Transport in Cubase

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Waarde lezer,

Is er een manier om transport bij een track in Cubase5 te laten starten bij een negatieve waarde? Dus bijvoorbeeld bij -1? Ik kan daarover op het forum weinig terugvinden en in de manual evenmin (maar misschien kijk ik niet goed).

Ik kan me om meerdere redenen voorstellen dat dat handig is.

Wees gegroet.

qua timing bedoel je? Volgens mij niet, dan moet je gewoon de rest van de track wat opschuiven als je er wat ruimte voor wil (om bv. program changes te laten plaatsvinden).

Qua timing idd. Dat opschuiven is om twee redenen lastig; als ik 1 maat wil invoegen, schuift alles dus fijn 1 maat door en raak ik gemakkelijk het overzicht kwijt, waar in de track zit ik nu? Het tweede punt is dat ik soms gebruik maak van een sequenser binnen Reaktor die ik niet kan automaten. Die begint dus fijn op de eerste tel met zijn sequense. Dus als alles 1 maat opschuift, loopt hij 1 maat voor :-).

Maar als het niet kan, moet ik iets anders gaan bedenken.

Thanks voor je reactie!

Je kunt de precount van een track in Cubase bij opname eerder laten starten. Voor zover ik weet vanaf -2 maten. Maar starten doet hij dan bij nul (1e maat). Ik begin in Cubase altijd bij de 2e maat zodat ik ik de eerste maat ruimte heb voor de program changes.

Thanks Arno voor je reactie. Ik heb zojuist bij de reply Eraser beschreven waarom dat voor mij geen optie is. Of ik moet alles een hele maat doorschuiven inderdaad. Blijft het probleem dat ik dan moeilijker kan zien waar ik zit in de track. Misschien is het wel een kwestie van wennen...

Ik moest heel even voor je kijken want ik wist niet meer uit mijn hoofd waar het zat. Wat jij zoekt stel je in onder Project en dan Project Setup.
Als je hem dan bij Bar Offset instelt op 2, begint hij bij -1. Stel je hem in op 1, dan begint hij bij "0" etcetera.
Zo kun je een project op ieder 'maatnummer' laten starten waar je maar wilt. Of het de oplossing is voor hetgeen je zoekt, weet ik niet, maar mogelijk wel.
Veel succes ermee.

Back