Muziek en kleuren

LSD helpt ook wel leuk om kleuren vormen en patronen en bewegingen te zien, ik weet nog wel wat leuke muziek voor wie die kant een keer op wil. :D

Wat ik altijd zie bij muziek is met LSD wel heftiger ja
Mar het is wel hetzelfde

uit wiki...

Synesthesieën zijn

(onder andere)

ervaren zonder invloed van alcohol, drugs of medicatie :)

Maar een beetje humor mag best :mega:

Zonder drugs heb ik t ook
Met drugs wordt t versterkt

de kleurencirkel en de tooncirkel samengevoegd (heb ik jaren geleden gemaakt voor experiment/onderzoek)

Attachments

• kleurtoon.jpg
    kleurtoon.jpg
    53,8 KB · Bekeken: 96
de kleurencirkel en de tooncirkel samengevoegd (heb ik jaren geleden gemaakt voor experiment/onderzoek)

OMG dit zit erg dichtbij waar ik naar kijk...

Ik kan zo'n spectrum tekenen met enkele akkoorden... proberen waar de overeenkomsten zitten

verschillende kleuren en tonen hebben ook een vaste frequentie

en lopen in principe (dacht ik..) oneindig door naar twee kanten. onze oren horen maar een gedeelte van dit oneindige freq. spectrum...en onze ogen zien maar een klein gedeelte van het licht spectrum.

met mengen krijg je pas weer andere kleuren zoals bruin. dus dat klopt dan weer niet met de cirkel en tonen....potloden met alle kleuren kun je dus eigenlijk niet echt in een vloeiende kleurlijn rangschikken....het wordt eerder een soort matrix/vierkant. dat zou je dan ook weer in de muziek met tonen moeten bouwen. dan kan je ze weer over elkaar heen leggen/ aan elkaar koppelen..

(dit zeg ik zo uit het blote hoofd zonder verdere wetenschappelijk verantwoorde blabablababla)

Laatst gewijzigd:
verschillende kleuren en tonen hebben ook een vaste frequentie

en lopen in principe (dacht ik..) oneindig door naar twee kanten. onze oren horen maar een gedeelte van dit oneindige freq. spectrum...en onze ogen zien maar een klein gedeelte van het licht spectrum.

met mengen krijg je pas weer andere kleuren zoals bruin. dus dat klopt dan weer niet met de cirkel en tonen....potloden met alle kleuren kun je dus eigenlijk niet echt in een lijn leggen.....het wordt eerder een soort matrix/vierkant. dat zou je dan ook weer in de muziek met tonen moeten bouwen. dan kan je ze weer over elkaar heen leggen/ aan elkaar koppelen..

(dit zeg ik zo uit het blote hoofd zonder verdere wetenschappelijk verantwoorde blabablababla)

Dat is ook een onderdeel van. Wat ik heb is dus toch de vierkanten-matrix kleuren van een geheel, maar ook het cirkel van het spectrum. Dus ja dat maakt het moeilijker.

Dus ik denk zo: groen. Speel (of zoek naar loops die de klank suggereren, met de akkoordenprogressie die erbij hoort) nog wat met synths (vaak met de baslijn weet ik al welke kleuren ik heb) en that's it! Multitonale muziek (zeg maar waar twee kleuren tegelijk verschijnen of verses van een kleur en chorus van een andere) zie ik meer in "blokken" van kleuren. PWL tracks hebben dat meestal en veel italo muziek en disco muziek; zeg maar het nummer Mac Arthur Park is voor mij iets van bordeaux-paars maar in de veranderingen gaat naar de paars-groen, iets van bruin, etc.

Dit heeft ook enkele nadelen: als ik een nummer van iemand anders oefen, moet dan zo veel mogelijk in de originele toon-sleutel zijn, want ik associeer dan de track met die kleur, als die wordt aangepast voor de stem dan verandert de kleur (het wordt viezer, impuur zeg maar) en verlies het gevoel snel en het wordt uiteindelijk niet meer interessant. Grappig dit want bij een koor of dergelijk worden de nummers in het merendeel aangepast om de verschillende stemmen uniform te krijgen.

Hey Pablo, vergeet niet dat Synesthesieën iets anders is dan kleuren horen. Beide hebben niet veel met elkaar te maken behalve dat ze beide cognitief zijn. Synesthesieën is aangeboren en heeft helemaal niks te maken met drugs. Kleuren horen is het aanleren van een cognitief denkproces om het verschil aan te leren tussen frequenties of wel noten. Heeft men dit onder de knie dan kan men zogezegd kleuren horen.

om te ontdekken of er toch misschien niet structuur/ gelijkvormigheid is te bespeuren bij
verschillende personen en kleur aan toon verbinden, zal ik een testje plaatsen op dit topic.
helaas heeft dat pas echt zin als er stuk of 100 mensen meedoen maar het is ook gewoon voor de leuk.

