Muziek en kleuren

...

ik heb altijd gedacht dat iedereen dit zo had, met die kleuren?? Ik heb mijn tracks in ableton ook standaard in de zelfde kleuren staan qua template, de kick is bij mij bijvoorbeeld donkerblauw altijd.

Vormen ook, maar dat is mss logischer, bijvoorbeeld een rponder kick en een scherpe hat, daar ziet neem ik aan toch iedereen wel een vorm bij? Hoe meer distortion op een kick, hoe minder perfect rond hij is

ik werk veel met photoshop en het valt mij daar ook op dat een afbeelding en het bewerken daarvan ook vaak lijkt op het maken/bewerken van muziek, zo vervaag je bepaalde onderdelen om het onderwerp meer ruimte te geven (onderwerp is de lead) maak je lagen en sublagen aan met hun eigen bewerkingen en effecten (tracks, groups, sends/returns.

De vormen zijn niet zoals een wavevorm..........meer een vorm die zich in tijd en ruimte beweegt.

...

ik heb altijd gedacht dat iedereen dit zo had, met die kleuren?? Ik heb mijn tracks in ableton ook standaard in de zelfde kleuren staan qua template, de kick is bij mij bijvoorbeeld donkerblauw altijd.

Vormen ook, maar dat is mss logischer, bijvoorbeeld een rponder kick en een scherpe hat, daar ziet neem ik aan toch iedereen wel een vorm bij? Hoe meer distortion op een kick, hoe minder perfect rond hij is

ik werk veel met photoshop en het valt mij daar ook op dat een afbeelding en het bewerken daarvan ook vaak lijkt op het maken/bewerken van muziek, zo vervaag je bepaalde onderdelen om het onderwerp meer ruimte te geven (onderwerp is de lead) maak je lagen en sublagen aan met hun eigen bewerkingen en effecten (tracks, groups, sends/returns.

Maar dat laatste is een conventie waar het grafiek aangestuurd wordt door bepaalde signalen en je ziet een curve of een waveform. In dit geval is dus iets een niet conventionele, abstracte vorm. Moeilijk te omschrijven omdat er juist geen conventionele regels bestaan, het is een ervaring met verschillende zintuigen en het is ook aangeboren.

@ Roland, inderdaad hadden we even een interessant gesprek tijdens het SF dag...

hola Pablo de Mode,

ik heb dit wel en ook weer niet. E mineur is blauw. ijzig blauw....
A mineur is oranje-rood. D is groen.....het is niet zo duidelijk dat ik het echt kan vastleggen. meer een
bepaald gevoel bij sommige tonen/toonaarden. niet bij allemaal.

een vraagje:

zou je een lijstje kunnen maken en hier op het topic plaatsen met voor elke toonsoort een kleur?
dus:

A mineur
Bb mineur
B mineur
enzovoort...

en

A majeur
Bb majeur
B majeur
enzovoort...

eh..misschien veel werk. is niet verplicht natuurlijk. Ik ben benieuwd naar een bepaalde
logica die er tussen het systeem van tonen en het systeem van kleur zit.
ben ik al lang geleden mee bezig geweest en wil dat nog wel een keer toepassen op jouw kleurkeuzes.
Alleen de majeur-toonaarden mag ook...

Ik kan en wil doen, maar het is erg subjectief, het punt is dat voor mensen die dit niet hebben het patroon van kleuren tegen de wel bekende conventies kan werken.

Enkele voorbeelden:

Madonna's "Like a prayer": een perfecte voorbeeld van rood en geel
Depeche Mode's "Stripped": donkerblauw
Gaga's "Bad romance": rood met wat oranje

En ook vrij aparte kleuren met
(weer) Madonna's "Into the groove": donkergroen met blauw en turquoise, moeilijk te bepalen en de variaties daarvan zijn erg subtiel.

En soms twee -of meer- verschillende kleuren tegelijkertijd:
Depeche Mode's "I feel you" is zowel oranje rood als groen, met zwart eronder.

Mijn eigen nummers hebben dus ook deze kleuren.

etc, etc.

Ik neem de tijd want het is best een beetje werk, ik kan iets van de basis posten

Laatst gewijzigd:
Ik heb het wel maar niet eenduiding.

Bv basdrums en subbassen zitten in een rood-blauw-paars gebied.

Zo wekt iedere verschillende distortion een andere kleur op.

Hoge tonen zijn juist weer wit-grijs

Een fender rhodes droog klinkt rood oranje......

Ik heb t ook
Vormen vooral
Bewegingen in een ruimte
Kleuren vormen bewegingen wolken ruis..
Vaak is lager in het spectrum donkerder en hoger lichter
Ook mixverhouding komt terug in onderlinge grootte
Ik "zie" muziek altijd.. Ik denk ook dat ik best visueel ben ingesteld voor een geluidsman
Maar de combinatie maakt voor mij de ervaring heel rijk, rijker dan beeld alleen of beeld met geluid. Omdat alles zich in mij afspeelt
Kleuren hebben meer met emotie te maken dan met vaste waarden bij mij
Ik dacht een tijd dat iedereen het heeft
Misschien het iedereen het ook wel maar je moet wel weten waar en hoe je moet kijken
Het bewust er van zijn vraagt om een bepaalde kijkrichting die je of al heel erg hebt of niet
Je kan dat wel cultiveren
Om nog even abstracter te gaan hehe... Ik denk dat wat ik ervaar door muziek niet zozeer die vormen zelf zijn, maar de "ruimte" die om die muziek heen "leeg" is.
De perceptie zelf waarbinnen de muziek plaatsvind..
Zijn er lui die dat herkennen?

Ik heb het wel maar niet eenduiding.

Wat bedoel je hiermee precies? Als de basdrums en subbassen in een rood of paars gebied zitten, verschilt dat per klank of is het altijd zo ongeacht de klank zelf? Als het eerste gebeurt, dan is het wel eenduiding.

Nee het is niet eenduidig omdat niet alle kicks of subs een kleur hebben.

Er zijn ook veel geluiden die uberhaupt geen kleur hebben.

bv een vervormde bas is blauw paarsig en een andere kan juist weer rood zijn.

ik heb het ook maar dan qua spectrum; hihats zijn grijs, een bass drum zwart, een string rood enz...
maar naast kleuren heb ik ook nog andere associaties zoals temperatuur of zelfs smaak/geur...

dus je kan echt beroerd worden van een track? ;-)

-C-

LSD helpt ook wel leuk om kleuren vormen en patronen en bewegingen te zien, ik weet nog wel wat leuke muziek voor wie die kant een keer op wil. :D

Wat ik altijd zie bij muziek is met LSD wel heftiger ja
Mar het is wel hetzelfde

Back