gaan met de situatie.

Mijn ervaring was dat de instanties hier wel degelijk serieus mee omgingen (het duurde alleen lang). Aan MP zelf heb ik niets gehad en ik had niet de indruk dat ze er wakker van lagen. Recente meldingen over MP-gedrag lijken aan te geven dat daar tegenwoordig weinig in is veranderd. MP lijkt gebruikers alleen maar lastig te vinden. Men had ooit een forum maar toen mensen daar over MP gingen klagen werd die snel opgedoekt. Met klachten over betalende klanten leek niets gedaan te worden en in 1 geval was ik de volgende dag mijn instellingen en data kwijt. Kon toeval zijn maar voelde als pest gedrag. Ik ben dol op MP en heb er veel gebruik van gemaakt. Het is vooral de mentaliteit en mensen achter MP waar ik moeite mee had. Verder zijn 99% van mijn transacties via MP goed gegaan en 100% via SF :D

Duidelijk, en inderdaad, er is geen enkel bezwaar om niet aan dit programma mee te werken. Of het wat oplevert is maar zeer de vraag, maar als wat aandacht de betrokkenen weer even wakker maakt dan is dat ook al winst.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back