Welkom het Synesthesieforum

Welkom het Synesthesieforum

Synestesie is het triggeren van verschillende hersen gebieden op prikkels. Zo kan je geluid zien, beeld proeven en geuren horen . alle combinaties van prikkels zijn wel mogelijk hierin, en misschien wel allemaal tegelijk.
Veel drugs maar vooral LSD versterken prikkels dus dat lijkt me logisch dat het heftigger wordt.
Misschien heeft iedereen wel synestesie, maar komen de lichte vormen aleen boven met psychoactieve drugs.

Hey Pablo, vergeet niet dat Synesthesieën iets anders is dan kleuren horen. Beide hebben niet veel met elkaar te maken behalve dat ze beide cognitief zijn. Synesthesieën is aangeboren en heeft helemaal niks te maken met drugs. Kleuren horen is het aanleren van een cognitief denkproces om het verschil aan te leren tussen frequenties of wel noten. Heeft men dit onder de knie dan kan men zogezegd kleuren horen.

Helemaal mee eens. Ik hoor de kleuren niet, ik hoor muziek en zie de kleur van een track. En ook niet willekeurig, een nummer heeft voor mij al een kleur (vaak uniform maar soms met nuances) en dat verandert niet door de jaren heen. Juist de tweede, "kleuren horen" heb ik niet; ik lees geen noten en de aangeleerde frequentiegrafieken begrijp ik niet helemaal binnen het technische vak.

Dus... eigenlijk... als ik zeg dat ik muziek op gehoor maak... denk ik nu... dat ik op basis van kleuren is! (Vandaar dat ik op mijn onderschrift ooit schreef: "gear: mijn brein"... :D)

om te ontdekken of er toch misschien niet structuur/ gelijkvormigheid is te bespeuren bij
verschillende personen en kleur aan toon verbinden, zal ik een testje plaatsen op dit topic.
helaas heeft dat pas echt zin als er stuk of 100 mensen meedoen maar het is ook gewoon voor de leuk.

Ik ben erg benieuwd, een test is altijd leuk om te doen. Ik zag gisteren de uitzending die op pagina 1 van dit topic staat en er zijn bijzondere testen uitgevoerd, erg gaaf allemaal.

Bizar, dat kleurenschema! De A is inderdaad geel, hoewel de D bij mij meer zwart is, niet negatief zwart, maar meer om de dichtheid vd kleur.
Mooie muziek is vaak wat donkergroen bij mij trouwens.

bij de A zie ik een beest met horens, bij A# ook maar dan aanzienlijk groter, bij de B zie ik twee mensen en bij de C iets dat op een schaar lijkt ofzo, C# is een grote poes, D is een preuts wijf, D# is iets dat lijkt op een zitting in een reuzenrad, E is gevaar, en F is altijd een schot in de roos, F# is wederom horens maar meer rock'n'roll, G is een aquarium en G# is vleesch doch vis...

is toch wel lastig..een test...

ik heb het idee dat er twee vormen zijn van kleur aan muziek verbinden:

de een is associatief en verbind muziek en kleur d.m.v. een of meerdere secundaire relaties. daartoe is in principe iedereen toe in staat.
zoals een mineur en langzaam droevig stuk al snel wordt gezien als zwart, of bruin. of misschien wit of blauw. puur doordat de dood, ziekte, verdriet, enzvoort ook wordt geasocieerd met die kleuren.

de andere vorm is puur kleur die onmiddelijk zonder tussenverbindingen wordt gezien bij een klank.
en dat heeft niet iedereen. blijkbaar...

bij de A zie ik een beest met horens, bij A# ook maar dan aanzienlijk groter, bij de B zie ik twee mensen en bij de C iets dat op een schaar lijkt ofzo, C# is een grote poes, D is een preuts wijf, D# is iets dat lijkt op een zitting in een reuzenrad, E is gevaar, en F is altijd een schot in de roos, F# is wederom horens maar meer rock'n'roll, G is een aquarium en G# is vleesch doch vis...

dus een triller C# D is een preuts wijf met een grote poes

(miauwww!)

[...]

de andere vorm is puur kleur die onmiddelijk zonder tussenverbindingen wordt gezien bij een klank.
en dat heeft niet iedereen. blijkbaar...

Zo is het dus. Misschien toch een zeldzame vorm van synesthesie dan.

Om nog gekker te maken: met kick drums, snares, tambourines, etc, zie ik geen kleuren, ook wanneer deze soms binnen een bepaald toonsoort zitten. De kleuren komen dus bij synths en basses, later dan met gitaren en vervolgens marimba's of blaasinstrumenten, en later de stem.

Laatst gewijzigd:
Enige tijd geleden gaf ik het concert: _0_,9,8,7,6,5,4,3,2,1,0
Sinus-stapelingen en rusten.
Er werd bij elke klank een kleur getoond.
Hiervoor had ik delingen gemaakt van het lichtspectrum en die toegewezen aan elke frequentie van een sinus. Bij stapelingen werden de kleurverhoudingen gemixt naar amplitude.
Ik heb het papier hiervan nog wel. Wanneer je geïnteresseerd bent dan kan je deze inzien.
Wel na Zweden. Ik ben de 27ste weer terug.

Back